Ridgymnasium? Ni som har gått en sådan utbildning

P

prallan

Är det givande även för de som redan har egen häst och tävlar, eller hur är nivån på ridlektionerna? Eller kan instruktörerna ha olika nivåer samtidigt? Är det skillnad på de olika skolorna, då menar jag, finns det en el två som är bäst, och resten likvärdiga?
 
Är det givande även för de som redan har egen häst och tävlar, eller hur är nivån på ridlektionerna? Eller kan instruktörerna ha olika nivåer samtidigt? Är det skillnad på de olika skolorna, då menar jag, finns det en el två som är bäst, och resten likvärdiga?

Finns ju massor av olika. De största är väl Strömsholm och Flyinge? som är tävlingsinriktade och mer krav på nivå och häst.

Jag gick på ett ”för vanliga ryttare” som vill blanda 2-3 dagar i stallet och hästbaserade lektioner för att få en grund som stallchef eller ridlärare och sen en samhällslinje för att få behörighet till ”valfri högskola”.

Det lättaste är nog att googla och sen välja ett med lagom nivå utefter ens förutsättningar skulle jag säga.

Egen häst eller inte?
Ambition med hästeriet?
Vad vill man efteråt? (Ha ett vanligt jobb eller rida proffesionellt)

Osv :)
 
Finns ju massor av olika. De största är väl Strömsholm och Flyinge? som är tävlingsinriktade och mer krav på nivå och häst.

Jag gick på ett ”för vanliga ryttare” som vill blanda 2-3 dagar i stallet och hästbaserade lektioner för att få en grund som stallchef eller ridlärare och sen en samhällslinje för att få behörighet till ”valfri högskola”.

Det lättaste är nog att googla och sen välja ett med lagom nivå utefter ens förutsättningar skulle jag säga.

Egen häst eller inte?
Ambition med hästeriet?
Vad vill man efteråt? (Ha ett vanligt jobb eller rida proffesionellt)

Osv :)
Hm, jag är ute efter erfarenheter från föredetta elever, inget annat, för det kan jag googla mig till :D
 
Ja? Jag är en före detta elev och berättar utefter så som jag upplever det/fick info om :)
Sorry, då kanske jag kan fråga dig :D De med egen tävlingshäst, var de lika nöjd vid examen som de som inte hade egen?
 
Jag är ingen föredetta elev, utan en nuvarande men mitt svar kanske uppskattas lite iallafall, haha!
På min skola så är det 2 dagar ridning, en dag hoppning och en dressyr. Man får även möjlighet att vara skötare på skolhästarna och då ha sin sköthäst som sin egen varannan helg. Skolan och stallet är allt på samma anläggning.
Oftast delar man sköthäst med en annan elev.
Jag har egna hästar och tävlar i hoppning, valde ett ridgymnasium då hästar är det jag vill syssla med i framtiden. Finns liksom inget annat! :D:love:
Lektionerna är lite blandade, ibland är det lite ”return to the basics” och ibland är det svårare övningar. Lärarna är duktiga!
Två gånger per termin kommer Lotta Björe ut och håller hoppträning.
 
Jag är ingen föredetta elev, utan en nuvarande men mitt svar kanske uppskattas lite iallafall, haha!
På min skola så är det 2 dagar ridning, en dag hoppning och en dressyr. Man får även möjlighet att vara skötare på skolhästarna och då ha sin sköthäst som sin egen varannan helg. Oftast delar man sköthäst med en annan elev.
Jag har egna hästar och tävlar i hoppning, valde ett ridgymnasium då hästar är det jag vill syssla med i framtiden. Finns liksom inget annat! :D:love:
Lektionerna är lite blandade, ibland är det lite ”return to the basics” och ibland är det svårare övningar. Lärarna är duktiga!
Två gånger per termin kommer Lotta Björe ut och håller hoppträning.
Så du är nöjd med ridundervisningen? Är du på ett mer känt el mindre?
 
Sorry, då kanske jag kan fråga dig :D De med egen tävlingshäst, var de lika nöjd vid examen som de som inte hade egen?

Det var ju inga ”högre ryttare” i min klass utan alla red väl som bäst runt 1m nånting när vi började. Fanns väl 2 i klassen som tävlade FEI (?) på ponny (man är ju 16 när man börjar) och senare mot storhäst så dom var ju överlägsna oss normalryttare eller vad man ska säga.
Vi var väl 8-10 tjejer som hade ”häst inriktning” och det var jag och 2 till som inte hade egen häst i början. Resten hade ponnysar och tävlade, nästan alla dressyr.

Jag var uppe på stadig 140cm höjd (jag är hoppryttare) när jag tog studenten.
Dock köpte jag mig ett föl och var medryttare under studietiden.

Av 3 klasser a 24-30 elever nånting (klass 1,2,3) är det väl 5-10 stycken som tävlar framgångsrikt idag och dessa har även hunnit skaffa egen gård osv.
”Resten av oss” är fortfarande hobbyryttare. Tog studenten 2008.

Så vill man satsa på ridning och redan tävlar hade jag absolut sökt till Flyinge, Strömsholm eller typ Kungsbacka Ridgymnasium där kraven på tävlingsambition/egen häst finns från början :)

Jag var skoltrött och ville mest blanda mitt intresse med studier för att orka på den tiden :)
 
Senast ändrad:
Så du är nöjd med ridundervisningen? Är du på ett mer känt el mindre?
Hittills är jag nöjd. Jag kan tyvärr inte tala för dem som inte har egen häst.
Jag kom in på Strömsholm men valde bort det för att gå på en lite mindre skola där varje elev syns. Jag ville inte gå på en ”snobbskola”. Nu har det blivit bättre på Strömsholm vad jag vet men blev ändå avskräckt efter att jag fått höra hur en tjej blivit nertryckt för att hon hade ”fel” typ av häst, att folk pratat om henne osv. Slutade med att hon bytte skola.
Jag ångrar verkligen inte att jag inte valde Strömsholm!
Det hade säkert blivit bra där också och jag hade nog trivits men känner ändå att jag hamnat rätt där jag är nu. Mycket häst i undervisningen, lätt att få ledigt om man ska tävla, varje elev får sin tid i både sadeln och skolan. Ingen glöms bort.
Sen är det klart att man tyvärr inte kommer bort från skitsnack helt och hållet men skitsnack finns överallt.

Jag satsar på min ridning och det går alldeles utmärkt på en lite mindre, inte så välkänd skola.


Jag kan samla på mig lite info från kompisar som inte har egen häst och fråga vad dem tycker om undervisningen och skolhästarna!
Jag gillar skolhästarna haha, allt från gröna hästar till hästar som gått 140. Vi har även haft en som gått 150, dock pensionerad nu ;)
 
Finns ju massor av olika. De största är väl Strömsholm och Flyinge? som är tävlingsinriktade och mer krav på nivå och häst.

Jag gick på ett ”för vanliga ryttare” som vill blanda 2-3 dagar i stallet och hästbaserade lektioner för att få en grund som stallchef eller ridlärare och sen en samhällslinje för att få behörighet till ”valfri högskola”.

Det lättaste är nog att googla och sen välja ett med lagom nivå utefter ens förutsättningar skulle jag säga.

Egen häst eller inte?
Ambition med hästeriet?
Vad vill man efteråt? (Ha ett vanligt jobb eller rida proffesionellt)

Osv :)
Hej! Jag gick ridgymnasium och hade två egna hästar med mig som jag tävlade, även om jag var en duktig ryttare innan jag började gymnasiet så utvecklades jag otroligt mycket under dom tre åren, den viktigaste delen var att jag tvingades rida hästar jag egentligen inte tyckte om för att utföra saker som jag helst undvek (läs massor med dressyr), förutom ridningen där vi hade fantastiska och meriterade ridlärare så var även de teoretiska ämnena nyttiga och något jag använder fortfarande. Förutom att utbildningen i sig var givande så gjorde det också hela skolgången så mycket lättare, man är rätt trött på skola efter grundskolan så jag tror det är viktigt att för motivationen att verkligen ha ämnen som man brinner för blandat med "måste ämnen".

När jag var klar med gymnasiet så hade jag MVG i alla mina hästämnen vilket höjde mitt snitt betydligt, tror inte jag hade gått ut med så bra betyg på ett "vanligt" program, Idag är det 9 år sedan och jag ska till våren studera kandidatprogram i pedagogik för en karriär inom HR, jag behöver inte komplettera med något alls från gymnasiet utan har full behörighet. Under dom här nio åren har jag arbetat i stall samt jobbat upp en karriär som chef i en merchandisekedja men nu byter jag bana igen.

hoppas mitt svar var lite till hjälp:D
 
Nu är det många år sedan (ca 20... jag är jättegammal....) men jag började på hästgymnasium när det var så dags.

För mig var det jättedåligt. Både häst-/ridundervisningen och den vanliga undervisningen låg långt under min egentliga nivå. Hästmaterialet var också tråkigt då jag är liten och därför bara fick rida ponnys medan klasskamrater som var längre ibland fick pröva ganska häftiga hästar som gått svårare klasser.

Däremot har jag en stallkompis som nu går någon form av sportlinje på Kitas, där de har en del hästkunskap på schemat (och har ett tidsmässigt lite annorlunda schema) för att hinna träna och tävla i sporter på fritiden. Det är ett upplägg som jag hade varit intresserad av om jag varit i gymnasievalsålder nu.
 
Nu är det många år sedan (ca 20... jag är jättegammal....) men jag började på hästgymnasium när det var så dags.

För mig var det jättedåligt. Både häst-/ridundervisningen och den vanliga undervisningen låg långt under min egentliga nivå. Hästmaterialet var också tråkigt då jag är liten och därför bara fick rida ponnys medan klasskamrater som var längre ibland fick pröva ganska häftiga hästar som gått svårare klasser.

Däremot har jag en stallkompis som nu går någon form av sportlinje på Kitas, där de har en del hästkunskap på schemat (och har ett tidsmässigt lite annorlunda schema) för att hinna träna och tävla i sporter på fritiden. Det är ett upplägg som jag hade varit intresserad av om jag varit i gymnasievalsålder nu.
Hade ditt gymnasium ponnys?:crazy:
Jag är också liten men de minsta hästarna på min skola var 165cm och de största runt 185cm, allihopa utbildade, visst hade dom skiftande kapacitet men det fanns ändå hästar för alla nivåer i både hoppning och dressyr. Dessutom hade vi en galoppbana, en paddock på 30X70 och ett ridhus på 24X80, en drömanläggning helt klart.
 
Jag gick på lillerudsgymnasiet och var/är jätte nöjd med mitt val! Majoriteten i klassen hade typ tävlat på hobbynivå innan. Nån red FEI på ponny, några hade tävlat msv på ponny och typ 120-130 på storhäst. Vi hade väldigt bra skolhästar och kompetenta lärare och även om vi inte hoppade några egentliga höjder så tycker jag att alla utvecklades väldigt mycket inom både hopp och dressyr under de tre åren. De som tävlade högt på fritiden fick t.ex mer ansvar för att utbilda de grönare/yngre hästarna, på så sätt utvecklas man ju som ryttare även om man inte sitter och hoppar högt. De flesta ridgymnasium har öppet hus/prova på, då får man sig ett bra hum om både hästmaterial och ridlärare :) från min klass så är vi två som precis gått klart hippologen och en tjej som jobbar som ridlärare. Flera håller på med hästar fortfarande men inte så många som jobbar inom häst.
 
Jag gick på lillerudsgymnasiet och var/är jätte nöjd med mitt val! Majoriteten i klassen hade typ tävlat på hobbynivå innan. Nån red FEI på ponny, några hade tävlat msv på ponny och typ 120-130 på storhäst. Vi hade väldigt bra skolhästar och kompetenta lärare och även om vi inte hoppade några egentliga höjder så tycker jag att alla utvecklades väldigt mycket inom både hopp och dressyr under de tre åren. De som tävlade högt på fritiden fick t.ex mer ansvar för att utbilda de grönare/yngre hästarna, på så sätt utvecklas man ju som ryttare även om man inte sitter och hoppar högt. De flesta ridgymnasium har öppet hus/prova på, då får man sig ett bra hum om både hästmaterial och ridlärare :) från min klass så är vi två som precis gått klart hippologen och en tjej som jobbar som ridlärare. Flera håller på med hästar fortfarande men inte så många som jobbar inom häst.
Kul att du också är nöjd med Lillerud:)
 
Jag gick naturbruk med hästinriktning på Vreta, så det var ju ingen sån elitsatsning eller nåt. Var ganska länge sen nu, jag tog studenten 2006.

Man kunde inte rida egen häst på skoltid då. Nu har Vreta andra program/upplägg så det skiljer sig åt över åren.
Jag hade egen häst hemma i grannstaden där jag bodde hela gymnasietiden och så red jag skolans hästar på skoltid.
Jag var jättenöjd. Tyckte lektionerna höll en bra nivå och de flesta hästarna var trevliga.
 
Nu är det många år sedan (ca 20... jag är jättegammal....) men jag började på hästgymnasium när det var så dags.

För mig var det jättedåligt. Både häst-/ridundervisningen och den vanliga undervisningen låg långt under min egentliga nivå. Hästmaterialet var också tråkigt då jag är liten och därför bara fick rida ponnys medan klasskamrater som var längre ibland fick pröva ganska häftiga hästar som gått svårare klasser.

Däremot har jag en stallkompis som nu går någon form av sportlinje på Kitas, där de har en del hästkunskap på schemat (och har ett tidsmässigt lite annorlunda schema) för att hinna träna och tävla i sporter på fritiden. Det är ett upplägg som jag hade varit intresserad av om jag varit i gymnasievalsålder nu.
Vad är Kitas? 🙈
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp