Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hej kära Bukefalister!

Jag är på jakt efter några par nya ridbyxor, men hittar inga som riktigt verkar passa mig :(

Jag har en ganska "udda" kroppsform, med relativt smal midja, breda lår och korta, men hyfsat "normalbreda" ben.
Har normalt sett 36 i vanliga byxor, och 26-27/30" i jeans.

Har hittills provat (och haft) ridbyxor från Börjes, CRW och Back2Back.
Börjes var inte någon superkvalité på, ingen vidare passform heller...
CRW har i mitt tycke en ganska ok kvalité, men konstiga storlekar och skum passform. Alla ridbyxor jag har därifrån är i storlek 40 - 44, vilket både peppar självförtroendet väldigt mycket, och bara känns allmänt fel :yuck: :banghead:
B2B sitter väl okej, de är lite stora över rumpa och midja (fick ta 40 resp. 42 i dem), men ser inte allt för roliga ut när jag har på mig dem. Dock så är skoningen ganska nött redan, efter endast dryga ½ året...

De bör uppfylla dessa krav dock:
- Kosta max 2 000 kr paret
- Inte ha någon extremt udda färg a la skrikrosa eller kycklinggult
- Vara såpass i storlekarna att jag inte måste krossa självförtroendet och gå upp si sådär 2 - 4 storlekar :grin:

Så vad säger ni? Vad finns det för bra märken på ridbyxor som uppfyller mina krav? :)
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

På mig som också har smalare midja passar Pikeur Candela och flera av Eurostars byxor.
Visserligen dyra i inköp men båda märkena har bra kvalité så det brukar löna sig i längden ändå.
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Några som jag gillar väldigt mycket är John Whitakers. Kostar typ 900 kr paret har jag för mig och är av ok kvalitet. Mkt töjbara, utan att vara slappa. Känns som att ha ett par gamla långkalsonger på sig, alltså väldigt bekväma. :p
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Jag håller med föregående om Whitaker och Pikeur.

Själv har jag det omvända problemet, jag är lång med ganska smala ben och bred midja. När byxorna passar över benen får jag inte igen dem... ;)

Har haft både Whitaker och Pikeurbyxor och upplever Pikeur som rätt smala i midjan. Jag har normalt 38 men får ha 40 i Pikeur för att kunna få igen dem, och då sitter de löst/skrynklar sig över benen. Detsamma upplever jag med Whitakers stretchbyxor.

Jag har kompisar som är byggda mer som du beskriver dig själv. En av dem använder bara Pikeur eftersom hon tycker att det är de enda byxor som sitter snyggt på henne. En annan sålde jag mina Whitakerbyxor till, de satt som en säck på mig men som ett smäck på henne :D
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Här kommer en till röst på Pikeur från en med samma kroppsform ;) Jag har två par Pikeurridbyxor och ja de är dyra, men så värda det! Det finns "vanliga" storlekar och så finns det med längre ben, det är de vanliga storlekarna du ska titta på. Det äldsta paret har jag nog haft i fem år och de är väldigt välanvända men passformen är fortfarande bra och det syns absolut inte på skoningen att de är så gamla.
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Tack för tipsen såhär långt! :D
Jo, Pikeur har jag blivit rekommenderade tidigare också, men tyvärr vet jag inga återförsäljare i närheten...
Men Pikeur, JW och Eurostar ska jag absolut kolla upp! :)
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Pikeur, KL Karen. Eurostar kommer har en ridbyxa med mkt stretch, även mellan rumpa o midja. Annars är Eurostar en byxa för smala personer utan för mkt kurvor, men dessa ska visst vara bra. B2b förstår jag inte passar, de är liksom slim fit på dem. Bocaj kan passa dig. JW kommer säkert o passa som de andra sa, men de har rätt så hög midja. Kan även rekommendera Goode Rider som borde passa din kropp väldigt bra!
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Tack för tipsen! :)
Jaha, det förklarar varför mina B2B känns så "konstiga"...
Hög midja stör mig inte alls, tvärtom! Så länge dem inte bokstavligen nuddar BH kanten så tycker jag faktiskt att hög midja är skönare än låg :D
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Pikeur, KL Karen. Eurostar kommer har en ridbyxa med mkt stretch, även mellan rumpa o midja. Annars är Eurostar en byxa för smala personer utan för mkt kurvor, men dessa ska visst vara bra. B2b förstår jag inte passar, de är liksom slim fit på dem. Bocaj kan passa dig. JW kommer säkert o passa som de andra sa, men de har rätt så hög midja. Kan även rekommendera Goode Rider som borde passa din kropp väldigt bra!

Ehh jag är väldigt kurvig med mkt lår/rumpa och höfter men smal midja och Eurostar är ett av få märken som fungerar.
Men långt ifrån alla modeller, men så är det ju med de flesta märken.
Att de har flera modeller för att passa olika kroppsformer.
De Eurostar byxor jag har nu har nästan ingen strech alls men är rejält tilltagna vid lår/rumpa/höfter och nästan en väl smal midja..
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

ja, precis, de har några modeller som är såna med. Men som du säger med väldigt smal midja. Vilket kanske inte alltid går hand i hand med mkt kurvor... :P Men generellt kan man säga att Eurostar passar bäst dem med normal kroppsform-smal med smal midja
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Om du bor kvar i tullinge är det nog bara att pendla in till huvudstan och uppsöka exempelvis hästbiten :)
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

cavallo , eurostar, Pikeur.

strl 36, 38, 40 osv är normallång benlängd (men ganska korta).
strl 72, 76, 80 osv motsvarar ovanstående fast med långa ben.

Det tog mig ganska många år att komma på detta, förklarade varför knäna alltid satt nere på vaden på mig med korta ben.
 
Sv: Ridbyxor för någon med breda lår och korta ben?

Tack för alla tips! Nu har jag mycket att prova, haha (fast det är ju bara bra!) :)
Och till Hallonsoda; Ja, jag bor kvar i den här lilla hålan! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Jag har ett par ridbyxor som jag köpte precis när jag skulle börja rida, för ett halvår ca. alltså. Nu har dom tänjt ut sig rejält...
2
Svar
36
· Visningar
4 680
Senast: Millz
·
Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 522
Senast: MiniLi
·
Utrustning Bestämde igår mig för att investera i ett par stövlar eller snygga skor+chaps till nästa tävlingsstart. Har hittills inte haft några pga...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp