Ridbane hjälp

Diabetikern

Trådstartare
Lite tips och ideer ang byggandet av en ridbana behövs.

Min mor och hennes sambo har gått och köpt med tillhörande stall som vi ska renovera. Vi ska anlägga en ridbanan, måtten vi funderar på är 20 x 60 vilket bör räcka för mig.

Vad är ett bra underlag att anlägga med som inte kostar multum. vad bör man tänka på?

All hjälp mottages tacksamt.

Mvh Diabetikern
 
Sv: Ridbane hjälp

Du kan ju kolla runt lite här på Buke - det finns många gamla trådar om hur man anlägger en rdibana!

Kostnaden kan ju röra sig om allt mellan 10.000 kronor och upp över 100.000 kronor. Beror ju helt på hur man gör. Har man ett bra, väldränerat och jämnt underlag från början, så räcker det kanske med att bara schakta undan det översta jordlagret och köra dit några lass med grus - då klarar man sig med några tusenlappar i kostnad.
Men ska man anlägga enligt alla konstens regler så springer kostnaden lätt iväg.
 
Sv: Ridbane hjälp

Hej,

Vi har gjort ridbana förra året (18*30) och håller på att förstora den i år....till 20*40. Hade varit smartare att göra allt på en gång förra året men jag trodde att första versionen skulle räka....hmmm gjorde inte det :angel:

I alla fall....det enda vi gjorde var att vi tog bort jordlagret...sen några lass med grus på. Min man gjorde allt jobb själv och det hela (incl det vi gör nu) gick/går på 6000 kr. Det är då enbart grus kostnader eftersom vi har machinerna själv.

Tror inte att man kommer undan billigare eftersom vi inte hyrde in någon och enbart la på grus. Men jag kan ha fel ju. Lycka till med ridbanan.

Mvh Jacky
 
Sv: Ridbane hjälp

Om du kör på supersnål-varianten så kanske du kommer under 10... Men frågan är ju om det är särskilt smart. Är man beroende av banan året om så bör man göra det ordentligt!

Min kompis bana kostade 500.000...... :eek: Men då sprängde dom bort berg och stubbar och sånt också, det var skog där tidigare..
 
Sv: Ridbane hjälp

Jo jag kommer ju vara beroende utav den året runt så lite pengar är man redo att lägga men inte några 500 000,- ;) *s*


Tack alla för hjälpen. :D

Mvh Diabetikern
 
Sv: Ridbane hjälp

Hej,

Inte för att vara kritikst eller så....men jag förstår inte riktigt varför en ridbana måste kosta jätte mycket pengar för att kunna använda den året rund? Supersnål-varianten..... som du kallar det...kan användas året rund här. Kanske det beror på var man bor ....bor själv i Halland.

Jacky
 
Sv: Ridbane hjälp

Det du inte ska snåla på är dräneringen!!!

Vi grävde ner dräneringen i makadam. Lade väggrus uppepå. Därefter 12 cm 0.10 naturgrus.

Vi har kört med välter flera gånger i veckan för att skynda på sättningen.

Nu i vår har vi lagt på LITE stenmjöl för att justera det sista och nu är den perfekt!!

Banan är 20*40 och allt som allt gick det på ca 35 000kr. Då hyrde vi in "svart" grävskopa inkl. chaufför.
 
Sv: Ridbane hjälp

Jag har en TOPPEN bra ridbana, rejält testad i värsta möjliga väder, klarade sommarens och höstens ihållande regn galant. Privat hobby-ridbana, medium-budget modell. På prima Österbottnisk lera och med snö och tjäle om vintrarna. Häromkring är det två andra banor som är byggda enligt samma modell och dom har funkat fin-fint i många år nu.

Min bana är 24 x 40 m, ville ha lite bredare för att inte slita hur mycket som helst på våra oskolade hästar :) Grundorden vid ridbaneanläggande är DRÄNERING, DRÄNERING och DRÄNERING. Man kan inte få för mycket av det.

Jag har rejäla diken kring 3 sidor av plan, ena kortsidan, den som är högst upp, är utan dike. Under medellinjen är det ett täckdike med dräneringsrör och dräneringsrörsgrus. Så det är alltså 12 meter mellan dikena. Ett till täckdike under plan hade nog inte heller gjort något... Så det hade varit 6 meter mellan. Men det är ju en kostnadsfråga.

Efter att ha pratat med en par olika lokala entreprenörer samt varit på studiebesök till befintliga fungerande!!! banor bestämde jag mig för att inte ta bort översta lagret med matjord. Däremot väntades till torraste tiden på sommaren innan plan anlades samt att översta lagret kördes ner rejält med grävmaskin sista varvet och med traktor en par omgångar innan under våren och försommaren. Så översta lagret var totalt plant och rejält ihopkört och torrt när gruset började fyllas på.

På denna botten lades 5 bil och släp (dvs 10 lass)med grus av storlek 0-65 mm. Detta planades ut och kördes ner rejält med grävmaskin med bälten. Såg ut som ett slätt dansgolv när detta lager var lagt. Ovanpå detta lades sen 4 bil och släp (dvs 8 lass) med grus i storlek 0-8 mm. Lades ut noggrant och försiktigt för att inte förstöra lagret med grus under, inga lastbilar fick alltså komma och köra tokigt på det här. Detta lager jämnades sen till ordentligt och noga med traktor och schaktblad och sist med en specialgjort sladd som vi lägger efter bilen.

Och så vill man ju ha belysning också för att plan skall funka bra om höstarna! Så telefonstolpar lades diagonalt på varsin långsida och kabel grävdes i tidigt skede ner tvärs över plan. Och vanliga gatubelysningslampor lades till hösten i stolparna.

Markduk valde jag bort av två skäl. 1) Den var lika dyr som ett helt lager med grus och 2) jag vill inte få upp den med tjälen sen.

Vi har två stora hästar och en ponny. Vi använder ridplan bara till ridning, inte som hage. Hobbyhästar.

Jag sköter plan väl; all skit mockas bort (förstör fort dräneringen annars) och plan sladdas regelbundet.

Vanliga fel man gör: lägger för mycket och för mjukt översta lager... Det är lättare att lägga till än att ta bort! Man sparar för mycket på dräneringen... Har någon någonsin hört någon klaga på att de haft för mycket dränering kring sin ridbana? :-) Och så för små planer, det är inte roligt i längden att sitta och nöta på 15-18 m breda och 30 m långa banor.

Min plan är en medium-budget plan. Den FUNKAR och vi kan rida ordentligt även i regnperioder. Den är anlagd på äkta sjöbotten och ån går brevid.

Så mitt tips! Far runt i grannskapet och titta på folks banor och se vad som funkat för dom med liknande mark och förutsättningar som dig! Fråga vad de haft för material och hur mycket och lägg ihop av de banor du ser det som du gillar och hoppa över deras misstag.

Egen ridbana är det bästa!! Vi använder den mycket mer än vad vi trodde vi skulle. Och den har varit värt alla pengarna som grävdes ner!!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 263
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 294
Senast: Habina
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·
Anläggning Jag ska (äntligen) få en ridbana! Nu funderar jag över vilka mått jag vill ha. Dessa tre står jag och väljer mellan: 30 x 50 m 25 x 60...
Svar
7
· Visningar
2 095
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp