Vi tränade på att bygga ridbana med traktorgrävare hos en vän... aldrig mer!

Det var riktigt svårt att få det bra, och det gör rätt stor skillnad på slutresultatet.
Vi beslutade att vi flörtar med grannen som har riktiga schaktmaskiner, det blir nog billigast i längden...
 
Nu är vi inne på facktermer och jag misstänker att ett flertal experter kommer att gå i taket men här är vad jag tror:
Schaktmaskin: Avlång ”traktor” med ett stort och bred schaktblad. Kan användas för att skrapa grusvägar eller schakta bort matjord från blivande ridbanor.
Grävmaskin: Med larvfötter eller hjul med skopa (stor) fram eller en grävarm med en mindre skopa.
Traktorgrävare: Traktor som gräver med en stor skopa på ena sidan och en liten på andra sidan (till diken och andra nyttiga saker).

Det beror lite hur stor traktor ni har, vår lilla skulle nog bara slira. Man måste nog ha en del tyngd och styrka för att kunna få jämna drag med bladet...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
689
Senast: Spyro192
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: tara
·
Anläggning Om ni fick välja helt fritt utan att ta hänsyn till ekonomi eller övriga förutsättningar vad skulle de idealiska måttet vara på en ridbana?
Svar
7
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp