ridbaneunderlag

M

mariiaE

vi ska lägga om underlaget på ridbanan.. Men vad 17 ska man ha?!
Paddex är tyvärr inget alternativ då det blir för kostsamt,
men sand+ stenmjöl, är det ett alternativ?
Ridbanan används till hoppning och dressyr.

Berätta om era erfarenheter.. :)
 
Sv: ridbaneunderlag

Jag skulle avråda att ha i för mycket stenmjöl då bana lätt blir hård av mjölet. Jag skulle använda mera fin sand
 
Sv: ridbaneunderlag

Jag har (numera icke tillåtet) gummiflis på min bana. Tycker att det är ett rätt knepigt underlag - blir väldigt lätt för mjukt trots att jag vid flera tillfällen hyvlat bort flis.

Jag har lite vilda funderingar på om man kan blanda i stenmjöl i gummifliset? För att göra det mer fast.

Skulle jag byggt nytt idag hade jag nog valt fin sand - även om jag är glad mitt i vintern när det är 10 grader kallt och mitt gummiflis är mjukt och perfekt i underlaget... (ridbanan är som bäst när det är minusgrader).
Ska bli intressant att se vilka svar du får - jag har just nu inte råd att byta hela underlaget, men det hindrar ju inte från att man har drömmar...
 
Sv: ridbaneunderlag

Jag har på min hemmabana sand i botten o sedan har vi lagt på grovspån eller träflis som det oxå kallas. Fungerar utmärkt i de flesta väder o inte dyrt heller.
 
Sv: ridbaneunderlag

På min bana har jag först grovt grus/sten hårt packat, sen 5 cm stenmjöl vattnat och packat och sedan 10 cm sand/fint grus/stenmjölblandning. Blandningen vet jag inte men det är mer sand/grus än stenmjöl i alla fall. Rider mest western/dressyr på banan.
 
Sv: ridbaneunderlag

Jag har en blandning av sand och stenmjöl, ungefär lika mkt av varje. Det är helt perfekt underlag tycker jag! Blir inte sådär "slirigt" som om man bara har sand, men ändå mjukt med bra svikt. Jag rider mest dressyr, men min kompis har samma underlag och hon hoppar också och det fungerar lika bra till det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har...
2
Svar
21
· Visningar
1 630
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 942
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp