Ridgymnasium? Ni som har gått en sådan utbildning

Ridgymnasier får inte ställa krav på ridkunskaper utan ska enbart gå på skolbetygen i antagningen. Har en i min släkt som har gått ridgymnasium och hennes förkunskaper var ungefär skrittat i skogen på grannens häst. Vet att de flesta i hennes klass hade kommit betydligt längre i ridiutbildningen och hon upplevde att både de med egen häst som hade kommit en bit i tävlingskarriären och de som var mer gröna från början i ridningen var nöjda när de tog examen. Sen finns ju niu elitutbildningarna men dit är det ju separat antagning med krav på förkunskaper och ridprov.
 
Tycker absolut det är givande även med egen häst och stor egen erfarenhet osv. Min erfarenhet är att ridinstruktörerna är duktiga att lägga upp ett speciellt program för de som vill ha, kan träna dem inför tävlingssäsong osv. Även på mindre gymnasium (min erfarenhet är bräkne hoby i blekinge).
 
Är det givande även för de som redan har egen häst och tävlar, eller hur är nivån på ridlektionerna? Eller kan instruktörerna ha olika nivåer samtidigt? Är det skillnad på de olika skolorna, då menar jag, finns det en el två som är bäst, och resten likvärdiga?

Jag gick på ett hästgymnasium men jag kan ju inte svara för hur andra gymnasier är.
Ska man satsa på höga nivåer av tävling ska man nog ha en egen tränare och inte förlita sig på gymnasiets ridlärare. Inte för att de inte är duktiga, utanför att man är en grupp individer som rider tillsammans och har olika utbildningsnivåer.
Jag tyckte min lärare var väldigt duktig på att ge individuell hjälp, men vi red en gång i veckan ungefär, så jag tror att en privat tränare fler dagar i veckan är bättre för den som vill nå långt i sin ridning.
 
Hittills är jag nöjd. Jag kan tyvärr inte tala för dem som inte har egen häst.
Jag kom in på Strömsholm men valde bort det för att gå på en lite mindre skola där varje elev syns. Jag ville inte gå på en ”snobbskola”. Nu har det blivit bättre på Strömsholm vad jag vet men blev ändå avskräckt efter att jag fått höra hur en tjej blivit nertryckt för att hon hade ”fel” typ av häst, att folk pratat om henne osv. Slutade med att hon bytte skola.
Jag ångrar verkligen inte att jag inte valde Strömsholm!
Det hade säkert blivit bra där också och jag hade nog trivits men känner ändå att jag hamnat rätt där jag är nu. Mycket häst i undervisningen, lätt att få ledigt om man ska tävla, varje elev får sin tid i både sadeln och skolan. Ingen glöms bort.
Sen är det klart att man tyvärr inte kommer bort från skitsnack helt och hållet men skitsnack finns överallt.

Jag satsar på min ridning och det går alldeles utmärkt på en lite mindre, inte så välkänd skola.


Jag kan samla på mig lite info från kompisar som inte har egen häst och fråga vad dem tycker om undervisningen och skolhästarna!
Jag gillar skolhästarna haha, allt från gröna hästar till hästar som gått 140. Vi har även haft en som gått 150, dock pensionerad nu ;)

I Västerås? :)
 
Jag gick i Kalix, de tog in elever via ridprov samt betyg har jag för mig.

Utvecklades väldigt mycket som ryttare där :) tror några elever i andra årskurser hade med egen häst.
Var väldigt bra och högt utbildade hästar vi fick rida!
 
Jag gick i Vansbro, den utbildningen är nedlagd nu. Eleverna togs in på betyg och ridprov. Utbildningen var i grunden samhällsprogrammet med specialutformning, vi hade även cykel med samma upplägg. Vi var i stallet två halvdagar och en heldag i veckan. Många elever hade egen häst med som användes i utbildningen, bland annat jag en period. Oftast började vi någonstans på LB i dressyr och typ 0.90 i hoppning,när vi tog examen red alla igenom Msv B på kandar godkänt, och hoppade minst 1,10. Några av eleverna red i elitlag i dressyr på ridskoleponny, eller tävlade msv B dressyr på skolhäst. Vi vann oftast gymnaise-DM i både hoppning och dressyr, hade typ tre lag med varje år. Hästarna som användes gick också på ridskola.
 
Jag hade en dotter som gått på srg och tyvärr har de dödat hennes hästintresse såpass så att hon har slutat att rida helt och hållet.
Att vara övervakad med allt du gör med din häst även efter skoltid (ex på en fredagkväll kunde de ha putskontroll) gjorde att det roliga med att ha häst försvann.
Hon var tyvärr inte den enda som slutade med hästar efter att gått där.
 
Hej! Jag skulle nog säga att det varierar, jag gick på MRG i västerås (dåvarande västerås ridgymnasium) 2014-2017. Jag lärde mig väldigt mycket och så, men skulle inte säga att det är mer givande att rida på gymnasimhästarna än sin egen. iaf vad jag märkt, har ej egen häst men observerat. Om du har en häst som inte är skolad är det ju en annan sak, men har du en som redan är skolad skulle jag försöka hålla mig till den oavsett. Men som sagt, för mig var det givande och det är ibland krav på att du även ska kunna rida skolhästarna oavsett egen häst. Instruktörerna vi hade var mellan C-B tränare i respektive. De var bra, men ja de hade ju olika hästtänk och olika läranden så det är lite huller om buller med det men det funkade där iaf. :) hoppas jag svarat på din fråga! :)
 
Hittills är jag nöjd. Jag kan tyvärr inte tala för dem som inte har egen häst.
Jag kom in på Strömsholm men valde bort det för att gå på en lite mindre skola där varje elev syns. Jag ville inte gå på en ”snobbskola”. Nu har det blivit bättre på Strömsholm vad jag vet men blev ändå avskräckt efter att jag fått höra hur en tjej blivit nertryckt för att hon hade ”fel” typ av häst, att folk pratat om henne osv. Slutade med att hon bytte skola.
Jag ångrar verkligen inte att jag inte valde Strömsholm!
Det hade säkert blivit bra där också och jag hade nog trivits men känner ändå att jag hamnat rätt där jag är nu. Mycket häst i undervisningen, lätt att få ledigt om man ska tävla, varje elev får sin tid i både sadeln och skolan. Ingen glöms bort.
Sen är det klart att man tyvärr inte kommer bort från skitsnack helt och hållet men skitsnack finns överallt.

Jag gick på Strömsholm 2010-2013 och är supernöjd. Min kompis hade en fjording och kände inte av någon mobbning alls. Själv är jag väldigt nöjd för att man fick lära sig rida bra från grunden och då fanns även en unghästkurs. Vi red 3 dagar i veckan. Jag hade min häst utanför utbildningen de två första åren och hade med henne i utbildningen sista året och gick en dressyrinriktning, men började rida fälttävlan det året. Det finns bra tränare att träna för, även på skolan. Jag började direkt jobba med hästar efter min utbildning och både rider in och tävlar hästar åt kund. Så för mig har det varit jättebra, även om det var mycket jobb runtomkring också.
 
Jag gick på Strömsholm 2010-2013 och är supernöjd. Min kompis hade en fjording och kände inte av någon mobbning alls. Själv är jag väldigt nöjd för att man fick lära sig rida bra från grunden och då fanns även en unghästkurs. Vi red 3 dagar i veckan. Jag hade min häst utanför utbildningen de två första åren och hade med henne i utbildningen sista året och gick en dressyrinriktning, men började rida fälttävlan det året. Det finns bra tränare att träna för, även på skolan. Jag började direkt jobba med hästar efter min utbildning och både rider in och tävlar hästar åt kund. Så för mig har det varit jättebra, även om det var mycket jobb runtomkring också.
Det är kanske på senare år det blivit värre? Bra iallafall att du har en bra erfarenhet därifrån!
 
Det är kanske på senare år det blivit värre? Bra iallafall att du har en bra erfarenhet därifrån!
Ja, kan säkert bero på vilken klass man hamnar i också. Fjordingen var bl.a luciahäst så han var ganska poppis på skolan faktiskt. Hon tog även dit en tinkerkorsning och red ett tag. Jag vet även en i klassen under mig tränade med en travare (utanför skoltid, men ändå på Strömsholm) och jag brukade rida en hippologs islandshäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp