Ridbanefråga igen...

Matten

Trådstartare
Vi ska blanda i stenmjöl i den befintliga sanden (som är ett ca. 15 cm. tjockt lager) Ev. ska vi ta bort en del sand och lägga ett lager stenmjöl underst och sedan ha en blandning av stenmjöl och sand överst. Men nu till den stora frågan: Hur mycket stenmjöl behövs??? Ridbanan är 20*40 m. Hellre ett hårdare underlag än för mjukt... Idag finns inget stenmjöl alls i sandlagret.
Mvh. Matten
 
Jag har stenmjöl i min paddock men den är inte uppblandan med något annat utan vi la det ovanpå det som var där innan.
Men jag vet inte faktiskt hur mycket vi har lagt då jag inte var med när det las ut och min pappa stod för kalaset :-) Men det är ett undrbart att ha i paddocken då jag inte heller vill ha för hårt underlag då vi även kör i våran paddock. Så jag kan inte hjälpa dig så mycket med hur mycket du behöver.
 
Spelar inte så stor roll hur MYCKEt, grejjen är vilken kornstorlek det är på stenmjölet..0-2 mm eller 0-4 mm brukar vara lämpligast...Man harvar försiktigt ned stenmjölet i ytlagret...dvs om man nu har en ridbana som satt sig dåligt. Annars brukar man lägga stenmjöl ca 7-10 cm som packas över mattan för att skydda den mot hovar och harvar...Vad egentligen är det för fel på erat underlag ?
 
Vad gör stenmjölet?

Binder det sanden, gör den lösare, fastare??

Vi behöver se över vår paddock som är för djup på mitten och fastare i kanterna.
 
När vi gjorde ridbanan var det tänkt att bli ett "hyfsat budget alternativ". Vi tog bort all matjord, lade dit något slags naturgrus i olika storlekar, matta + sand. Grejen var den att jag frågade firman som gjorde jobbet om den där mattan verkligen höll, vilket jag fick till svar, att den absolut skulle göra :crazy:. MEN det gjorde den ju inte (visserligen var det i samband med tjällossningen, som den gick sönder), dessutom är banan väldigt tung, och jag ringde och klagade...nu ska de komma och lägga på stenmjöl (gratis naturligtvis). Saken är den att de verkar vara lika okunning som jag när det gäller att anlägga ridbanor, därför skulle det vara bra att veta lite!
Hur hade ni gjort :confused:?
Mvh. Matten
 
Jag har kört ännu mer budget variant. jag har kört på 5 cm sand 0-8 mm ovanpå gräset. Målet är att ha en körbana på gräs med sand som binder ihop. Det har funkat ända tills vårlossningen. Nu har vi utökat volten och lagt på ytterliggare 2 kasettvändor med sand och banan är nu 30x60 och den är lite mjuk på vissa ställen där sanden inte har lagt sig ännu men den är absolut inte tung. Jag är nöjd med den, vi kör, rider dressyr och hoppar på den. Minst 3 hästar om dagen och jag har inte sett några skador på några ben. :D
 
Tyvärr hade inte jag sådan tur som du...vi var tvugna att ta bort jorden för annars hade det blivit rena lervällingen där :crazy:om man bara lagt på sand och ridit.
Mvh. Matten
 
lånar tråd lite, för jag vill oxå veta,
vår ridbana är alldeles för tung och djup... Vad är det för fel då?
Komunen säger att det kommer att fixa sig själv men det har nu gått 2 år och jag tycker att det är lika tungt och djupt. :confused: Känns som att rida på en sandstrand (den lösa delen)

Detta ger att ingen rider där, för det går inte. Kan man inte bara ta bort en massa sand? Eller vad?

/kiira
 
Min bana är för tung helt enkelt för att den inte satt sig.
Med stenmjöl kommer den att göra det, för det binder ju liksom sanden, frågan är ju bara hur :confused: mycket man behöver!
Mvh. Matten
 
så om banan (sandbana) är för djup så kan man blanda i stenmjöl så att den blir mindre tungriden, eller?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 493
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 114
Senast: LillaMusse
·
F
Hästmänniskan Vet att det finns flera ridbane trådar men blir ändå inte klok! Har ev köpt en gård. Sitter & väntar på att skriva papper!. Måste...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Immer
·
Anläggning Jag planerar att göra en mindre paddock hemma, ca 15/20 * 30 eller så. Tänkte göra en så billig variant som möjligt och räknar med att...
Svar
19
· Visningar
4 923
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp