Rider ni med förbygel eller inte i terrängen?

Det är rätt stor skillnad på att "rida ut" och att rida terrängmomentet i fälttävlan. :)

@eventingmania
Jag har funderat på senaste tiden vad det är för poäng med att ha den. När hästen och sadeln var nya så gled sadeln lite, men numera ligger den still. Förbygeln skaver sönder manen och det kom ju en studie (visserligen biased) som visade att förbyglarna påverkade hästarnas språngkurva. Jag tycker att de är svåra att tillpassa så att det gör nån nytta utan att sitta åt och se ut att störa hästen.

Just nu använder jag den bara i terrängen på tävling, men det är ju så låg nivå att jag som sagt funderat över nyttan med den.

Fast det var ju en sponsrad undersökning med reklam för en annan slags förbygel som satt ihop med sadelgjorden
 
Fast det var ju en sponsrad undersökning med reklam för en annan slags förbygel som satt ihop med sadelgjorden

Jag vet, den är sjävklart partisk, vilket jag skrev. Men det är fortfarande intressant, hoppas någon mer opartisk kan göra en studie inom området.
 
@Novali Jag är också bekymrad över risken att de fastnar med hoven/skon i martingal/förbygel. Övergjord är ju super, finns ju anledning till att det alltid används inom galoppen. Hade jag använt om jag haft en men just nu känns det inte befogat att köpa när jag inte hunnit hoppa in hästen än. Men den är en sådan som just skulle kunna fastna.
 
Tror inte en övergjord hindrar sadeln att glida bakåt. Möjligen att den inte snurrar om den vanliga gjorden går sönder. Vad tror ni?
 
Alltid förbygel på i terrängen, men utan martingal. Såpass inspänd mellan frambenen att hästen inte kan få in en hov där :). Rider med 5-punktsvariant och den funkar även som nödhandtag vid behov ;). Skulle inte våga rida terrängen utan - tycker det är en enkel säkerhetsgrej.
Har den även vid "rejälare" banhoppning samt klättring.
 
Har alltid ridit ut dagligen, men inte med förbygel. Aldrig varit med om att sadeln glidit bakåt, så tanken har inte slagit mig att det skulle kunna bli sådana olyckor.
 
Har alltid ridit ut dagligen, men inte med förbygel. Aldrig varit med om att sadeln glidit bakåt, så tanken har inte slagit mig att det skulle kunna bli sådana olyckor.

Fast det är en enorm skillnad på att rida ut och rida terräng. Min sadel glider inte heller men jag har alltid förbygel i terrängen men sällan när jag rider ut.
 
Fast det är en enorm skillnad på att rida ut och rida terräng. Min sadel glider inte heller men jag har alltid förbygel i terrängen men sällan när jag rider ut.

Ja det förstår jag, har aldrig hållt på med fälttävlan, jag missförstod samt såg inte att tråden ligger under fälttävlan. :laugh: Men aldrig tänkt på att sadeln skulle glida bakåt oavsett hur mycket vi har klättrat i branta backar eller hoppat, så det var ju bra att jag läste om olyckan i alla fall. :up:
 
Jag fattar kanske inte riktigt, men är det alltså i remmen som går mellan frambenen på hästen som hästar har fått in en hov och fastnat? Hur spänd ska den isåfall vara för att inte riskera det, men ändå inte störa hästen?
Eller är det i själva martingaldelen de fastnat?
Är resårbrösta säkrare? Alternativt sån fempunktsförbygel som man kan ta bort "mellan-benen-remmen" på?

Jag hoppar inte i terrängen (än) med min häst, men banhoppning och planerar även att börja träna i terrängen i sommar.

Tycker inte fälttävlanshästarna hoppar på det viset att man behöver vara rädd för att dom ska få in en hov där faktiskt! Har nog bara sett hopphästar fastna i förbygeln och martingalen. Jag har alltid förbygel i terrängen.

Jag är delvis med Fio på den här punkten med brasklapp för att ju sämre kunskapen blir därute gällande anpassning och användning av utrustning desto fler felaktigt spända remmar - nosgrimmor, martingals, sporrar, förbyglar etc. - ser man ute i fält.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 567
Senast: Hedinn
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp