Ridhjälm till de små

Waco

Trådstartare
Dottern på 2,5 år är i behov av en hjälm. Hon har än inget större intresse för cykel men vill gärna rida. Detta kan ju dock svänga snabbt. Frågan är vad för typ av hjälm man gör bäst i att införskaffa? Är det typ biltemas lilla turkosa cykelhjälm med mips eller en riktig ridhjälm? Än sålänge skrittar dottern bara tillsammans med mig i 5 minuter någon gång då och då men till hösten är hon stor nog för ridlekis om hon vill. Ska man införskaffa en cykel- och en ridhjälm eller ha samma till bägge? Hur har ni med knattar gjort?
 
Använde "pulkahjälm" i början, med mips och slät yta. Inköpt på sportaffär. Den funkade även fint som cykelhjälm (springcykel/åka bak på min).

Cykelhjälm blev inköpt till enbart cykling sen när det blev sommar och varmt.
 
Jag har köpt en riktig ridhjälm, men en lite billigare variant utan MIPS, till dottern i samma ålder, främst av anledningen att jag behövde en hjälm hemma och en i stallet, kändes också viktigast ATT det var en hjälm och inte att den var den absolut säkraste på marknaden eftersom hon mest skrittat med ledare liksom. Nu är den snart urvuxen (köptes i fjol vår) och det blir att leta efter en ny, så jag tar gärna emot tips på bra hjälmar jag också. Nu börjar hon tycka att det är kul att trava lite och jag tänker att nästa hjälm kanske "räcker" lite längre tid, när huvudet inte längre växer lika snabbt som på en ettåring, så det börjar kännas viktigare med "rätt" hjälm.

Det absolut viktigaste tycker jag är att de sitter bra på små huvuden, upplever att det lätt blir att de liksom hamnar ovanpå istället.
Jag funderade lite på biltemas som du skriver om när vi behövde en ny till cykeln nyss, och gillar att den går ned på kanterna och ser ut att vara bekväm. Vi behövde dock en cykelhjälm NU och var inne i en annan affär som hade "vanliga" hjälmar så det blev en sådan, men det kanske får bli en till stallet?
Saknar att den ridhjälmen vi har nu inte har grönt spänne, blir ju gärna att dottern springer iväg och ska leka medan jag gör iordning hästen.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 868
Senast: WBanna
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 033
Senast: Ingela_S
·
Övr. Barn Funderar på att skaffa en liten vänligt sinnad ponny av shettismodell till dottern. Lilla fröken hänger med mig i stallet jämt och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 519
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp