Bukefalos 28 år!

Ridbanematerial, fraktkostnad? Paddex

HannaZ

Trådstartare
Hej! fick prisuppgift på paddex, ca 9000 för att täcka vår bana som är 25x30 ungefär. Man nu undrar jag hur mycket frakten skulle gå på.

Läste ett inlägg av någon som hade kollat upp att materialet skulle gå på ca 8000 kr men sen skulle frakten kosta 40 000 kr! det är ju otroligt mycket pengar, är det verkligen så illa?! :confused: :crazy:
 
Beror ju lite på hur långt det är men till malmö blir det nog ganska dyrt... Har för mig att de "gör" Paddex någonstans utanför Norrköping och någonstans i Dalarna så räkna du med minst 40000:-

Malin
 
Det är ett dotterföretag till SSAB i Oxelösund som framställer materialet, som heter SSAB Merox AB.
Info om materialet finns att läsa om på hemsidan http://www.merox.se/horse/

I någon äldre tråd här, har jag för mig att jag läste uppgift om att kostnaden för materialet låg på blott 28:00/ton. Men eftersom detta är ett ganska så "tungt" material - så får man inte med sig så mycket på en vanlig liten lastbil...och beroende på fraktavstånd så kan det då bli väldigt dyrt. Kan man ordna billig transport så behöver kanske inte kostnaderna skena, men som sagt - det lär nog behövas mer än EN last i vanlig lastbil för tex en paddock.

En granne till mig som har detta material sade att detta var ett supermaterial på lerjordar - nackdelen är att det blir stenhårt, som cement nästan och att de ofta på vintertid måste spätta upp materialet (knaggligt och knöligt) för att det ska kunna fungera till hästarna.
 
Om det kostar 40000 i frakt så blir det inget för oss.

Står i inhyrningsstall och vi har börjat prata om att lägga nytt material på banan.

9000 för materialet var ju ok men om fraktkostnaderna är så höga så får vi nog dras med sandbanan.

Är det nån som vet vad man kan göra om man har en sandbana är djupare på vissa ställen?
 
Hr fått ungefär samma prisuppgift som du, hit till Halmstad. Jag funderar dock på om man inte kunde gå ihop några stycken här i Halland och ta det på tåg istället. Det skulle bli mycket billigare tror jag. Finns det någon som vet nåt om tågfrakt här på forumet?
 
Det är alltid frakten som är dyrast! Jag råder er att söka upp närmsta sandtag och anlita dem i stället ;)
 
jag pratade med ett annat företag här i skåne.
han föreslog att vi skulle:

-ta bort sanden
-jämna till
-lägga nåt som hette rubber ground (gav bra svikt och jämn bana)
-Och sen på med vår sand som vi skulle blanda upp med stenmjöl.

Kostnad

rubber ground 23 000 kr
stenmjöl 16 200 kr
frakt för rubber ground 3000kr
frakt stenmjöl ?

Så ca 43 000 kr och då vet jag inte ens fraktpriset för stenmjöl...

Så hejhopp, nått nytt underlag verkar det inte bli...

-
 
Japp, det stämmer. Det var jag som fick offert på paddex. Min ridbana är väldigt stor (40x50) och produkten skulle bara kosta 8,000 (specialpris eftersom det inte finns några ridbanor i området som har detta material - reklamsyfte alltså). Tyvärr sprack det på transporten som skulle kosta ca 40,000 trots att det inte är så väldigt långt från leverantören till Södra Dalarna... Jag har försökt lösa det med egna chaufförer/transportörer, men gått totalt bet... :cry:

Att frakta närmare 300 ton "sand" är ingen baggis tydligen.

Synd, för jag tror på produkten! :(
 
Jag fick offert idag.

Frakten 27 000 kr + moms :(

Inte en chans att jag kan få alla de övriga att gå med på att betala några hundra mer i månaden under ett år eller så för att få bra ridbana. Ägarna har inte häst själva så det ligger inte i deras intresse (eller kunskap) att ridbanan är bra för hästbenen.

Men den är inte helt värdelös ska jag väl tillägga så vi överlever nog.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
956
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 096
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp