Rider på kor?

Scandi

Trådstartare
Ni som har kor, rider ni på dem? Posta bild då, snälla! Hade varit roligt att se :)

Hur är de att rida på? Vad har ni lärt dem? Berätta! Jag vet att en fd kompis kompis som hoppade med sina kossor... men jag såg det aldrig med egna ögon :P
 
Sv: Rider på kor?

Nej jag rider inte på våra kor, mjölkkor är inte lämpade för att bära någon på ryggen. De har nog med att kånka på sitt juver. Däremot har jag ridit på några av våra kvigor, några som var lugna och tåliga. Men det var ju inget avancerat direkt, bara hasa omkring i driften.

Skulle tro att det din kompis hoppade med mest troligt var kvigor, eller köttkor möjligtvis.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rider på kor?

Haha okej :D

Jaha, de sålde mjölk till arla från deras kor iallafall :O kankse bara var kvigorna de red på då.. är inte så insatt :P
Är det inte bra för en ko att ha någon på ryggen!? De verkar ju vara starka djur om än kanske inte världens smidigaste djur. Kan väl inte vara fel, om man precis som hästar rider in dem i unga år så att skelettet belastas rätt? Vet att det är nån ganska stor skillnad mot hästens anatomi angående bogbladen dock... hmm...
 
Sv: Rider på kor?

Väger man inte så mycket eller gör tunga grejer med dem är det nog ingen fara. För ganska länge sedan såg jag ett reportage om en ko (tjur kanske) som de red på : > De hade fixat sadel och allt! : D
 
Sv: Rider på kor?

Mjölkkor bör inte bära runt på någon på ryggen, inte för att ryggen är svag på någotvis, utan för att de redan har ett jobb, att producera mjölk och bär på sitt juver. Och iom. det så ska de inte utsättas för stress, skaderisk o.s.v.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rider på kor?

Tror nog inte att det var en tjur de red på, brukar inte vara så lätthanterliga direkt! ;) Däremot kan det ha varit en stut (kastrerad). De blir lugna och beskedliga så det kan nog funka bra. Ska man rida in ett nötkreatur och lägga ned tid så är ju stutar bäst, kvigor kan man ju inte rida så väldigt länge. De kalvar ju in rätt tidigt och före det så är de ju rätt unga att börja sitta på och belasta.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rider på kor?

Nja, jag skrev bara tjur för jag kommer inte ihåg vad för kön det var på den de red på... :)
 
Sv: Rider på kor?

Nämen, de här kan ju jag svara på.
Mina kompisar har en drös med massa kor hemma och när vi va små red vi alltid på ungdjuren. Med sadel, träns och hela kitet.
Dom var inridna och det var riktigt kul att galoppera runt på dom galningarna :p
 
Sv: Rider på kor?

När jag var runt tio år, hade mina grannar/släktingar en liten klubb. Dom hade ladugård med flera djur m.m. Dom hade köpt en bomlös sadel och träns och så. dom arangerade små läger när man fick rida och lära sig sköta kor/kalvar. dom skötte dom som hästar, lärde dom gå i grimma, sedan spänna en "sadelgjord" runt magen på dom. dom gick långa promenader med dom i skogen och så. Sedan hängde dom lite över dom och tillsist så kunde man rida på dom. då var dom stora kalvar/kvigor. dom hade en kviga kvar riktigt länge faktiskt, hon blev väl nästan ko innan hon fick ledigt. :D man kan nästan inte beskriva hur läskigt det var! dom var ju lite busiga och kunde göra krumsprång som en liten shettis! det blev mest turer på stigar i skogen med en ledare som gick bredvid. har några gamla kort någon stans... men vet inte var! jag kan svara på frågor om detta mo ni vill. ;) :rofl:
 
Sv: Rider på kor?

Haha känns det väldigt annorunda att rida på en ko jämfört med en häst? ;)
 
Sv: Rider på kor?

De var riktigt roligt faktiskt :) en aning läskigt, de var ju så annorlunda från hästarna :p men kul vare!
 
Sv: Rider på kor?

Jag har för mig att kossor har laner precis som hästar. Inte helt säker dock..
 
Sv: Rider på kor?

Nej, eller inte vad jag vet.
Det var ingenting som korna verkade störa sig på iallafall och
skulle vi märka något hade dom väl tagit bort bettet.
Nu var det ju inte mina kor så jag vet inget mer än att det
var kul att rida på dom :p och dom mådde inte dåligt så :)
vilket är de absolut viktigaste!
 
Sv: Rider på kor?

Jag hade bett på min ko en tid, men deras "läppar" är lite annorlung byggda än hästens så det är inte helt behagligt..... VI hade sadel på henne, tränadelöshoppning, körning osv.
25243545.jpg

25243675.jpg

24860120.jpg

24980544.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 270
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp