Ridbaneunderlag till lösdrift (& 3 boxstall)

P

POSH

Hej alla hästglada personer!

För en månad sen flyttade jag till en lösdrift med en häst jag har på foder. Till våren är ett ridbanebygge planerat. Den stora frågan är då vilket underlag man ska satsa på. Som duger bra året runt. Det är stallägarens val som till slut gäller, men vi inackorderingar får såklart vara med och komma med önskemål.

Måttet på ridbanan blir ca 60*20. Den kommer ligga utmed en skog på ena sidan, fast inte särskilt tätt intill. Nu är grävarbete i full gång eftersom det innan var sumpmark. Dom gräver alltså ut den och fyller på med nytt.

Iallafall så kommer ca 8 hästar stå på "anläggningen". Lite blandade raser, till mesta del lösdriftanpassade. Ingen högre tävingssatsande.

Det som vill göras på banan är till mesta dels allroundridning, dressyr och hoppning på lagom nivå. Även en del löshoppning och släppandes av hästar för avspringning.

Vilket underlag ni rekommendera för bästa hållbarhet året runt? Under vintertid tar jag givetvis hänsyn till snö och is..

En senare fråga är staketet. En islandsryttare sa häromdagen att hon vill ha ett lågt dressyrstaket så att hon inte slår i/fastnar md fötter i staketet. Men jag tycker det är rätt bortkastat med tanke på att man ska kunna släppa sin häst på banan eller löshoppa? Tycker det kan vara skönt att ibland rida på inhägnat område. Anser inte att hästen ska kunna kliva över staketet om den kommer fri.. Vad säger ni om den frågan?


Tack på förhand bukare!! :angel:
 
Sv: Ridbaneunderlag till lösdrift (& 3 boxstall)

Ehh hur ska hon fastna i staketet med fötterna om det är normalt?

Jag har själv en liten islänning och har aldrig haft problem med det, vet inte heller någon islandsanläggning som har låga staket :crazy:
Hon ska väl inte rida i staketet heller?

Nej jag håller med dig, ett normalhögt staket som man kan släppa lösa spralliga hästar i, annars kan man ju lika gärna strunta i staket...

Tänk bara på att ha plankorna på insidan av stolparna och inte på utsidan för då kan man fasta i stolparna..

Men när ni kommit så långt att ni satt stolpar runt banan kan ni väl sätta er upp på hästryggen och mäta ut i vilka höjder staketet ska vara så ni slipper slå emot det? I den mån det går såklart...
 
Sv: Ridbaneunderlag till lösdrift (& 3 boxstall)

Ja eller en annan lösning på staket är ju att ha en häck runt ridbanan, snyggt och man fastnar inte ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 165
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Vivo
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp