ridbyxor -helskodda? stor skillnad mot halvskodda?

S

ScissorHands

jag har aldrig haft helskodda ridbyxor, utna de jag har hafgt har alltid varit halvskodda. funderar nu på att lägga utt en extra slant mer än för de halvskodda å köpa ett par helskodda som såg väldigt fina ut. är det värt det?
jag har fått för mig att det är bättre, men jag har ingen anning..
 
Jag har både ock och märker att jag får en något bättre sists med helskodda. Det beror förmodligen på att jag inte väger så mycket och lätt förflyttas samt att jag inte riktigt har så mycket muskler jag önskar.
 
ja, ja, ja. det är stor skillnad.
och det beror inte på hur mycket man väger!!!
det är nog snarare så att om man väger lite mycket (som jag :) ) så "sugs" man liksom fast i sadeln när man har helskodda.
det är helt klar värt pengarna!!
 
jag tycker absolut att du ska köpa dig ett par helskodda byxor!!!
men tänk på att dem kommer att vara obekväma i början, men använder man dem så ofta som möjligt så blir dem mjuka efter ett tag.
 
rider knappt med något annat än mina helskodda sen jag skaffa dom...
så se till att du inte blir föööör bortskämd bara...
 
jag tycker det är jättestor skillnad. gillar verkligen inte halvskodda, känner mig naken på nåt sätt :crazy:
thanx god to helskodda :bow:
 
:love:älskar helskodda ridbrallor!!!! :love: :love: :) :bump: :rofl: :bow: :banana: :bow:

sen jag skaffade mina helskodda ligger mina knäskodda i ett hörn och dammar så att säga.

kort sagt:

KÖP HELSKODDA!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Skillnaden är STOR, men det gäller dock att hitta ett par bra & beväma helskodda...vilket är mitt stora problem.
Men jag ÄLSKAR helskott...har bara tygskott när jag bara är i stallet & mockar å så!!
 
Jag har ett antal helskodda och nyttjar dom lika ofta som dom oskodda. Det kvittar lite...

När jag hoppar så föredrar jag helskodda.
 
skillnad är det.
men jag rider oftare i oskodda än helskodda.
har dock alltid helskodda på ridskolan (dvs ett pass i veckan) och sen i princip alltid tyg/knä/oskodda på delfoderhästen, även när jag rider på bana.
 
Är det något särskilt man skall titta på då? jag har ju aldrig ens provat helskodda byxor förrut.. vad är det man skall ha på byxorna å inte, eller är alla likadana?
 
tjaaa...
du ska ju kunna röra dig hyfsat obehindrat i dom. blir bättre med tiden men i början e ju alla lite stela...
så när du provar, sitt, hoppa, böj och sträck...se så at inget hänger eller skaver...
 
Jag föredrar helskodda. Man blir lite extra stadig i sadeln med sådana, vilket kan behövas ibland :crazy:
Fast å andra sidan så kan dom kännas lite stumma och stela när man är ovan med dom.
 
Är det något särskilt man skall titta på då? jag har ju aldrig ens provat helskodda byxor förrut.. vad är det man skall ha på byxorna å inte, eller är alla likadana?

Märke och pris. :p Genrellt sett är de bättre ju dyrare de är.

Hööks går fetbort. Har ett par CRW Exclusive som jag använt fyra-fem gånger och aldrig igen. 800:- i sjön.

Mountain Horse är bra. Rider's Club också. Pikeur och EuroStar har jag hört andra rekommendera.
 
fast det där är VÄLDIGT individuellt, jag har helskodda från hööks som var nästan lika bekväma och bra som mina ena pikeur.

det var iaf inte sån skillnad på dom som priset är. :smirk:

har aldrig köpt ett pikeur på fullpris och kommer aldrig göra, SÅ bra är dom itne.
 
...å andra sidan är jag rejält felskapad, så det är väl därför jag och Hööks är som katt o. hund. ;) ;) ;)

När jag hade tröttnat på mina CRW tog jag med mig 2000:- till en ridsportbutik och skulle handla nya byxor. Såg att en annan butik hade Pikeur, och priset låg däromkring.
Åkte därifrån med TVÅ par byxor och 800:- kvar i fickan. Det var Mountain Horse och Rider's Club det. :D

Men jo, det ÄR högst individuellt.
 
jag har köpt mina helskodda från börjes...
och är SUPERNÖJD med båda paren....
fast om man nu ska säga något om pris och kvallite så e d bäst att köpa nåra för ett pris som ligger nånstans mittimellan...
dom billigare har kanske inte samma livslängd som d dyraste.
men d dyraste e ofta inte bättre än d i mellan klassen då en stor del av priset beror på märket...
 
Är det bara jag som föredrar tygskodda? Avskyr mina helskodda, de är obekväma att röra sig och man fastnar i sadeln och blir stel. Har haft ett par John Field och ett par mountin horse. Älskade dock mina tygskodda från börjes, fast de vart så fula och gick sönder efter ett tag så det var bara att slänga. men de var sååå sköna :D. Tänke införskaffa 2 nya par från mountin horse, de är jättesköna och inte så grymt dyra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 676
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp