Rider en 1.5 år gammal ponny

Barbella

Trådstartare
Hejsan alla.

Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Det finns en tjej som rider sin ponny som är 1.5 år. Ponnyn ser verkligen ut som en åring i kroppen, inte på långa vägar stabil i kroppsbyggnan. Problemet är vad ska vi göra? Jag har sett detta 2 gånger ena gången hoppade hon ponnyn i full galopp... Jag lider!! :( Men vad ska jag göra? Hon och hennes familj har grannfejd med grannen. När någon hade anmält familjen anmälde ponny-tjejjen grannen för djurplågeri... Så jag vågar inte anmäla till polis för då får grannarna ut för det.

Jag undrar också om vi anmäler hur bevisar vi att det händer? När dom gör besök kommer ju ingen hoppa upp på ponnyn och rida iväg liksom... Så är det ens värt det hela att anmäla?
 
Kan du inte filma när hon rider?

Jag har bett dom som bor där att göra det men ingen vågar. :( Dom är rädd att bli polisanmälda igen. Jag gör det om jag är där och ser det igen men hon rider omkring vid tio elva på kvällen när det är mörkt.
Allt verkar så hopplöst :(
 
Vad kan grannen bli anmäld för? En polisanmälan/anmälan till länsstyrelsen leder liksom ingenstans om inga grunder för anmälan finns.
r

Det är sant men detta är en liten by och de ställer till det för alla som yttrar sig. Familjen i fråga, med ponnyn, känner länsstyrelsen då dem är vänner med några där. En i familjen har själv jobbat där..
 
Att någon anmäler utan grund är inget polisen ser lätt på. Låt dem okynnesanmäla, det går ju inte att stoppa.

Vad menar du är alternativet? Låta bli att anmäla trots att ni vet att djur far illa? Då är man ju lika illa själv. För jag antar att det är helt uteslutet att faktiskt gå dit och säga ifrån att det inte är OK.
 
Att någon anmäler utan grund är inget polisen ser lätt på. Låt dem okynnesanmäla, det går ju inte att stoppa.

Vad menar du är alternativet? Låta bli att anmäla trots att ni vet att djur far illa? Då är man ju lika illa själv. För jag antar att det är helt uteslutet att faktiskt gå dit och säga ifrån att det inte är OK.

Tror dom anmält anonymt.
Det ska anmälas såklart men de säger bara det inte är sant. Som sagt dem kommer inte rida när länsstyrelsen är på plats..
Jag menar anmäler vi får vi inte stopp på det. Människan red en liten shettis med en för stor sadel också och slutade inte när vi sade till eller anmälde. Nu har hon tydligen bytt sig till en unghäst och rider den istället. Blir så trött.
 
Det enda ni kan göra, är ju att anmäla.

Hästen far illa, ni mår dåligt när ni vet vad som försiggår.

Hur många är det som har sett henne rida på hästen?
Är ni tillräckligt många, så borde ni bli trodda.
 
T
Det enda ni kan göra, är ju att anmäla.

Hästen far illa, ni mår dåligt när ni vet vad som försiggår.

Hur många är det som har sett henne rida på hästen?
Är ni tillräckligt många, så borde ni bli trodda.

Tre stycken minst. Finns säkert fler... Hoppas det räcker..
 
Förstår inte varför det är så svårt att ta bilder och filma när hon rider?

Om hon nekar till att ha ridit hästen, så väger ett bildbevis ganska tungt.

Vill man så går det ju att bevisa...
 
Förstår inte varför det är så svårt att ta bilder och filma när hon rider?

Om hon nekar till att ha ridit hästen, så väger ett bildbevis ganska tungt.

Vill man så går det ju att bevisa...

Men eftersom vi bor 10 mil ifrån henne är det svårt att vara där och kolla hela tiden? Där dom bor finns inga hus i direkt närhet så vi kan inte gömma oss. Som sagt detta sker kring midnatt när det är mörkt! Ser vi personligen det igen ska vi filma även om det knappt syns något på filmen.

lady_vip Ja jag hoppas dom tar ut en veterinär och kollar igenom hästen!
 
Hejsan alla.

Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Det finns en tjej som rider sin ponny som är 1.5 år. Ponnyn ser verkligen ut som en åring i kroppen, inte på långa vägar stabil i kroppsbyggnan. Problemet är vad ska vi göra? Jag har sett detta 2 gånger ena gången hoppade hon ponnyn i full galopp... Jag lider!! :( Men vad ska jag göra? Hon och hennes familj har grannfejd med grannen. När någon hade anmält familjen anmälde ponny-tjejjen grannen för djurplågeri... Så jag vågar inte anmäla till polis för då får grannarna ut för det.

Jag undrar också om vi anmäler hur bevisar vi att det händer? När dom gör besök kommer ju ingen hoppa upp på ponnyn och rida iväg liksom... Så är det ens värt det hela att anmäla?


Låt oss titta på vad vi fått reda på i den här tråden:

TS hävdar att någon rider på en 1,5 åring.

TS berättar att det finns en grannfejd.

TS berättar att den/de som rider på en för ung häst är "vänner med Länsstyrelsen"

TS berättar att ridandet sker kring midnatt när det är mörkt (eller åtminstone skumt).

TS bor 10 mil från hästen.

Hur vet de som svarar i tråden att det verkligen rids på en 1,5 åring?
Hur kan den som bor 10 mil bort verkligen veta detta?
Vem är bekant med vem i grannfejden?
Är överhuvudtaget ponnyn 1,5 år?
Vem sitter uppe och kollar efter att det rids vid midnatt?
Hoppar man en häst i full galopp vid midnatt?
Har det verkligen ridits på den här hästen alls, eller är det missuppfattning bland skuggorna på natten?
Har t.ex. unghästträning i form av att leda runt hästen iklädd en sadel blivit till ridning?

Jag tycker att det här låter som en ryktesspridning, där någon har ett horn i sidan till någon annan, som berättar om hemskheter som ridning på för ung häst vid midnatt. Och så skapas det en tråd på Buke...

Att anmäla rykten är dumt och kostsamt för oss alla. Det är bättre om Länsstyrelse och polis får utreda fall av verklig faktisk vanvård/vanskötsel, än att slösa resurser på utredningar som kanske inte behövs göras.

Ska man anmäla något så ska man nog ha lite bättre inblick än att bo 10 mil bort och kanske ha sett något eller hört av någon annan om något...
 
Låt oss titta på vad vi fått reda på i den här tråden:

TS hävdar att någon rider på en 1,5 åring.

TS berättar att det finns en grannfejd.

TS berättar att den/de som rider på en för ung häst är "vänner med Länsstyrelsen"

TS berättar att ridandet sker kring midnatt när det är mörkt (eller åtminstone skumt).

TS bor 10 mil från hästen.

Hur vet de som svarar i tråden att det verkligen rids på en 1,5 åring?
Hur kan den som bor 10 mil bort verkligen veta detta?
Vem är bekant med vem i grannfejden?
Är överhuvudtaget ponnyn 1,5 år?
Vem sitter uppe och kollar efter att det rids vid midnatt?
Hoppar man en häst i full galopp vid midnatt?
Har det verkligen ridits på den här hästen alls, eller är det missuppfattning bland skuggorna på natten?
Har t.ex. unghästträning i form av att leda runt hästen iklädd en sadel blivit till ridning?

Jag tycker att det här låter som en ryktesspridning, där någon har ett horn i sidan till någon annan, som berättar om hemskheter som ridning på för ung häst vid midnatt. Och så skapas det en tråd på Buke...

Att anmäla rykten är dumt och kostsamt för oss alla. Det är bättre om Länsstyrelse och polis får utreda fall av verklig faktisk vanvård/vanskötsel, än att slösa resurser på utredningar som kanske inte behövs göras.

Ska man anmäla något så ska man nog ha lite bättre inblick än att bo 10 mil bort och kanske ha sett något eller hört av någon annan om något...

Herregud ja du ska nog inte anklaga någon här.
När jag såg det var det på eftermiddagen. Jag bor ofta i närheten därför har jag sett det och annat. Vanligtvis är jag bosatt tio mil norrut varför jag inte kan springa där och filma om kvällarna.

Att hästen är så gammal har personen i fråga själv sagt då vi är bekanta och min kusin är tillsammans med en i familjen.
Självklart måste ägarna ha pass eller sånt som bekräftar hästens ålder.

Ingen sitter nog uppe och passar på den här tjejen, men ärligt går du och lägger dig kl 22 varje kväll? Du vet att solen går ner vid midnatt i norr på sommarn så det finns inte mycket skuggor?


Nej jag vet vad jag sett och solen var uppe när jag såg ridningen. De andra som sett det kan jag inte tala för men efter vad de sagt låter det sannolikt.
 
Herregud ja du ska nog inte anklaga någon här.
När jag såg det var det på eftermiddagen. Jag bor ofta i närheten därför har jag sett det och annat. Vanligtvis är jag bosatt tio mil norrut varför jag inte kan springa där och filma om kvällarna.

Att hästen är så gammal har personen i fråga själv sagt då vi är bekanta och min kusin är tillsammans med en i familjen.
Självklart måste ägarna ha pass eller sånt som bekräftar hästens ålder.

Ingen sitter nog uppe och passar på den här tjejen, men ärligt går du och lägger dig kl 22 varje kväll? Du vet att solen går ner vid midnatt i norr på sommarn så det finns inte mycket skuggor?


Nej jag vet vad jag sett och solen var uppe när jag såg ridningen. De andra som sett det kan jag inte tala för men efter vad de sagt låter det sannolikt.


Rider man en 1.5 åring hoppar man den vid midnatt för säkerhetstänket saknas garanterat! Annars hade man inte ridit den från början.
Det finns massa bevis att hon hoppat i kolmörkt i princip. Men vad jag vet är det inget brott och jag tror inga skador uppstått i samband med det.
 
Herregud ja du ska nog inte anklaga någon här.
När jag såg det var det på eftermiddagen. Jag bor ofta i närheten därför har jag sett det och annat. Vanligtvis är jag bosatt tio mil norrut varför jag inte kan springa där och filma om kvällarna.

Att hästen är så gammal har personen i fråga själv sagt då vi är bekanta och min kusin är tillsammans med en i familjen.
Självklart måste ägarna ha pass eller sånt som bekräftar hästens ålder.

Ingen sitter nog uppe och passar på den här tjejen, men ärligt går du och lägger dig kl 22 varje kväll? Du vet att solen går ner vid midnatt i norr på sommarn så det finns inte mycket skuggor?


Nej jag vet vad jag sett och solen var uppe när jag såg ridningen. De andra som sett det kan jag inte tala för men efter vad de sagt låter det sannolikt.

Men du säger ju själv i inlägg nr 15 att "detta sker när det är mörkt". Och nu är det plötsligt ljust...

Och om du då ofta finns på plats, och ser "saker", så kan väl inte en mobiltelefon i fickan, redo för att ta bilder med vara så svårhanterligt?

Å ena sidan så verkar ju detta ridande hända ofta, och därför vara lätt att observera, men å andra sidan verkar det som om det är omöjligt att bevisa/ta bild på.

Å ena sidan så bor "bor du ofta där" och ser "ett och annat" och å andra sidan så bor du 10 mil bort, och kan inte se något.

Du har sett något 2 gånger. Varav en gång hoppning i både mörker och ljus samtidigt.

Vad handlar det här om på djupet?

Är det något slags verklig djurmisshandel, eller är det någon annan konflikt som också ligger och gror?

I vår by finns en dam (änka) som anmäler folk till Länsstyrelsen, nästan alltid i ogjort väder. Det har att göra med gammalt groll mellan vissa i byn. Sådant som ligger mer än 20 år tillbaka i tiden, och som rörde tidigare generationer och dessutom hennes man. Nu får barn och barnbarn som sedan länge tagit över verksamheten lida för detta.
 
Hejsan alla.

Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Det finns en tjej som rider sin ponny som är 1.5 år. Ponnyn ser verkligen ut som en åring i kroppen, inte på långa vägar stabil i kroppsbyggnan. Problemet är vad ska vi göra? Jag har sett detta 2 gånger ena gången hoppade hon ponnyn i full galopp... Jag lider!! :( Men vad ska jag göra? Hon och hennes familj har grannfejd med grannen. När någon hade anmält familjen anmälde ponny-tjejjen grannen för djurplågeri... Så jag vågar inte anmäla till polis för då får grannarna ut för det.

Jag undrar också om vi anmäler hur bevisar vi att det händer? När dom gör besök kommer ju ingen hoppa upp på ponnyn och rida iväg liksom... Så är det ens värt det hela att anmäla?

Jag tycker det här låter mycket märkligt. En ponny som är som en åring i kroppen skulle alltså klara av att bära ryttare i full galopp över hinder?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 290
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp