Bukefalos 28 år!

Ridbilder på mig och pållen

Trots min ringa kunskap vad gäller att tolka ridbilder så tycker i alla fall jag att det ser bättre ut på de nya bilderna, hästen ser mer avslappnad ut och den söker framåt/nedåt.

Jättebra!!!

mvh Jessica
 
Jo de har blivit skillnad :) Men sen har vi ju varit och tränat 5 veckor på gotland dessemellan oxå.... :D Måste bara få honom att bära sig lite mer bak.... Han har blivit mycket starkare så han orkar lite bättre än på just dessa bilderna men överlag så tippar vi framåt. Har du några tips på hur jag får upp honom? Jag tippar ju lite framåt oxå så de bidrar ju, jag är så rädd att jag ska sätta mig för tungt och trycka undan ryggen på honom, så då försöker jag avlasta istället, men jag kanske inte ska göra de längre utan be om lite till istället....
 
Nu är ju jag absolut ingen expert, men jag tycker inte det är fel att "kräva" lite mer än man tror ska gå, bara för att testa gränserna. Min tränare säger hela tiden att det är inte förbjudet att överdriva rörelser, just för att lära känna hästens, och sina egna, gränser så länge man är ödmjuk mot hästen.

Vad händer om du kortar tygeln? Följer han med upp då eller protesterar han? Protersterar han inte kan du säker börja kräva det du kräver idag, fast med lite mer samling. Hästen ska fortfarande söka lika fint, framåt/nedåt, när du har lite kortare tygel.

mvh Jessica
 
Du verkar ha koll på läget!

Måste bara få honom att bära sig lite mer bak....Ja.

Han har blivit mycket starkare så han orkar lite bättre än på just dessa bilderna men överlag så tippar vi framåt. -Ja.

Har du några tips på hur jag får upp honom? Jag tippar ju lite framåt oxå så de bidrar ju, jag är så rädd att jag ska sätta mig för tungt och trycka undan ryggen på honom, så då försöker jag avlasta istället, men jag kanske inte ska göra de längre utan be om lite till istället.... - Precis, avlastningen kan bli för mycket.

FÖ - varför barbacka? Och utan hjälm? Och kolla tårna... Kolla så att handen inte blir för hög och bromsar.

Trevlig häst, vad är det för sort?mvh/T_B
 
Nu har inte jag kikat på de äldre bilderna för jag oooorkar inte vänta på att de kommer fram...seg dator?!?!?

Iaf...vad skulle jag säga nu då...jo, jag tycker du viftar alldeles med dina ben...försök att slappna av och hålla dem längs med hästkroppen...o då menar jag inte att du ska sitta och klämma men att du låter dem ligga där för jag tror även det är så att hästen känner sig "tryggare" då h*n vet var dina ben finns...samt att du har dem på plats då en hjälp skall ges och slipper göra jätterörelser när du ska ge en hjälp.
Sen tycker jag att du ska se lite stoltare ut när du rider...jag försöker alltid låtsas att jag rider på en dressyrtävling och måste sitta snyggt...det hjälper faktiskt(ja iaf för mig) jag rätar upp mig och tittar upp...förut satt jag alltid och kikade ner på hästen eller händerna...vad finns där att se egentligen??
Vilken vacker häst förresten :love:
Lycka till!! :bump:


kom på en sak till..tänk på att överarmarna hålls längs med överkroppen...håller du ut dem blir du stelare och det är dessutom jobbigare...o tårna har nån redan nämnt...usch, det känns som att jag bara klagar men det blir så när man bara ser stillbilden...det kanske ser helt annorlunda i rörelse...hoppas det är ok :)
 
Anledningen att jag rider barbacka är för att sadlen ligger inte hundra! Har haft häst och sadel hos sadelmakaren och han sa att den låg bra, men hästen är inte nöjd så jag ska be en annan sadelmakare kolla den! Anledningen till hatten är bara därför att jag trivs med den :smirk: jag rider med hjälm i skogen.... Vad menade du med tårna? att jag petar ut de eller? Jag ska tänka på och be om lite till :)

Det är en havreflinga tror jag :) har inga papper på han. Har hittat en häst som skulle kunna vara han och de en haflinger och jag har köpt han som de så aja whatever, jag älskar han lika mycket oavsett om han har papper eller ej :love: Patrik heter han :)
 
Jessica: Han protesterar bara ibland, men vi får öva på de, oftast protesterar han inte när han förstår vad jag menar....

Jo jag har lite problem med att jag spänner mig, försöker att hela tiden komma ihåg att andas :o Benen kommer rätt långt ut för pållen är lite rund, som en tunna ungefär :cool: :D så de e lite svårt att få in benen till hans kropp för tilfället, men till vintern går de nog igen ;)
 
Sv: Ridbilder på mig och pållen

Efter att legat i hård träning hela veckan med avslutning i morse så kan jag tycka att det saknas lite... bärighet i hela hästen, han ser så markbunden ut... Han ser att inte själv ha nån pondus riktigt... Är du med?
Han söker sig neråt, men du bör nog korta upp tygeln, plocka lite med inner, höja honom lite... Fram med skänklarna, inte ligga såååååå låångt bak, fast hur lätt äär det barbacka... Trist när inte sadeln funkar som man vill, för det blir lite vingligt utan... hehe
I övrigt ser man ju en klar skillnad från första och andra fotoalbumet! Men... (jag är en gnällkärring) använd hjälmen... För din egen skull. Jag bor i min älskade keps, men inte f*an rider jag i den... HUr mkt jag än älskar min keps. För din egen säkerhets skull.
En hjälm kan faktiskt rädda dig från mkt skador. Själv sprack huvudet på mig, och hade 12cm spricka i skallbenet. Hade jag inte haft hjälmen på så lär jag inte fått uppleva nåt mer... Klart blev man lite puckad efter olyckan... men jag har ju den o skylla på när jag gör dumma prylar... hehe
Pussa lilla pållen, han verkar vara en go liten kille!

/CJ
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 632
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 368
Senast: TantEster
·
Övr. Hund Som så många andra har gjort tidigare så vill jag också gärna starta en uppföljningstråd om min vovve. Även om det känns som flera har...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Varmblod90
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma...
2
Svar
36
· Visningar
8 990
Senast: Rubinola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp