Ridgymnasium eller vanligt gymnasium?

EsterKk

Trådstartare
Jag är en tjej som går i åttan och tänker väldigt mycket på gymnasievalet. Jag har ridit i flera år och hästarna och ridningen är det bästa jag vet. Just nu går jag på en mycket bra skola som har grundskola+gymnasium. Jag har ett litet dilemma för jag vill ha en bra utbildning men ändå göra det jag älskar. Jag vill gå ekonomi allra helst, och det kan man göra på vissa ridgymnasier, men jag undrar om det är Bra? Alltså seriös utbildning med bra lärare? Min dröm är att gå på ett ridgymnasium, men jag vill också ha en bra utbildning att luta mig mot.
Går det att söka icke-hästjobb om man gått på ridgymnasium eller är det omöjligt?
Gärna svar från någon som gått på ridgymnasium!
 
Det är klart det går, det beror på vilka jobb man söker.

Jag gick ridprofil dvs vanligt program men med specialidrott a+b. Fick två träningar i veckan, en hop en dressyr och lite teori. Finns det kvar på nån skola tycker jag du ska kolla på det.
 
Jag gick hästgymnasium men inriktning körning med häst. Fick alla behörigheter jag behövde för att studera vidare på tex universitet, vilket jag gjorde. Jobbar nu som medicinsk sekreterare. Hade såklart kunnat söka andra jobb utan att studera vidare också.
Man kunde på min skola välja en hel del olika kurser som ekonomi, matte osv som inte var obligatoriska.
Vad jag vet jobbar merparten av mina fd klasskompisar inte med hästar idag.

Jag är glad att jag gick hästgymnasium hur som helst, jag visste dock inte vad jag ville jobba med i framtiden, men aldrig fel att förena nytta med nöje. Lärde mig mycket och bodde även på internat vilket var en erfarenhet i sig.
 
Så länge du ser till att du får behörighet till fortsatta studier spelar det ingen större roll hur du väljer, utan välj det som känns roligast! Jag själv gick Barn- och fritidsprogrammet och blev därmed barnskötare, detta har jag vikarierat som EN dag efter jag tog studenten för sex år sedan. Efter studenten började jag läsa på universitetet och har läst bland annat pedagogik och teologi, och jag plockar nu ut en examen i kulturvård. Vad är det jag ska börja arbeta som nu? Inget som egentligen har med mina studier att göra ;)

Så summa sumarum, välj något som ger dig behörighet för fortsatta studier, men framförallt, sikta på något du tycker verkar roligt!
 
Jag gick häst inriktning på naturbruksgymnasie, har fått läsa upp ämnen efteråt för att få den behörigheten jag behövde. Jag valde att gå häst + häst då jag var skoltrött och inte orkade läsa mer just då, något jag ångrar idag då jag behövde läsa upp efteråt. Man kunde även välja häst + natur och flera i klassen läste det och hade då all behörighet som natur linje innebar. Önskar att jag gjorde det samma men just då hade jag aldrig orkat
 
Det viktiga är som sagt att du kollar upp behörighet och kurser som ger meritpoäng. Kan vara bra att fundera några varv kring om du vill läsa på universitet senare och isf vilken utbildning du är intresserad av där. Kolla vad som krävs för behörighet och vilka kurser som ger meritpoäng för just dessa program.

Det går självklart att få olika typer av jobb även om man läst någon form av ridkurser på gymnasiet.
Jag gick naturbruk med hästinriktning och jobbar nu som psykolog :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: Blåabär
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 009
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp