rider ni alltid med samma bett?

S

stick

bytar ni bett på er häst ibland eller rider ni alltid med samma? vilka bett bytar ni mellan i så fall och varför? det skulle vara intressant att veta om det är bättre eller inte. Så skriv gärna!:)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Min häst har i år ridits på ett oledat tränsbett. Jag köpte ett tredelat syntetbett men det tuggade han sönder första gången.
På andra hästar brukar jag variera mellan olika tränsbett och sidepull eller hackamore. vilket jag väljer beror på häst och tillfälle.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag rider nästan jämt på ett vanligt, tredelat tränsbett.
Varierar dock ibland på hackamoore, mest för skogsridning.

M-oaa
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

tack för svaren! Har hört att det är bra för hästen mun att byta bett lite då och då att rida med olika, förutsatt att hästen trivs med bettet. tror ni det är så?
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar med vanligt tredelat med lösa ringar och tredelat eggbett med fasta ringar och även tvådelat bett. Min häst fungerar lika bra på alla så jag byter för jag har dom på olika träns och tror även det är bra att bettet inte ligger på exakt samma ställe hela tiden.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

På min medryttarhäst varierar vi med tredelat lösa ringar, tredelat eggbett, tvådelat lösa ringar, hackamore, bara i grimma, rakt silikonbett. Själv föredrar jag silikonbettet och det tredelade eggbettet bäst.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar både bett och nosgrimma. Här är mina olika varianter:

1) Tredelat sweet iron bett med koppar i mitten, löpande ringar. Remontnosgrimma.
2) Rakt bett med löpande ringar. Pullarnosgrimma
3) Hackamore (kan även rida i grimma, men han blir lite piggelin ibland och då funkar det bättre med lite hävstång)
4) Tvådelat kopparrullbett med D-ringar. Engelsk nosgrimma.

Min häst går snällt på alla grejerna, men jag känner ändå en viss skillnad.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar betsling, för att jag vill ha min medryttarpålla så flexibel som möjligt i munnen. Byter mellan;
1. Rakt gummibett
2. Bridong
3. Tredelat
4. Hackamore

Använder sällan nosgrimma, då jag inte ser att den fyller någon funktion. Jag känner skillnad beroende på vad hon har i munnen, men använder allt hon verkar trivas med.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

1. Rakt äppelbett i två varianter
2. Tvådelat i sötmalm
3. Tredelat i rostfritt
Ett hackamoore skall köpas och ett Novabett. Hon går bra på alla men det är skillnad på henne beronde på vilket bett vi använder.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Min häst växlar mellan:

2-delat sweet iron tränsbett med kopparprickar
3-delat eggbett
Pessoa Magic system Baby Pelham
2-delat bridongbett

Växlar även mellan engelsk och remontgrimma. Har även aachenrem ibland.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Byter mellan olika träns och bett.
*Vanligt tränsbett
*hackamore
*3-detlat tränsbett små fasta ringar
*3-delat tränsbett sötmalm
*Rakt gummi bett

Lite skilland är det men den är inte stor. Växlar mellan engelsk, aachen och pullarträns
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar mellan:
2delat bett med fasta ringar
3delat med tungfrihet i mitten (mittendelen är av koppar och sidorna är av sweet iron)
rakt kimblewick med tungfrihet
3delat fullcheek
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag har fortfarande bara ett bett, det jag fick med när jag köpte hästen. Jag vet att det passar honom, men eftersom jag inte känner mig tillräckligt säker för att prova ut bett själv så har det inte blivit något mer än.
Ska åka och kolla hans tänder i höst och då kommer de prova lite olika bett också, så förhoppningsvis hittar jag något/några bra bett att växla med.

Tror också att det är bra att byta lite, även om han trivs på det han har, ett tredelat i sötmalm, lösa ringar.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar mellan olika bett lite beroende på vad jag ska göra.
Varierar mellan:
* 3-delat fullcheek
*Rakt tränsbett med fast ringar
*Rakt Kimblewick med tungfrihet
*Rakt pelham med två tyglar

Använder till 98% det raka tränsbettet.

Jag tror att det är bäst att variera bett ibland :)
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag brukar ha lite olika beroende på vad jag gör med hästen.

Vid markarbete/derssyr har jag ett tjockt tvådelat
Vid uteritt har jag oftast ponnyhack eller tjockt tvådelat
Vid hoppning har jag nu mera sidepull.

Kram
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag byter bett beroende på vilken ridning det gäller.

För det mesta rider jag med side pull.
Sedan har jag ett hackamoore.
Och ett tredelat bett.

Hästtandläkaren som jag har till min pålle har sagt att det är bra att ha olika bett att varieran mellan. :bow:
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag försöker växla mellan anatomiskt tvådelat från Shires med fasta ringar och snöre om mittleden (stabilare och kan inte vika sig så mkt) och anatomiskt tredelat Sprenger Dynamics RS med D-ringar. Inga andra bett fungerar öht och jag tror pållen tycker bäst om det tvådelade men vill försöka rida på något mer bett. Han reagerar annorlunda på de olika betten och båda har sina för- och nackdelar. Dock kan man inte byta från dag till dag utan han är alltid tveksam till bettet när man bytt och det tar någon ridtur innan han är helt tillfreds igen, oavsett från vilket man byter.

Rider alltid med engelsk nosgrimma och ridningen har ingen som helst betydelse för vilket bett jag använder, min häst är lydig oavsett.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierar mellan två träns med tre-delade Sprengerbett. Skillnaden mellan tränsen är remontgrimma i ena, Aachengrimma i andra, stora bettringar i ena, små bettringar i andra. Tycker han funkar så bra på dessa bett att jag inte riktigt kommit mig för att testa annat bett även om jag är väldigt sugen på Sprengers nya.
 
Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag varierat bett och bettlöst till min häst.
* 3delat eggbett
* 3delat med lösa ringar
* Rakt eggbett
* Rakt med lösa ringar
* Nova bett
* Hackamoore + 3delat eggbett
* Hackamoore
* Sidepull
* Pelhambett med dubbla tyglar

När jag rider ut på lugna turer så blir det oftast bara en remont nosgrimma och tyglar.
Min häst är väldigt skavkänslig och får skavsår om han går med samma bett/nosgrimma flera dagar i rad.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 245
Senast: Badger
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
814
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp