Ridhjälms dilemma

Mei

Trådstartare
Jag har alltid haft svårt att hitta ridhjälmar som passar mig bra. Antingen är de för små eller så är det för stora. Jag köpte en Samshield för nåt år sen vilket är den skönaste hjälmen jag någonsin haft. Men när Folksam lanserade sitt test på ridhjälmar där Samshield fick uruselt resultat blev jag tveksam på hjälmen.

Köpte mig en back on track med mips (bäst i test) efter att jag fått en mild hjärnskakning av ett ganska så odramatiskt fall med samshielden på. Problemet är att jag inte alls tycker den känns bra. Strl large var på tok för stor så köpte en medium men denna är så tight att jag får märken i pannan och en lätt huvudvärk. Är det normalt att få ont av en ridhjälm? Jag har i alla fall aldrig fått det och jag har ridit i hela mitt liv.

Hur ska man göra? Verkar vara svårt att hitta både en säker och skön ridhjälm. Charles Owen ska ju vara bra hjälmar men de passar tyvärr inte heller mitt huvud :(
 
Välj modell som är ställbar eller som du kan byta liner i? 😊

Man ska inte få huvudvärk av hjälmen! Märkei pannan kan man ju gå men det ska inte göra ont.
 
Det finns ju ratt på någon av back in tracks hjälmar, det kanske kan vara värt att testa en sån?
Den jag har har vanliga centimeterstorlekar.

sen har väl hööks en egen med mips nu? Eller blandar jag ihop det kanske.🙈
 
Har du runt eller ovalt huvud? Det kanske spelar lite roll hur ditt huvud form är i förhållande till hjälmens form.
 
Som tidigare nämnts, det handlar inte bara om hur stort ens huvud är runt, utan också vilken form huvudet har. En hjälm skall passa och vara bekväm, men det kan behövas att man testar många olika märken och modeller innan man hittar det som passar en själv.

Den bästa hjälmen är inte alltid den som är bäst i test, utan den som sitter bra och är bekväm - så att man dels har den på sig och att den inte vrider/hamnar snett om man ramlar av.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 678
Senast: mowglieee
·
Utrustning Hej! Jag måste köpa en ny ridhjälm pågrund utav avramlig och dålig passform på min gamla hjälm. Dom hjälmarna jag har köpt innan har...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp