Bukefalos 28 år!

Ragnhild

Trådstartare
\"Riddare\"

Jag kan inte något om barockridning, men har förstått att det finns "riddare", som alltså har gjort ridprov för att erhålla denna titel. Var kan jag hitta information om vilka som blivit det och kanske rent av bilder på ekipagen. Tack på förhand/Ragnhild
 
Re: \"Riddare\"

Finns inget upplagt än, men CD och CE (två tränare) håller på med en sida över riddarprovet och jag hoppas att de blir klara snart.

Bilder finns lite här var. Bara att leta upp en hemsida och följa länkarna. T.ex på min. :angel:
 
Re: \"Riddare\"

Det finns en tysk hemsida med en lista över ekipage som ridit upp spöprovet och en del bilder, men den är inte uppdaterad på länge.
Kanske nån här har adressen, jag minns den inte...
 
Re: \"Riddare\"

*harkel* Inte CD... Det är jag och Carina som håller på. ;) Den är på god väg och kommer så snart vi har fått klart översättningarna.

Det finns en tysk site: www.ritterschaft.org som berättar mer om detta.

Kort formulerat så handlar det om att Bent Branderup har som ambition att återskapa ett gammalt ridderskap som fanns tidigare. Främst är det en möjlighet för ryttaren själv att mäta sin kunskap och ridförmåga. För att bli riddare måste man bli rekomenderad av en befintlig riddare, därefter ska man rida ett prov med förutbestämda rörelser som man själv komponerar ett program till. Det ingår också en teoridel där man ska visa att man i teorin behärskar de utbildningsprinciper ridderskapet har som ideal. Dessutom ska man visa en häst under longering, för att bekräfta att man behärskar även detta moment. Hästen man gör provet med måste man ha utbildad själv.

Som riddare kan man göra ytterligare prov för att demonstrera att man lärt sig behärska rörelser som piaff, passage, levad, galoppombyten m.m., hela vägen upp till capriole.

Det finns inget som anger huruvida den som är riddare verkligen är en bra instruktör, det det säger är att den här ryttaren kan grundutbilda en häst till en nivå som motsvarar medelsvår.
 
Re: \"Riddare\"

Förtydligande: UN och ÅN har inte något eget ridderskap, de är medlemmar i den Akademiska Ridkonstens Ridderskap, d.v.s. det jag pratade om ovan. Det har info om ridderskapet på sin hemsida - Stall N.
 
Re: \"Riddare\"

Precis, men det är väl samma som du nu också kommer ta?
 
Re: \"Riddare\"

Nu vet jag inte riktigt vad menar med "kommer att ta". :-) Jag är redan upptagen i ridderskapet. :confused:
 
Re: \"Riddare\"

Sorry! :o

Hade helt för mig att det var CD, men Carina kanske sa fel för att vi hade pratat om henne innan vi kom in på det.



Fast om man ska vara petig så är det Ubbes och Åsas variant av en ihop skrivning. Det är inget som Bent läst och godkänt.
 
Re: \"Riddare\"

ok, jag läste slarvigt när det stod att "ni höll på", det var hemsidan ni "höll på med". Då får jag väl bara säga grattis.
ÅN och UN har ju gjort en lättöverskådlig sida sedan om BB har godkänt själva orden är väl inte så petit. Han är ju faktiskt ingen gud utan BARA en bra ryttare och instruktör :D
 
Re: \"Riddare\"

Nja fast på detta så måste man tänka på att han faktiskt skrivit "reglerna" och är den som kommer att bedöma detta = har inte han godkänt det så vet man inte om det stämmer.

Nu tror jag ju att Ubbe och Åsa har kolla på läget, men man kan inte gå efter bara det om man t.ex. ska rida upp för spöet.

Det var mer det jag ville påpeka.
 
Re: \"Riddare\"

*skratt* Ingen fara på taket, ville mest bara påpeka det så inte CD blir anklagad för något jag klantat till. :-)
 
Re: \"Riddare\"

Tyckte att det var lite konstigt att hon hade tagit sig an det med tanke på att hon verkar ha fullt upp som det är.

Då får jag skylla på dig om det blir fel...vad trevligt. :devil: :D
 
Re: \"Riddare\"

Jo, jag förstod det men har träffat många AR/Barock ryttarinnor som närmast ser BB som en gud :smirk: Ville bara gräva lite på mytet och faktiskt påpeka att han också BARA är människa.. :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: Pyrran
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
984
Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: Brie
·
Avel Hej! Jag söker information om denna hingst icro macro....inte irco Marco. Som dock är pappa till hingsten jag söker information om...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp