Ridbekymmer (långt)

L

_Lena_

Tänkte höra mig för om någon här kan hjälpa mig lite med ett bekymmer.
Har ett Kbl-sto 5 år som det inte går så lysande att rida. Att sitta upp går oftast väldigt bra, hon står snällt medan jag hoppar upp (jag använder pall, dels pga min höft och dels för hennes skull) men har lite bråttom iväg. Inget större problem, jag jobbar med den biten. Problemet kommer efter en stund, bara efter några minuters skritt; hon börjar först med att nicka med huvudet, sen skakningar, sen tar hon i och vevar med hela halsen samtidigt som det känns som att hon ska till och studsa omkring/bocka. Hon är oerhört känslig i munnen, hon är känslig överhuvudtaget, och tar aldrig bettet eller sticker iväg, och jag försöker vara mjuk i händerna och ge henne så mycket tygel som möjligt hela tiden. När jag kortar tyglarna är jag noga med att vara följsam så att det ska vara så trevligt som möjligt för henne.
Det märks att det är något som stressar henne, men jag kan inte avgöra om det är nåt i omgivningen eller mig eller utrustningen som utlöser det. Hon är stabil annars och inte rädd i "onödan" så att säga, är tydlig i sina signaler o s v, har ett fantastiskt steg och verkar ha lätt för samling och så.
Jag har testat bettlöst träns, träns med olika sorters bett, barbackagjord, vanlig allroundsadel, bomlös sadel, barbacka, tänderna är nyraspade och hon är enligt veterinären jättefin i munnen...
Har inte haft henne så väldigt länge, och jag vet att hon har haft problem i vänster höft (hon gick omkull och skadade sig sig för ett par år sen) men har haft kiropraktor som "knäckt" till henne, massage och vila mm. Försöker starta igång henne nu eftersom hon inte visat tecken på besvär när massören kontrollerat henne. Så rent teoretiskt är det inte nåt som borde vara fel. Hon är bara i, iöverlag, dålig kondition efter lång vila.
Hon är inga problem att sadla och pyssla med, men vi har haft/har lite relations-krångel då hon är dominant. Jobbar med NH och ledarskapsövningar och det funkar bra, hon är lydig o följsam men visar nu och då tecken på dominans.
Är det nån som har en idé på vad som kan vara tokigt? Vad kan jag göra när hon börjar kasta med huvudet sådär? Beror det på att hon inte gillar att jag rider henne då vi inte är helt överens om ledarskapet? Hjälp!
Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Ridbekymmer (långt)

min vbl kan göra samma sak. jag rider då henne fram för skänkeln men sitter till ordentligt i sadeln. min häst gör även så när hon har mycket energi
tanke på rangordningen så verkar det som hon e väldigt hög i rang. o då måste du bli högre o tuffare o berätta hela tiden hon testar att de e du som e högst. inte de lättaste men man måste som sagt försöka.=) lycka till=)
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 472
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 157
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp