Ridexpeditioner

I

IsabellaG

Hej,

Jag är väldigt intresserad av äventyrare av olika slag. De flesta jag läser om korsar atlanten själva, cyklar till Nepal eller skidar över nordpolen.

Finns det någon som gjort ett äventyr till häst? Jag vet att någon red genom Patagonien typ 2005 men finns det fler och gärna nyare äventyr till häst som gjorts?

Eller planerar någon av er att rida genom Ryssland? Eller något annat? Det voer kul att få en inblick i denna bransch som annars domineras av manliga bergsklättrare!

(Ursäkta om jag postar i fel forum, är ny här!)
 
Sv: Ridexpeditioner

I sommras var det tredje gången som jag red fram och tillbaka över island på 2veckor:d (ca 50mil), om det räknas som äventyr?
 
Sv: Ridexpeditioner

Jag vet att det funnits reportage om personen som rider Sverige-Spanien, tror de hade islandshästar.

Även de två äldre männen som skulle rida genom hela Sverige, men gav upp ungefär halvvägs för hästarna blev alldeles för störda av alla flygfän... De hade nog westernhästar, vill jag minnas.:)
 
Sv: Ridexpeditioner

Long Riders' Guild har massor på sin sajt, googla på namnet så hittar du. Kolla deras "Stories from the Road" bl a :banana:
 
Sv: Ridexpeditioner

Nu kommer jag inte ihåg vad hon heter tyvärr, men var det inte någon dam som för red igenom Europa? Det var rätt länge sen..... hmmm...
 
Sv: Ridexpeditioner

Nu kommer jag inte ihåg vad hon heter tyvärr, men var det inte någon dam som för red igenom Europa? Det var rätt länge sen..... hmmm...

Rätt länge sedan och böcker är sån't jag har rätt bra koll på :-)

Linde von Rosen (Klinckowström-von Rosen) red flera turer och har skrivit om det. Ritt genom livet, På längritt med Castor och En landsvägsstrykerska berättar borde gå att få tag på på biblioteket.

Aimé Tschiffely red från Buenos Aires till New York (1925?) och skrev en bok som på svenska heter Två hästar. Den är nästan skriven som en barn-ungdomsbok.

Ung samtidigt red Tim Severin frän Paris till Jerusalem Jag borde gå att hitta mer info om dessa och andra ritter (och listor på en massa gamla böcker) på
http://www.horsetravelbooks.com/aft.htm

Jag vet att man senare försökt göra om Tschiffelys ritt, men att hästarna dog i samband med att de vaccinerades vid gränsen till USA. Googlar man på Tschiffely kommer det upp en hel del länkar om långritter men jag hittar inget om just denna.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 965
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp