Ridbanegrus - kornstorlek?

Lillgrådis

Trådstartare
Bärlagret på gårdens nya ridbana håller på att bli färdigt :) och nu ska jag snart beställa hem själva ytlagret. Bärlagret består av hårt och jämnt packade massor från ett vägbygge, upp till ca 50 cm tjockt. Under bärlagret har vi lagt en markduk, men har inte tänkt lägga någon mellan bärlager och ytlager.

Planen är att nu lägga ca 10 cm grus 0-8 överst. En ridbana i närheten har dock 0-18 grus och den är ok att rida på om än i fastaste laget. Min fråga är nu om det finns några kloka ridbaneanläggare som vill dela med sig av erfarenheter eller för- och nackdelar med den ena eller andra grustypen? Kan också tillägga att banan främst är tänkt att användas för dressyrridning men delvis även hoppning.
 
Mindre gruskorn = fastare underlag...

Kolla på srfs hemsida, där finns en del info om just ridbanebyggande...
 
Tack för ditt svar, jag borde kanske sagt att jag tidigare har kollat informationen på ridsportförbundets hemsida och letat runt efter annan info på nätet och i tidningar. Nu är jag alltså mest intresserad av att få reda på användarnas egna erfarenheter av olika underlag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 417
Senast: Unafraid
·
Äldre Kunde vara intressant att höra lite vad ni tror att det kommer att gå på att anlägga en grusad parkeringsplats. Jag väntar på...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: dpmatte
·
Anläggning Ska bygga paddock :-D Underlaget har blivit hårt dränerat i ca 1,5 meters djup då området tidigare varit vattnesjukt och mjukt. Nu är...
Svar
3
· Visningar
1 896
Senast: diabla
·
Anläggning Vår ridbana (byggd för två år sedan) är lite väl lös i topplagret, om det inte regnar ansenliga mängder. Vid mycket nederbörd packar sig...
2
Svar
36
· Visningar
12 800
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp