Ridboots i transporten?

Ishest

Trådstartare
Hej alla kloka:)

Jag använder numera ridboots (typ Cavallo Simple etc) vid ridning istället för skor och funderar på hur man bäst gör vid lastning/transport. Även oskodda hästar vill jag gärna ha skyddsboots på vid transport för att undvika balltramp vid avlastning eller att de trampar sig på något annat sätt.

Nu funderar jag... Om jag ändå är på väg till träning/uteritt med hästen så kanske man kunde ha ridbootsen på redan i transporten (max resväg 20-30 min, ofta kortare) ? Den typ jag använder är Cavallo-bootsen, dvs de har en hel skyddande översida (som en gympasko) och har inga hårda/vassa spännen eller vajrar. Så vad skiljer egentligen ovansidan av dessa boots från skyddsboots?

Hur gör andra? Någon som gör såhär? Reflektioner?

Tacksam för synpunkter!
 
Hej alla kloka:)

Jag använder numera ridboots (typ Cavallo Simple etc) vid ridning istället för skor och funderar på hur man bäst gör vid lastning/transport. Även oskodda hästar vill jag gärna ha skyddsboots på vid transport för att undvika balltramp vid avlastning eller att de trampar sig på något annat sätt.

Nu funderar jag... Om jag ändå är på väg till träning/uteritt med hästen så kanske man kunde ha ridbootsen på redan i transporten (max resväg 20-30 min, ofta kortare) ? Den typ jag använder är Cavallo-bootsen, dvs de har en hel skyddande översida (som en gympasko) och har inga hårda/vassa spännen eller vajrar. Så vad skiljer egentligen ovansidan av dessa boots från skyddsboots?

Hur gör andra? Någon som gör såhär? Reflektioner?

Tacksam för synpunkter!
Ser inget hinder att använda boots i transporten. Jag gör det vintertid när jag ska lasta/rida på isigt underlag (har bootsen dubbade).

Vet en del som drar boots över stålsko i transport till hästar som trampar av sig skorna.

Som vanligt, sitter utrustningen bra och är välanpassad till häst borde det gå utmärkt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är fler än jag som använder ridboots på sina islandshästar? Alltså inte viktboots utan hela ridboots som...
Svar
17
· Visningar
3 023
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp