Ridbilder....

Hej!

Har inte tittat på precis alla bilderna, för det var ju ganska många. Men det som slår mig är att du kutar med ryggen och tittar ner på ganska många bilder. På en del bilder gör du det inte alls. där lyfter du näsan och bröstkorgen och då ser sitsen mycket trevligare ut.

Tänk också på att använda innerskänkeln lite längre fram, så får du bättre resultat.

På vissa bilder visar hästen ansatser till att vilja länga ut sin överlinje fint, framför allt där hon (han?) går lite lägre med huvudet och får lite längre tygel. Jättebra att du inte rider på stång, då hade hon nog bara tippat in nosen med kort hals. För att få ännu bättre resultat som du jobbar nu, jobba med att länga tygeln lite grann och se om du genom att få henne att kliva på mer med bakbenen (du kan framför allt driva inner bak mjukt med skänkeln just när hon ska börja föra fram det) också kan få henne att länga halsen och söka sig fram mot bettet.

Heja heja!
 
Jag tycker att hästarna brukar svara bättre framåt med bakbenen om man skänklar lite längre fram, precis bakom sadelgjorden. Om man nu kommer ihåg det. Jag brukar glömma bort det nästan jämt :D
 
Jo, det är väl en av sakerna som har med det hela att göra. Och sen så är det lätt att man får fel reaktion om man lägger skänkeln för långt bak, så att hästen flyttar in baken och tar fram ytterhöften, det vill säga böjer om baktill. Det märker jag på min unghäst som jag håller på och lär galoppfattningar - sätter jag då innerskänkeln för långt bak så byter han.
 
Ok normallääge för mej i så fall :o, som trodde att du menade framför sadelgjorden. Men sen beror det ju iofs på vart sadelgjorden sitter. Men jag förstår vad du menar ändå, det är ju lätt att tro att skäkeln ska peta längre bak för att få bakbenet att trampa under.
 
Hej!

Har inte tittat på precis alla bilderna, för det var ju ganska många. Men det som slår mig är att du kutar med ryggen och tittar ner på ganska många bilder. På en del bilder gör du det inte alls. där lyfter du näsan och bröstkorgen och då ser sitsen mycket trevligare ut.

Tänk också på att använda innerskänkeln lite längre fram, så får du bättre resultat.

På vissa bilder visar hästen ansatser till att vilja länga ut sin överlinje fint, framför allt där hon (han?) går lite lägre med huvudet och får lite längre tygel. Jättebra att du inte rider på stång, då hade hon nog bara tippat in nosen med kort hals. För att få ännu bättre resultat som du jobbar nu, jobba med att länga tygeln lite grann och se om du genom att få henne att kliva på mer med bakbenen (du kan framför allt driva inner bak mjukt med skänkeln just när hon ska börja föra fram det) också kan få henne att länga halsen och söka sig fram mot bettet.

Heja heja!

Det e en valack.. :D
 
De e en pojk ju... :D Jag red på jaktstång förrut men upplevde de efter ett tag så att han bara tippade in nosen... bytte därför tillbax till tränsbettet. :) Jag försöker driva precis när han ska ta fram sitt inre bakben, men jag kanske missar :o :confused: Ser de ut som att jag missar? På lördag åker vi iallafall till gotland och hoppas att vi ska lära oss massor, eller jag mest kanske... :)

På de bilder där han visar ansatser till att vilja länga ut överlinjen, hindrar jag honom där?

Ska prova ta fram skänklen lite oxå...

Jag tycker pålle har så fin hals så jag måste ju spana på den ju :angel: :D
 
Då syns vi säkert på Gotland tror jag - kanske till och med så snart som nästa söndag!

Tycker inte att du hindrar honom på de bilder där du har lite längre tygel. Där tycker jag att du har gett honom en lagom stor ram som han kan klara av, så det är mer upp till honom att känna efter hur han ska forma sin kropp, uppmuntrad av lite framåtdrivning förstås. Och om du rätar upp dig så kommer din sits att hjälpa honom att förstå att han ska kliva på lite bättre med bakbenen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
439
Senast: FrDrake
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 057
Senast: Krålus
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: aglaonema
·
Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 961
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp