W

Warhammer

Hur rider ni era hästar under en vecka?Alltså ni som tävlar hoppning.

Snälla sätt upp ett bra schema för en hopphäst! Så man får med allt som den behöver för att klara sig med kondisen muskler mm.

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:
 
Sv: Rider?

jag har inget exakt schema men de brukar bli ungefär så här..beror ju på hur mkt man tävlar oxå, är det tex mellan 2 tävlingar går han kanske lite lugnare i veckorna!
(tävlar msv på ponny)

Måndag: Dressyr
Tisdag: Lillasyster rider (inte så jobbigt) ;)
Onsdag: Rider ut (hoppar ibland)
Torsdag: Dressyr lektion
Fredag: Ut eller dressyr (beror på hur han gått dan innan)
Lördag: Kond. träning / tävling
Söndag: Ut / joggas / tävling
 
Sv: Rider?

Inre exakt så varje veckan men ungeför, först tar vi en vecka med tävling på helgen:

Måndag: Vila
Tisdag: Markarbete
Onsdag: Markarbetsträning
Torsdag: Hoppträning
Fredag: Rida ut
Lördag: Markarbete
Söndag: Tävling

Sen veckan efter:

Måndag: Rida ut
Tisdag: Markarbete
Onsdag: Markarbetsträning
Torsdag: Hoppträning
Fredag: Vila
Lördag: Rida ut
Söndag: Markarbete

Men när vädret tillåter kan markarbete bli på ängen, och markarbete kan även bli med några hopp på små hinder.
 
Sv: Rider?

Om jag ska tävla på söndagen:

Måndag: Skritt (30 minuter i skogen)
Tisdag: Markarbete (travbommar/cavaletti)
Onsdag: Markarbete (galoppbommar och någon studs)
Torsdag: Ut i skogen (klättra eller galoppjobb)
Fredag: Hoppträning
Lördag: Lydnadshoppning / cavaletti ( låga hinder)
Söndag: TÄVLING!!!

Veckan efter:

Måndag: Lugnt skogstur ( skritt och trav)
Tisdag: Vila (promenad)
Onsdag: Markarbete
Torsdag: Skogen (galoppjobb el klättra)
Fredag: Hoppträning
Lördag: Skogen ( kondition)
Söndag: Markarbete
 
Sv: Rider?

hej hej,såhär rids min häst.

mån; joggas på banan
tis; trimmas på marken
ons; ev. hoppträna (ibland tors osv)
tors; trimma på marken (om inte hoppträning då trimmas hon dagen innan dvs ons)
fre;joggas på banan
lör; hoppar små hinder ex kryss,cavaletti osv (ev tävling)
sön; tävling (om inte trimmas på marken eller rids ut)
 
Sv: Rider?

Så här brukar jag rida:

Måndag: Vila
Tisdag: Dressyrträning
Onsdag: Rider ut, klättrar galoppjobb
Torsdag: Hoppträning (om det inte är tävling..) då rider jag på banan o "trimmar" /markarbete
Fredag: vila el ut
Lördag: Rider ut, ganska mkt galopp
Söndag: tävling

Rider ut dagen innan tävling, har kommit fram till att den uppladdningen passar min häst bäst. hon blir bara trälig om hon går för mkt på banan. spec dagen innan tävling.
 
Sv: Rider?

En fråga till Melle.. Rider du aldrig dressyr :confused:
Måste inte hästen tröttna på att bara hoppas? Fast i och för sig red du ju ut! Men dressyr är väl också viktigt!?
 
Sv: Rider?

lessen, såg att andra inte heller rider dressyr.. :o
 
Sv: Rider?

Men markarbetet är dressyr, fast jag kallar det inte dressyr, jag kallar det markarbete. Förstår du? Så jag rider alltså dressyr 3 ggr i veckan, fast ibland som jag skrev längst ner kan jag lägga in en liten stuts eller några småhopp, men det är små hinder typ 40 cm och det kanske blir under nåt markarbetspass varannan vecka typ. Även bommar har jag med ibland och galopperar och travar över. Och hon är inte ett dugg trött på att hoppa, snarare tvärtom ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rider?

Jag rider ute i skogen varannan dag - den dagen jag inte rider ut så rider jag dressyr på en äng. Jag hopptränar en dag för instruktör.
När jag rider ut brukar jag en dag i veckan rida ett hårt galopparbete för att få upp flåset. En dag brukar jag klättra i en slalombacke för styrka/mjölksyra och en dag rider jag ut "vanligt" med mkt trav och galopp. Jag bor långt från min tränare och ridbanor så jag använder mig av ängar när jag rider dressyr och rider alltid hästen i form när jag rider ut oavsett arbete.
Allt detta "utomhus"arbete gör att jag fått en oerhört levnadsglad och pigg häst. Några av mina vänners hästar som går mkt på bana eller i ridhus är inte alls lika fräshca på tävlingarna!
Lycka till :)
 
Sv: Rider?

tävling på lördag

Måndag: Dressyr eller ute ritt
Tisdag: Bus rider
Onsdag: Dressyr
Torsdag: rider ut
fredag: Kör en sväng med vagn kanske max 20min i skritt och trav
Lördag: Tävla
Söndag: vila

Jag rider ponny som är in körd och väldigt het men blir slö på tävling så ja rider ut så mkt som möjligt men dressyren är viktig även när ja rider ut, och ja leker med hästarna ja har ja drar på fält på hösten osv för hästarna blir väldigt pigga då jag hoppar aldig veckan innan ja ska tävla
 
Senast ändrad:
Sv: Rider?

Såhär rider jag!

Måndag Vila

Tisdag Hoppträning för instruktör. Lydnad/teknik

Onsdag Ut i skogen

Torsdag Hoppträning för instruktör varannan vecka (bana) och ut i skogen och intervallträna varannan.

Fredag Jogga ner ute i skogen

Lördag Dressyr/Markarbete

Söndag Dressyr/Markarbete


På ett ungefär. Ska jag iväg på tävling tar jag nog bort någon av hoppträningarna och rider lite annorlunda i veckan.

Det är viktigt att inte fastna i ett schema så att man inte kan göra något annat än det som står på schemat. Lyssna på hästen och byt ut ett dressyrpass mot skogstur om det behövs.
Visst är ett ordentligt träningsschema en bra grund att stå på, men det är just inget mer. En grund, ett riktmärke!
 
Sv: Rider?

Detta e schemat tills jag börjar skolan den 19 och får mitt egna schema :P.

Måndag:Konditions träning i ca 30 minuter,nästan bara kort galopp.
Tisdag:Dressyr ca 1 tim elr 45 min.
Onsdag:Hoppning för tränaren
Torsdag:vila
Fredag:Dressyr ca 1 tim elr 45 min.
Lördag:ut och skritta ca 20-30 min
Söndag:Tävling
 
Sv: Rider?

Veckorna såg väldigt olika ut för ponnyn jag red. Kommer vara ganska identiska med storhästen jag ska börja tävla till hösten. ;)

Måndag: Gå lektioner (om det inte är dagen efter tävling, då vilas det)
Tisdag: Gå lektioner
Onsdag: Gå lektioner
Torsdag: Gå lektioner + Var tredje vecka hoppträning
Fredag: Vila
Lördag: Gå lektioner (någon lektion mindre om det var tävling på söndagen) eller tävling.
Söndag: Gå ev. en lektion, hoppträning på kvällen (inte om det var hoppträning på torsdagen), vila om tävling på lördagen eller tävling.

Det är utspritt med hoppning och markarbete en gång i veckan också på lektionerna. Ponnyn fungerade det bra med, och storhästen får vi väl se hur det fungerar med.
Ponnyn tävlade jag LB med med flertalet placeringar, och vi tävlade även LA, men utan placeringar. ;)
Storhästen fick vi hem i våras, så vi får väl som sagt se hur det fungerar, men tanken är att vi ska hoppa 1,10 i alla fall. :)
 
Sv: Rider?

Dersom jeg rider stevne (fredag), lørdag og søndag

Mandag : Skritte/trave lett på tur (Ofte hestepasser som gjør dette)
Tirsdag : Bomarbeide/cavaletti
Onsdag : Sprangtrening evt. bakkearbeid (bommer o.)
Torsdag : Dressur i 45.min til 1 time (reiser evt. til stevneplassen dersom det er et stykke unna)
Fredag : Reiser til stevneplass, og rir lett på bakken før oppvarmingen til klassen(e) starter. (Må understreke at hesten ikke blir ridd hardt på bakken før oppvarming til klassene begynner. Ofte rider hestepasser hesten denne "økten" om det kan kalles det) Stevne
Dersom det ikke er stevne fredag kjører vi til stevneplassen og longerer el.l når vi har kommet frem.
Lørdag : Hesten rides lett på bakken på morgenen, evt. longeres. Stevne
Søndag : Hesten rides lett på bakken evt. longeres. Stevne

Dersom jeg ikke rider stevne fredag, lørdag, søndag

Mandag : Tur, evt longering/tømmekjørong
Tirsdag : Sprangtrening for instruktør
Onsdag : Bakkearbeid alene, evt. dressur for instruktør
Torsdag : Tur
Fredag : Dressurtrening alene (45 min -1 time)
Lørdag : Sprangtrening
Søndag : Bakkearbeid evt. dressur.

Hesten min går 1.30 klasser sprang og LA/MB dressur :banana:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: MissFideli
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 669
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 136
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp