Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

MiniLi

Trådstartare
Vi är inte direkt överens om rasval hemma, just nu är det tre olika raser vi diskuterar: Ridgeback, Dalmatiner och Flatcoated Retriver.
Jag är väldigt sugen på de två första medan sambon har gått över till Retrivern.
Ni som har någon av dessa raser eller tycker att ni känner någon av raserna väl, kan inte ni skriva plus och minus samt hur ni ser på respektive ras i förhållande till de andra raserna?
Det vore guld :laugh:

Jag tror att vårt problem är att vi inte prioriterar samma saker när vi väljer ras.
Jag dras till ridgeback och dalmatiner då jag tycker att de är härligt självständiga, personliga, intelligenta och aktiva på ett lagom sätt. På något sätt så klickar de med min personlighet..
Min sambo pratar om att kasta boll och bada (:cool:). Att den alltid vill leka och aldrig är svårövertalad.

Hoppas på det kloka bukefolket nu :D
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Flatten har ofta en outömlig källa på energi, älskar människor och har en stor motor i arbetet.
En bra flat är alltid med på noterna och kan träna i timtals men går inte upp i atomer om matte/husse är sjuk en dag och det bara bli kissrundor runt gatan.
Det är en otroligt allsidig ras och man kan göra det mesta med dem. De flesta passar utmärkt som stallhundar då de är förarbundna och har ett vägvinnande steg. Min hane tränar jag lydnad, bruks (spår), viltspår och jaktapportering med. Flatten är "lagom" självständiga, har ofta stora personligheter med en rejäl protion humor, mycket lättlärda och intelligenta och aktiva. Hanarna är i regel något mer självständiga och har lite mer egen vilja än tikarna.

Den största fördelen jag tycker med flatten mot de andra två raserna är det (ofta!) näst intill obefintliga jaktintresset, och de är väldigt sällan svåra att ha lösa. Samtidigt så kan man väl i regel säga att flatten kräver något mer aktivering än vad både RR och Dalmatinern gör och "kasta boll och bada" räcker oftast inte som aktivering, men det är också lite beroende på linjer. Som aktiv hobbyhund behöver man ju inte köpa från de skarpaste jaktlinjerna som jag gillar :) Flatten är över lag en frisk ras, inga större problem med HD eller allergier. Många hundar gör MH och det är ganska lätt att få en överskådlig karta över vilka linjer man ska välja till vad.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Tack för ditt svar!

Nej alltså, det är inte bara kasta boll och bada som han(vi) tänker syssla med :p
Men däremot så verkar han vilja att hunden ska tycka sånt är kul. Jag är ju inget fan av varesig att kasta boll i en evighet eller att bada så de sakerna ligger långt ner på min lista..
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Åh vilket farligt inlägg, nu blev jag ju sugen på flatte!

Jag har iofs kikat på dom innan men jag har fått för mig att dom ska vara för krävande för mig, men du menar alltdå att det beror på olika linjer?

Jag vill hålla på med lydnad och en del drag men jag vet inte om jag kommer att ha möjlighet att aktivera hunden så avancerat varje dag.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Åh vilket farligt inlägg, nu blev jag ju sugen på flatte!

Jag har iofs kikat på dom innan men jag har fått för mig att dom ska vara för krävande för mig, men du menar alltdå att det beror på olika linjer?

Jag vill hålla på med lydnad och en del drag men jag vet inte om jag kommer att ha möjlighet att aktivera hunden så avancerat varje dag.

Det finns (tyvärr måste jag säga, ingen avel jag vill stödja) linjer som är mer avlade på sällskap än på arbete, och dessa hundar nöjer sig gott med 1-2 timmar promenad/aktivering per dag.

Men en flat SKA vara en arbetande hund som kräver sin aktivering dagligen, och jag tycker att en flat ska få arbeta med jakt i någon form, om det så är att användas i praktisk jakt och hämta gäss eller om det är att söka dummys några gånger i veckan spelar inte så stor roll. Men de mår bäst av att få utlopp för sin energi i en uppgift där de både använder kroppen och näsan som i söket där de springer länge över stora ytor och söker.

Min hane är en "normal" flat. Han klarar sig med bara skogspromenader några dagar, sedan börjar han bli riktigt jobbig och söker arbete. Jag promenerar minst två timmar om dagen varav minst en timme då han är lös, spårar minst en gång i veckan, tränar lydnad på klubben 1-2 timmar två eller tre gånger i veckan, tränar jaktapportering minst en gång i veckan. Där emellan letar han vantar på promenaderna, tränar trick och cyklas. Helgerna blir ofta heldagar ute i skogen med spår och apportering, och det är då han verkligen lever upp! Han kan utan problem hålla igång en hel dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har hört av vissa en del flat kan ha svårt att hålla lugnet inne. Att de knappt kan stå stilla utan hela tiden vill göra saker. Tycker du att det stämmer?

Om du jämför med RR/dalmatin - kräver en flat mer/mindre/lika mycket aktivering?
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har hört av vissa en del flat kan ha svårt att hålla lugnet inne. Att de knappt kan stå stilla utan hela tiden vill göra saker. Tycker du att det stämmer?

Om du jämför med RR/dalmatin - kräver en flat mer/mindre/lika mycket aktivering?

Det handlar i 9,9 fall av 10 om uppfostran! En ouppfostrad flat är en riktig pain in the ass som ofta blir väldigt pipiga och klängiga.

Som med vilken ras som helst måste man vara väldigt noga med vilka regler som gäller var, och att man är lugn inne. Min hane kan ligga och sova i soffan, men så fort han hör att jag grejar med träningsakerna eller tar på mig träningkläderna steppar han på stället, piper och skäller. 0-100 går väldigt snabbt :-) Men säger jag "Gå och lägg dig" så gör han det, punkt slut.

Jag tror (enligt de RR och dalmatiner jag träffat) att flatten kanske kräver snäppet mer aktivering, men den största skillnaden är nog egentligen att flatten har ett större behov av mental stimulans än de två andra raserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Okej jag förstår hur du menar.

Annan fråga,
Tycker du att det är en "enkel" ras?
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Beror lite på vad man är van vid för hundar innan :) Retrievers i allmänhet är ganska "enkla" hundar.
Det luriga med dem är just passivitetsträningen i många fall, och det är där de flesta misslyckas som misslyckas.
Men det är en enkel ras på så sätt att få har problem med aggressivitet och de är ofta väldigt lättlärda (på gott och ont ;))Jag tycker det är en enkel ras och en bra första hund om man är villig att lära sig!
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har hört av vissa en del flat kan ha svårt att hålla lugnet inne. Att de knappt kan stå stilla utan hela tiden vill göra saker. Tycker du att det stämmer?

Om du jämför med RR/dalmatin - kräver en flat mer/mindre/lika mycket aktivering?

Jag skulle nog påstå att en flat kräver dubbelt så mycket hjärngympa/aktivering än en RR/dalmis.

De flattar jag träffat (ganska många) har nästan alla haft den gemensamma nämnaren att de har varit extremt flamsiga och överenergiska. En del av dem har bara fått typ lite lydnadsträning + följa med på ridturer om dagarna och det märktes att det inte räckte på långa vägar.
En av dessa var tvungen att omplaceras när tjejen fick barn och inte hade tid att träna i timtal varje dag - hunden började då rymma och springa runt i byn. Den fick komma till en familj som aktiverade den mycket och den blev väldigt harmonisk då.

Flat är så olik RR/dalmis så det går inte att jämföra någonstans. Det är verkligen som att jämföra en apelsin och en banan typ - båda är frukter men där slutar likheterna.

Men visa din sambo dessa bilder så förstår han att en RR uppfyller hans kriterier också; ;)

mistibadar.jpg

mistibadar1.jpg

mistibadar2.jpg

mistibadar3.jpg

mistiboll.jpg

mistiboll1.jpg
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Okej, att jag frågar beror på att sambon använder det som argument.
RR kan ju vara lite svåra men alla vi har pratat med säger att det inte är några problem sålänge man vill lära sig. Sambon menar då på att en flat ska vara mycket enklare.
Men jag antar att alla raser kan vara svåra men då kanske på olika sätt.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Att man vill lära sig och är beredd att lyssna på kunnigt folk är grundstenen till ett lyckat hundägande!
Det som gör flatten svårare på pappret är ju som sagt att den kräver mer mental stimulans.

Men de är ju otroligt charmiga :love:
Min Limbo, 6 år gammal.
2009-10-31.jpg
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag klistrar in en text om dalmatinern jag skrivit.
Såg att det stod "ort: Linghem", är du intresserad av rasen får du gärna följa med på prickträff någon gång? Vi är ett par dalmatinerägare som brukar träffas i Linköping emellanåt och låta hundarna rusa av sig, varierande ålder och kön från olika kennlar ;)

Dalmatinern;

Hundar som det är full rulle på utomhus, men som gärna ligger och värmer upp soffan/sängen inomhus. I princip omöjliga att trötta ut fysiskt (de är byggda för att springa långa sträckor) - utan de behöver hjärngympa för att må bra (inte bk 4 dagar i veckan, men lite godisletande och annan aktivering tycker de om. Mina dalmatiner älskar att spåra!).

De fäller 365 dagar om året (beror lite på pälslag - två av hundarna har knappt fällt någonting, medan det rasat av de två andra, oavsett tid på året). Ryktsten är ovärdelig! Borstar man av någon gång i veckan blir det inte så mycket hår inne. Annars älskar jag deras päls, de torkar snabbt och leran trillar av dem utan att man gör någonting. De luktar inte särskilt mycket heller.

Mentaliteten? De älskar sin familj, och tenderar att bli enmanshundar. De lyssnar på familjen, men går genom eld och vatten för den de valt ut. Mina hundar älskar barn, och har aldrig visat agg. på något vis mot dem eller andra människor (mer än att de är ganska ointresserade av folk de inte känner, de hälsar lite snabbt men hittar sedan på någonting annat att sysselsätta sig med). De är envisa, och hittar gärna på egna hyss (matälskande som de är, är det lätt hänt att saker som är lite för lättillgängliga hamnar i den prickiga hundens mage).
Överlag tycker jag att de flesta dalmatiner är ganska veka, det räcker med att korrigera med röstläge så förstår de vad som inte är tillåtet. De blir snarare osäkra och rädda än arga (tyvärr, finns det hundar som är så pass osäkra i sig själva att de löser problemen genom att visa aggresioner). Det finns en del stressade hundar, och där är det viktigt att dämpa dem istället för att varva igång dem. Motionsmässigt anpassar de sig efter de vardagliga rutinerna, och går inte upp i taket av att inte få röra på sig ordentligt på ett par dagar.

Hälsomässigt har de en sund kroppsbyggnad, även om både hanhundar och tikar tenderar att bli större än vad som är angett i rasstandarden. Döva valpar avlivas redan som valpar, då uppfödaren upptäcker dem. Blåögda och valpar med blaffor säljs som vanligt, men till ett lägre pris eftersom de inte får ställas ut/gå i avel. En del hundar hör bara på ett öra, men fungerar lika bra i vardagen som en fullhörande.
Det man som valpköpare ska passa sig för är allergierna som finns inom rasen, samt vara noggrann med att föräldradjuren har en bra mentalitet. För vissa uppfödare är ordet allergi tabu, medan andra är väldigt öppna och tar hundar ur avel som uppvisar problem.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Ang. de andra raserna, jag delade boende med ett par tjejer som hade golden samt labrador under tre års tid med min ena tik. Retrievrarna var mer öppna mot främmande, älskade alla som tittade åt deras håll och hade inga problem att lämnas bort. Lätta att belöna med mycket will to please.
Mina hundar brukar hälsa glatt i några sekunder på främlingar, sedan har de inget större intresse av dem - de bryr sig om sina egna. Brukar pipa och vara oroliga om de hamnar hos någon de inte känner sedan innan.
Mina dallar har varit lättlärda, men sällan gjort någonting som inte varit fördelaktigt för dem - de gör oftast saker för deras egen skull, snarare än för mattes.

RR har jag ingen erfarenhet av, men när jag pratat med en uppfödare som föder upp båda raserna, tyckte han att RR var mer energisk och clownaktig än dallen. Dalmatiner är energiska hundar, men han tyckte att de blev bleka i jämförelse med ridgebacken.
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

*KL*
Jag har haft RR och har viss erfarenhet av flat. RR och dalmatiner upplever jag som relativt lika (av dessa tre) och skiljer sig en hel del från flat.
RR har en helt annan ""coolhet" än vad flatten har som är mer flamsig. Skall dock tillägga att ridgebacken inte på något sätt är tråkig, de kan vara ganska barnsliga och lekfulla men inte fullt lika flamsiga och "flatyviga".

Tror att flatten kräver lite mer aktivering MEN också är mer lättaktiverad/motiverad.
En RR kan vara ganska svårmotiverad och kan tycka att den där lydnaden som matte så gärna vill träna är skittråkig när man i stället kan jaga rådjur. Nosarbete (spår, sök, upplet...) brukar dock vara ett relativt säkert kort, det finns tex många RR som är mycket duktiga på viltspår.
Jag märkte en STOR skillnad på min ridgebacktös när hon fick jobba med näsan och när vi gjorde annat som tex lydnad och agility (som många RR iofs gillar men min gjorde det inte).
Däremot så fick träningen vara på hennes villkor, blev man för petig i tex söket så ville hon inte alls. En flat har helt enkelt mer samarbetsvilja och förighet.
Väljer du en RR från bra linjer så skall det dock funka att jobba med den "till husbehov" men om du är ute efter att tävla i lite högre klasser så är flat ett mycket bättre alternativ - där kan du i princip gå hur långt som helst.

Som stallhund (och badhund, får erkännas) hade min RR en stor svaghet: hon frös. Nu var hon exceptionell när det gällde detta, hon började frysa när temperaturen kröp nedanför + 10... Trots idoga försök att "härda" henne fick jag ge upp och helt enkelt klä på henne mer eller mindre från topp till tå. Tror annars att normala ridgebackar mycket väl klarar stalliv men de vill nog ha ett täcke om det blir mycket stillasittande.

En stor skillnad mellan RR/dalmis och flat är den sociala biten. En RR är mer reserverad på gott och ont medan flatten... ja, alla vet väl att retrievers brukar älska folk?
Å andra sidan, med en RR har du någon som troligtvis försvarar dig (eller i alla fall ser ut att kunna göra det) mörka kvällar.

En del RR har stor jaktlust, min krävde en hel del jobb för att kunna vara lös i skog och mark och hela hennes liv fick man verkligen ha "tummen i ögat" på henne när hon var lös. Att ha henne med när man red var inte att tänka på, jag hade för dålig lydnad på henne uppifrån hästryggen.
Enligt min uppfödare var tikarna ofta värre när det gällde att jaga än hanarna, hon tyckte också att hanarna ofta var mer godmodiga än tikarna som kunde vara vassare.

För att generalisera så en flat som är ouppfostrad/oaktiverad blir troligen bara allmänt jobbig medan en RR kan bli überjävlig, göra rejäla utfall mot både folk och fä, jaga vilt såväl som cyklar, massakrera hela hemmet och ja... rent allmänt göra sin ägares liv mindre trevligt. RR har ju också en helt annan skärpa och vakt vilket de kan ta till vid fel tillfälle om man inte fångar upp det.

Min personliga uppfattning är att en flat mer passar "vem som helst" (som lever ett aktivt liv) medan RR kan vara ganska speciella och egna. Otroligt charmiga om man gillar den där egenheten men om man inte gör det så tycker man förmodligen bara att de är konstiga.

Väljer ni RR så kommer ni garanterat få en mycket personlig, kelig följeslagare med en hel del egenheter och stor charm. Ni kommer förmodligen även att få ett par gråa hår under uppväxten men som vuxna brukar RR vara lugna men energiska och faktiskt ganska lättsamma - om man har lagt grunden väl.

Var NOGA med mentaliteten om ni köper RR, det finns tyvärr en del som har diverse rädslor, speciellt sociala sådana. En RR får vara reserverad mot främmande, absolut inte rädd, men det klaffar inte riktigt på alla.

Generellt sett är det en ganska frisk ras. Hd och Ed förekommer som hos i stort sett alla större raser men inte i någon större skala.
Något som man dock skall se upp med och som är krångligare att kolla är diverse immunförsvarsrelaterade åkommor som tex mag- och halsproblem, allergier och hudproblem. Man kan ju inte göra så mycket mer än att höra sig för men det kan löna sig att lyssna till "byskvallret" och naturligtvis diskutera saken med uppfödaren.

Jag tycker att ni helt enkelt skall se till att träffa ett antal hundar från varje ras och se hur det känns. Rasklubbarna brukar ha diverse aktiviteter som promenader och hågade valpspekulanter brukar vara varmt välkomna :).

Och det här blev som vanligt mycket längre än jag hade tänkt mig:o...
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag har en flat-tant på 8 ½. Hon har alltid varit en väldigt glad och älskvärd hund men också kunnat slappna av överallt. Har ofta med henne vart som helst på fester, bussen på stan osv. och hon kan alltid rulla ihop sig vid fötterna och slappna av. Hon har NOLL jakt i sig, är hon på väg till skogen rör hon inte en min om det stryker förbi en hare preciiiiiis framför nosen på henne..

Hon är med på det mesta som långpromenader, lite "trickträning" eller kurragömma i skogen och lite agility men blir inte stressig av att ta det lugnt. Lullar gärna runt i sin egen värld också :D Nu har jag väl iofs en väldigt lugn flat...

Sedan bryr hon sig mer om hundarnas hussar och mattar än om hundarna själva, inga problem att knalla förbi en hund som kastar sig i kopplet eller så, hon bara knallar på ;)

Jag kan verkligen rekomendera flat jag med, så otroligt glada och härliga hundar, enda dåliga jag tycker är pälsbollarna som ligger i alla hörn hemma :p

n648711618_804768_6861.jpg

gammal bild, hon har betydligt gråare nos nu :o
n648711618_804726_5606.jpg


Kan tillägga att hon är väääldigt mattig även om hon älskar andra när jag är med ;) matte framför allt. Har tom. sprungit efter min bil när jag lämnade henne hos ett par vänner när jag bara skulle en snabbis till affären och tyckte det va för varmt för henne i bilen :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

bara för att krångla till det för er måste jag nämna en ras som jag upplever vara ett mellanting mellan raserna ni nämner; curly coated retriever. jag var lite intresserad av rasen för några år sedan men de har inte tillräckligt med motor för min smak. http://curlycoated.se/
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

Jag är inget fan alls av vare sej RR eller Dalmatiner! En bra flatte däremot är en riktigt trevlig hund!

Mina snabbt listade för- och nackdelar (OBS!! Högst personliga!):

RR och Dalmatiner (för mej är de i stort sett samma "skrot och korn")

+ Kräver lite pälsvård.
+ Vackra att titta på.

- Har ofta mer eller mindre allvarliga mentala brister (rädslor mm)
- Överdriven könsprägel; hanar = översexuella, tikarna = intetsägande/"fisiga"
- Osamarbetsvilliga.


Flatten

+ Samarbetsorienterad.
+ Positiv - en "glad och snäll" hund.
+ Tål att vara ute i alla väder
+ Hänger med på allt från spårarbete till lydnad till agility till jaktträning osv.

- Kan bli lite "hispiga"/över-energiska
- Cancer-drabbad ras

Så för mej vore valet enklet!

/Swat
 
Sv: Ridgeback/Dalmatiner/Flatcoated Retriver

bara för att krångla till det för er måste jag nämna en ras som jag upplever vara ett mellanting mellan raserna ni nämner; curly coated retriever. jag var lite intresserad av rasen för några år sedan men de har inte tillräckligt med motor för min smak. http://curlycoated.se/

tänkte samma sak.

TS, Har tips på bra kennlar om du vill veta :)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 812
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp