Ridgymnasium - Ja eller nej?

tottilott

Trådstartare
Hejsan!

Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag skulle gärna vilja bli veterinär i framtiden. Därför har jag bestämt mig för att gå natur-natur, då jag isåfall har många valmöjligheter i framtiden. Jag brinner även för hästar och skulle mer än gärna vilja utvecklas mer i sporten. Eftersom jag dock vill gå natur-natur hade jag uteslutit ridgymnasium, men nu visar det sig att Svedalas (eller alla) ridgymnasium har en ny profil som är naturvetenskapligt inriktad. Med denna profil skulle man tydligen kunna läsa vidare till läkare eller veterinär, vilket låter toppen! Dock är jag nyfiken på vad andra har att säga om ridgymnasium, då jag inte har någon i min närhet som har erfarenhet av ämnet. Eftersom skolan betyder mycket för mig, vill jag vara säker på att jag gör rätt val inför gymnasiet. Om jag inte väljer att gå på ridgymnasium så kan jag rida privat, dock är ju skolans tider inte anpassade för att utöva en så tidskrävande sport som ridning, men samtidigt kanske lärarna är bättre på ett vanligt gymnasium? Det känns så svårt. Jag vill så mycket, men är ganska förvirrad. 🤷‍♀️

Har ni några erfarenheter av Svedalas ridgymnasium? Har ni gått på ett ridgymnasium eller känner ni någon som gjort det? Bra eller dåligt? Bra lärare? Vanligt gymnasium eller ridgymnasium? Vad hade ni gjort i min situation?

Ha en fortsatt trevlig dag!
 
När jag valde gymnasie valde jag något som lät kul (ville ha 3 roliga år i skolan), samtidigt som man får en bra grund att kunna läsa vidare. Om man får det så ser jag inte något hinder för att söka.

Om du vill bli veterinär kanske det är en bonus att gå en hästinriktad linje och bredda kunskaperna lite inom hästvärlden, det är nog aldrig fel.
Känner några runt om mig som läst på ridgymnasium och jag har inte hört något negativt från dom. Kan inte uttala mig själv, läste estetisk bild och form på gymnasiet 😅 .
 
Hejsan!

Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag skulle gärna vilja bli veterinär i framtiden. Därför har jag bestämt mig för att gå natur-natur, då jag isåfall har många valmöjligheter i framtiden. Jag brinner även för hästar och skulle mer än gärna vilja utvecklas mer i sporten. Eftersom jag dock vill gå natur-natur hade jag uteslutit ridgymnasium, men nu visar det sig att Svedalas (eller alla) ridgymnasium har en ny profil som är naturvetenskapligt inriktad. Med denna profil skulle man tydligen kunna läsa vidare till läkare eller veterinär, vilket låter toppen! Dock är jag nyfiken på vad andra har att säga om ridgymnasium, då jag inte har någon i min närhet som har erfarenhet av ämnet. Eftersom skolan betyder mycket för mig, vill jag vara säker på att jag gör rätt val inför gymnasiet. Om jag inte väljer att gå på ridgymnasium så kan jag rida privat, dock är ju skolans tider inte anpassade för att utöva en så tidskrävande sport som ridning, men samtidigt kanske lärarna är bättre på ett vanligt gymnasium? Det känns så svårt. Jag vill så mycket, men är ganska förvirrad. 🤷‍♀️

Har ni några erfarenheter av Svedalas ridgymnasium? Har ni gått på ett ridgymnasium eller känner ni någon som gjort det? Bra eller dåligt? Bra lärare? Vanligt gymnasium eller ridgymnasium? Vad hade ni gjort i min situation?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Jag gick ridgymnasium, men det var 16(!!) år sen :D Ångrar det inte alls, jag utvecklades väldigt mycket som ryttare och hade väldigt roligt :)
 
För mig var det tvärt om, jag gick inte ridgymnasium och ångrar valet så här i efterhand. Kunskaperna man kan få på ett ridgymnasium upplever jag som svårare att studera in sedan, mycket av det andra finns det kurser på t.ex. högskola att söka, som basår osv.
 
Tänk på att kolla så att du får/kan välja kurser som ger extra meritpoäng, jag vet att när jag kollade var det inte alla med häst som kunde erbjuda det eftersom hästkurserna "tog" den platsen i schemat. För att ha en chans att komma in på veterinär på dina betyg måste du ha läst iallafall några meritpoängsgivande kurser (de kurserna är engelska 7, moderna språk 4 och/eller matte 5 om du söker veterinär sen). Ett tips från en veterinärstudent :D
 
Jag kan inte svara på din fråga men undrar om du måste läsa natur natur för veterinär eller läkarprogrammet. Räcker det inte med att läsa natur programmet? Måste även inriktningen vara natur? Tänkte mest att det kanske finns fler ridgymnasier som har natur program (oavsett inriktning) än enbart natur-natur.
 
Jag började på ridgymnasium och det var skit. Helt ärligt. Så jag bytte tillbaka till 'vanligt' gymnasium. Har också jobbat med hästar och det var flera ställen där jag sökte jobb som aktivt valde bort personer som gått ridgymnasium för de tyckte inte de lärt sig tillräckligt där.

Hur det är på Svedala vet jag inte. Det kanske är super, i så fall är ju det perfekt.

Sen finns det ju andra varianter, en bekant har precis gått ut från gymnasiet där hon läste natur- natur med häst som specialidrott (typ). De var ett gäng, så förutom kortare dagar (för att hinna utöva sin sport) så hade de 1 föreläsning varannan vecka av folk som jobbar med hästar, tex djurskötare, hästskötare, tävlingsgroom, professionella ryttare, hovslagare, veterinärer, tränare osv. Enligt henne så var det väldigt bra, men det beror ju lite på ens egna förutsättningar och var man bor osv.
 
Jag gick gymnasium med häst/trav/ridning och det va 3bortkastade skolår. (Det är dock 20år sedan jag tog studenten) Jag flyttade 35mil för att gå men borde väl egentligen slutat och flyttat tillbaks. Träffade i alla fall mitt livs kärlek och stannade kvar och vi har varit tillsammans sedan dess så på det viset så va det värt en dålig utbildning med lärare som favoriserade elever med föräldrar som va framstående inom hästnäringen lokalt.
 
Jag kan inte svara på din fråga men undrar om du måste läsa natur natur för veterinär eller läkarprogrammet. Räcker det inte med att läsa natur programmet? Måste även inriktningen vara natur? Tänkte mest att det kanske finns fler ridgymnasier som har natur program (oavsett inriktning) än enbart natur-natur.

Man måste gå natur-natur om man inte vill läsa en massa extra kurser eller gå på komvux efteråt. Ska man ha en ärlig chans att få bra betyg och meritpoäng är det nog enklast och smartast med natur-natur skulle jag tro.
 
På "min tid" upplevde jag att generella uppfattningen om Svedala Ridgymnasium (Bökeberg?) var något negativ. Minns dock inte om det var gällande själva rid-delen eller utbildningen i helhet. Förhoppningsvis får du en klarare bild av någon tidigare elev. En idé kan vara att kontakta skolan och be att få komma i kontakt med någon som går där idag.

Jag var också väldigt studiemotiverad och ville bli veterinär, gick på Bollerup och läste natur med hästinriktning. Älskade den skolan! Mina lärare var väldigt engagerade (speciellt de inom naturämnena), sen tyckte jag hästbiten var sådär. Var nog mest pga bristande intresse för min del. Valde bort hästämnena sista året och la all krut på övriga plugget. Min syster går där nu och även hon trivs väldigt bra.
 
Tänk på att kolla så att du får/kan välja kurser som ger extra meritpoäng, jag vet att när jag kollade var det inte alla med häst som kunde erbjuda det eftersom hästkurserna "tog" den platsen i schemat. För att ha en chans att komma in på veterinär på dina betyg måste du ha läst iallafall några meritpoängsgivande kurser (de kurserna är engelska 7, moderna språk 4 och/eller matte 5 om du söker veterinär sen). Ett tips från en veterinärstudent :D
Tack för tipset! 😊
 
När jag var i gymnasieålder valde många bort ridgymnasium för att det var svårt att kombinera med elitsatsning. De flesta av oss hade ju flera hästar och då fick man bara ta med en... Inte så kul att lämna flera lovande hästar kvar hemma eller sälja. Det här var ju dock ett tag sen och sen kanske det beror på inriktning? Det här gällde hoppryttare. Men då var det definitivt de som ville satsa på ridsporten som valde bort ridgymnasium.
 
Jag sökte bland annat natur-ridgymnasium, men hamnade sedan på renodlat natur. Tack och lov! På natur kunde jag fixa högsta betyg i allt, vilket var vad som krävdes för vad jag ville bli (eller snarare för vad jag senare blev, just då hade jag ingen aning om vad jag skulle göra). Det hade aldrig gått på ett ridgymnasium, för handen på hjärtat så låg min talang på det teoretiska och inte på ridningen. Jag var en vanlig ponnyunge med egen ponny, medan de som sedan gick just det gymnasiet var SM-ryttare redan innan de började gymnasiet. Dessutom var det ju toppen att få med alla meritpoäng. Ridningen kunde jag ägna mig åt ändå på fritiden, såå tidskrävande tyckte jag inte att skolan var. Så det är också en aspekt - var har du störst chans att få tillräckligt höga betyg för vad du vill göra? :)
 
Hejsan!

Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag skulle gärna vilja bli veterinär i framtiden. Därför har jag bestämt mig för att gå natur-natur, då jag isåfall har många valmöjligheter i framtiden. Jag brinner även för hästar och skulle mer än gärna vilja utvecklas mer i sporten. Eftersom jag dock vill gå natur-natur hade jag uteslutit ridgymnasium, men nu visar det sig att Svedalas (eller alla) ridgymnasium har en ny profil som är naturvetenskapligt inriktad. Med denna profil skulle man tydligen kunna läsa vidare till läkare eller veterinär, vilket låter toppen! Dock är jag nyfiken på vad andra har att säga om ridgymnasium, då jag inte har någon i min närhet som har erfarenhet av ämnet. Eftersom skolan betyder mycket för mig, vill jag vara säker på att jag gör rätt val inför gymnasiet. Om jag inte väljer att gå på ridgymnasium så kan jag rida privat, dock är ju skolans tider inte anpassade för att utöva en så tidskrävande sport som ridning, men samtidigt kanske lärarna är bättre på ett vanligt gymnasium? Det känns så svårt. Jag vill så mycket, men är ganska förvirrad. 🤷‍♀️

Har ni några erfarenheter av Svedalas ridgymnasium? Har ni gått på ett ridgymnasium eller känner ni någon som gjort det? Bra eller dåligt? Bra lärare? Vanligt gymnasium eller ridgymnasium? Vad hade ni gjort i min situation?

Ha en fortsatt trevlig dag!
Jag gick inte natur men har som vuxen ändå läst på universitet som krävde natur. Jag har inte ångrat mitt gymnasieval, jag lärde mig massor om mig själv och andra som jag inte lärt mig om jag inte valt det jag valde (naturbruk med hästinriktning). Naturämnena kunde jag utan problem läsa in senare och sen sökte jag in på högskoleprovet. Det gjorde även alla min vänner som jag läste på komvux med som ville och blev veterinärer ;). Så man ska inte oroa sig för de krokiga vägarna, det är ju liksom livet som är målet :). Gör det som känns spännande inte nödvändigtvis det som verkar mest rationellt.
 
Jag gick inte p Svedala utan på Kvinnersta utanför örebro, ett naturbruksgymnasium. Där gick jag naturvetenskaplig linje med häst som profil, dvs blev behörig till läkare och vet. Sen valde jag bort kemi bi, fysik b och matte d, läste historia och extra hästkurs istället då jag inte riktigt hade lust med de mer krävande kurserna där och då. Dock inget jag ångrar idag :) Är lärare numer! Jag är nöjd att jag valde hästinriktning!
 
Hejsan!

Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag skulle gärna vilja bli veterinär i framtiden. Därför har jag bestämt mig för att gå natur-natur, då jag isåfall har många valmöjligheter i framtiden. Jag brinner även för hästar och skulle mer än gärna vilja utvecklas mer i sporten. Eftersom jag dock vill gå natur-natur hade jag uteslutit ridgymnasium, men nu visar det sig att Svedalas (eller alla) ridgymnasium har en ny profil som är naturvetenskapligt inriktad. Med denna profil skulle man tydligen kunna läsa vidare till läkare eller veterinär, vilket låter toppen! Dock är jag nyfiken på vad andra har att säga om ridgymnasium, då jag inte har någon i min närhet som har erfarenhet av ämnet. Eftersom skolan betyder mycket för mig, vill jag vara säker på att jag gör rätt val inför gymnasiet. Om jag inte väljer att gå på ridgymnasium så kan jag rida privat, dock är ju skolans tider inte anpassade för att utöva en så tidskrävande sport som ridning, men samtidigt kanske lärarna är bättre på ett vanligt gymnasium? Det känns så svårt. Jag vill så mycket, men är ganska förvirrad. 🤷‍♀️

Har ni några erfarenheter av Svedalas ridgymnasium? Har ni gått på ett ridgymnasium eller känner ni någon som gjort det? Bra eller dåligt? Bra lärare? Vanligt gymnasium eller ridgymnasium? Vad hade ni gjort i min situation?

Ha en fortsatt trevlig dag!


En lärarkollega till mig jobbar på ett privat ridgymnasium. Deras upplägg är mer att ridningen fungerar som motivator än att du går där för att verkligen satsa på tävling. Jag är inte säker på exakt vilka linjer skolan erbjuder, men du har schemalagd tid på en ridklubb med teori- och ridlektioner samt stallarbete.

Det är inte som en del idrottsgymnasium som är designade för att du ska kunna elitsatsa på din sport.

Kan du inte be om att få besöka det gymnasium som du är intresserad av? Det är svårt att veta vad som är rätt för just dig - men en bra grund är att kolla så att de anställda lärarna är examinerade pedagoger med lärarlegitimation (både inom de praktiska och teoretiska ämnena), få en tydlig genomgång på vilka behörigheter har möjlighet att läsa in, hur schemat ser ut, etc.
 
Jag gick idrottsgymnasie, inte ridning dock, och rekommenderar ingen att flytta hemifrån så tidigt. Jag hade en stor nackdel gentemot de som gick vanligt iochmed att jag inte kunde få hjälp med skolan av mina föräldrar, samt var tvungen att ordna mat och sånt själv. Det var inget internat där jag gick, så jag fick sköta allt själv. Skolresultaten hade helt klart blivit bättre om jag gått vanligt gymnasie.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 422
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Hej, jag har precis börjat gymnasiet (ekonomi-ekonomi) och börjat tvivla på mitt val. Innerst inne vill jag gå ett ridgymnasium och jag...
Svar
4
· Visningar
580
Senast: ameo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp