puppan2

Trådstartare
Jag har läst de gamla trådarna och vad jag förstår är det rätt vanligt att "folk" bara lägger på ca 5 cm av t.ex 0-8 direkt på gräset/vallen. Jag funderar dock på vad för produkt jag skall lägga på. Någon sa att: "Säg för guds skull inte att du skall ha sand till RIDBANA...då blir det jättedyrt. Säg att du skall ha murgrus .. det är exakt samma produkt men hälften så dyrt". Stämmer det???? Och är murgrus ett annat namn för 0-8??? Sedan har jag hört att ett meget bra material att top-dressa med är det som läggs på banan vid Ribban (Malmö City Horse Show) och som även används på Warren Hastings banan vid Flyinge. Är det någon som vet vad detta är för produkt? Vad skiljer detta material från vanligt 0-8?? Vad har ni lagt på för material, ni som lagt det direkt på gräs/vall???

/puppan
 
hej

vad man behöver lägga är ju mycket beroende på hurudan mark man har och hur det är med dräneringen. Själv håller jag som bäst på att göra en vanlig "hemma-bana". Har diken på 2 sidor och lerjord. Har nu kört ner ytan ordentligt så den blivit hård och stabil samt haft hjälp av det torra vädret. På detta kommer att läggas ca 20 cm med backjord för att få ytan jämn och få det hela att hålla ihop åren framöver. Samt också för att ogräset inte skall växa igenom direkt. Ovanpå detta kommer ett tunt lager, ca 10 cm, med krossgrus att läggas. Detta för att banan skall vara "torr" och användbar, även tidigt på våren när marken under utvidgar sig efter tjällossningen. Kommer ju att skotta den och rida där på vintern också. Ovanpå detta lager kommer då ett lager med 0-8 att rida på, kanske ca 10 cm av det också.

Varje lager komer att jämnas ut och "köras till" innan nästa lager kommer på.

Vi har två hästar och en ponny och rider inte varje dag på plan så den kommer inte att slitas så mycket. Men har ju tänkt ha den ca 30 år fram. :)
 
Tack för svar!
Vad är skillnaden på krossgrus och 0-8????

Vi bor mitt uppe på Rommeleåsen så det är rätt bra och jämnt underlag från början och bra dränerat. Banan kommer bara att användas april-september och av två hästar...så det är inte ett jätteslitage. Skall användas både för hopp och dressyr. Jag har beslutat att göra det enkelt och ha en top-dressad gräsbana och inte en "sand/grusbana". Det borde fungera bra med de förutsättningar jag har.
/puppan
 
Som jag har förstått det (med risk för att jag har fel, banan skall göras i dagarna så efter det lär jag ju vara säker) så är 0-8 s.k. "makadam", dvs finkornigt så det går att rida på medans krossgrus (finns i olika storlekar) är "större stenar" som man inte kan rida på. Mindre krossgrus brukar man lägga på gårdar och gårdsuppfarter där man kör med bilar men lagret på ridbanan blir av större modell.

Vi har två hästar och en ponny och kommer främst att rida sommartid också. Vintertid har vi snö och bra underlag i terrängen men sommartid är det hårda grusvägar.
 
jag har lagt på 2,5cm med 0-8 mm. Den är 60x30 och ligger på ler/sand jord. Tyvärr så får vi översvämning varje vår men då låter vi bli att rida där. Vi har minst 4 rid och körtävlingar på volten varje sommar samt att det står 8 hästar i stallet som vi rider med på volten minst 4 ggr i veckan. Vi räknar med att lägga på ett nytt lager med 2,5 cm varje år. Banan är nu 2 år gammal och det har hitills fungerat. Det är med flit som vi inte lägger tjockare lager då vi vill att gräset ska komma upp. Sanden gör så att det inte blir halt och lerigt vid regn och gräset för att det blir mindre stumt och dammigt på sommaren. Vi släpper ponnisarna där ibland för avbetning :)
 

Liknande trådar

Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 332
Senast: Targa
·
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: bapro
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 193
Senast: Mysaan
·
Anläggning Jag har sett att Ridsportsförbundet har ett förslag på hur man anlägger en budgetridbana: Jag har en gammal vall med en plätt som...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 049
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp