Bukefalos 28 år!

Ridgeback/Rottweiler

Krattan

Trådstartare
Hej!
Ja, vad tror ni om en korsning mellan dom raserna?
Kan det bli nåt bra eller vad har ni för tankar om det?

//Krattan
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Ridgeback - ska hitta lejon utan att själv bli dödad, dvs försiktig typ
Rottweiler - brukshund med vakt

Tror inte det kan komma nåt gott ur kombinationen. En brukshund som måste jobba, visst, men du får ju inte tävla med en blandras.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Nu Är det inte jag som är intresserad av den här blandningen, tvärtom.
Det är en bekant som fått för sig att hon vill ha en och jag försöker avråda.

Vill gärna ha fler kloka argument emot.

//Krattan
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Dom hundarna som jag träffat, som konstigt nog varit ganska många, dom har varit väldigt trevliga hundar. Så den korsningen verkar fungera, men det är ju riskabelt med alla blandningar, så garantier finns ju aldrig.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Är det en vuxen/halvvuxen hund som finns o inte köps/tas över från den sk uppfödaren o man klickar med hunden o vet vad man ger sig in på, dvs har stor erfarenhet av arbetande bruks o jakthundar så är det inte helt fel, iaf om man inte tar hand om den för att den annars skulle avlivas.

Producera själv? Jag skulle sagt upp bekantskapen.
Köpa valp? Upplysa om att hen sponsrar dyngavel så att dessa valproducenter får anledning att fortsätta.

Kolla runt på blocket o hundstallet, det vimlar av dessa märkliga blandisar. Fråga hen oxå varför det vimlar av omplaceringar av dessa blandisar när de börjar bli könsmogna?
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Dom hundarna som jag träffat, som konstigt nog varit ganska många, dom har varit väldigt trevliga hundar. Så den korsningen verkar fungera, men det är ju riskabelt med alla blandningar, så garantier finns ju aldrig.

Jag har också träffat på ett flertal sådana som, konstigt nog, verkar vara en populär blandning :crazy:
Jag har dock inte samma erfarenhet som du utan de jag träffat har, med undantag för en som hamnade vettigt, bl.a. omplacerats ett otal gånger.
Den som hamnade vettigt var f ö den enda i sin syskonskara som inte avlivades p.g.a lynnesfel innan två års ålder :cool:

En annan sak man ska tänka på när det gäller blandisar med RR i är att risken för dermoid sinus är lika stor som hos renrasiga RR (dvs ca 8-10%). Den stora skillnaden är dock att de flesta blandrasproducenter knappt vet vad dermoid sinus är - än mindre hur de ska undersöka valparna för att upptäcka defekten för det är inget som syns utanpå.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Jag har ocksa traffat ett par som hade MYCKET latt till bett. RR's forsiktighet och sjalvstandinghet med rottisens vakt och 'aloofness'.:crazy:
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Som alltid vid korsningsavel: vad vill man ha av korsningen man inte kan få i de renrasiga? "Trevlig hund" är inte ett giltigt svar.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Känns riskabelt. Två raser med mycket drifter men samtidigt väldigt olika. Det lär bli mkt vakt och jaktlust, troligen svår att aktivera pga självständigheten och risk för obalans mellan reservation och hur lätt hunden har till bett/kamp.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Skulle inte ta i en sådan blandning med tång. Både RR och Rottweiler är några av de mest otrevligaste hundraserna man möter på en veterinärklinik.
Nu är de ju i en väldigt trängd situation när de är på djurkliniken men har träffat för många som haft lätt för bett i sådana situationer så att en kombination inte är att tänka på för min del.
Särskilt RR har en tendens att inte varna innan de biter.

Sen verkar det ofta vara så att de som köper blandrasvalpar har för lite erfarenheter och kunskap för att kunna förvalta den brukshund det faktiskt blir.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

KL

Förutom alla nackdelar som redan nämnts här, så kan man ju fundera på om hundarna verkligen är bra nog att tas i avel (hälsomässigt och mentalt). För om de är såpass bra, varför går de då inte i renrasavel?

Är föräldradjuren friröntgade? Gått MH eller liknande och utvärderats mentalt? Gjort hälsotester för rasbunda sjukdomar? Osv osv osv, det finns hur mycket som helst som ska beaktas innan en hund ska tänkas på att tas i avel.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Skulle inte ta i en sådan blandning med tång. Både RR och Rottweiler är några av de mest otrevligaste hundraserna man möter på en veterinärklinik.
Nu är de ju i en väldigt trängd situation när de är på djurkliniken men har träffat för många som haft lätt för bett i sådana situationer så att en kombination inte är att tänka på för min del.
Särskilt RR har en tendens att inte varna innan de biter.

Sen verkar det ofta vara så att de som köper blandrasvalpar har för lite erfarenheter och kunskap för att kunna förvalta den brukshund det faktiskt blir.

Usch, vad är det för hemska RR du träffat :(
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

<snip>
Sen verkar det ofta vara så att de som köper blandrasvalpar har för lite erfarenheter och kunskap för att kunna förvalta den brukshund det faktiskt blir.

Det har ar formodligen orsaken att du traffat sa manga ostabila Rottisar och RR.

Usch, vad är det för hemska RR du träffat :(

Well ... nar jag var i Sverige tranade jag en del pa BHK och traffade massor av supertrevliga rottisar, shafrar, dobies, etc ... Men nar jag var ute och gick med min Rottis i Varberg/Skarholmen/Kungens kurva var de hundar jag traffade rena katastrofen. (De ovanstaende raserna tillsammans med staffe och RR. Och manga som sag ut att vara en blanding mellan en eller flera av de raserna)
Jag larde mig se pa langt hall vilka agare som inte hade en clue ... de hade hundar som har i USA vanligtvis ar forvisade till bakgarden och inte kommer ut. Ofta verkade det som om de jobbat hart for att fa hunden sa aggressiv som mojligt.:crazy:
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Jag vill tacka för alla bra svar. Ska visa henne alla era svar och få henne att förstå att det inte är jag som är korkad när jag försöker få henne att fatta dom problem (som hon med all säkerhet skulle få) med den här kombinationen. Hon ska inte ha någon hund överhuvudtaget, men jag kan ju inte hindra henne, bara försöka göra skadan så liten som möjlig. Man känner sig så maktlös ibland.
//Krattan
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Usch, vad är det för hemska RR du träffat :(

Håller med..

Jag förundras förövrigt alltid över sådana uppfattningar om rasen. Jag har träffat många RR där det finns mentala brister men jag kan inte minnas att jag träffat så många, om ens några, som varit direkt otrevliga.
Lustigt att man kan ha så olika uppfattning..
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Jag hade frågat kompisen på vilket sätt hon tycker att raserna komplicerar varandra. Jag är inte av åsikten att alla blandraser är nervvrak, inte heller att dom riskerar att bli det mer än en renras. Men risken ökar om man blandar egenskaper och temperament som inte fungerar ihop.
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Jag har en kompis som inte direkt har den blandningen men hans hund är Amstaff/RR, och jag har aldrig träffat en mer nervös hund... Han mår inte bra psykiskt, han har så många "problem".

Där blev det en hypernervös hund som vaktar allt. Vart hund vakt några gånger och det är krävande. Min egna hund tål inte hans stress så jag måste skärma av hela huset...
 
Sv: Ridgeback/Rottweiler

Problemet här är nämligen det att hon inte har någon som helst raskunskap,
hon är bara ute efter en "häftig" hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 143
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 412
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp