Ridhus olagligt efter beslut i högsta instans

Jag känner till vilket ridhus det är och om jag inte minns fel är det någon sällsynt skalbaggeart i området som är skyddad, vilket försvårar det hela (så var det iaf för grannen). Kan inte svära på att det är de som stört även här, men hur som helst så är ju ridhuset redan byggt och har varit där i något år nu. Känns helkonstigt att riva det igen, mer rimligt att betala vite då. Naturen är ju redan "förstörd" liksom...
 
Det är landskapsbilden som är problemet så knappast en skalbagge.

Enligt ngn kommentar till artikeln så var verksamhetsutövaren informerad om att tillstånd från Lst krävdes men valde att ändå bygga, så det klart läget är inte till fördel för vu.
 
Det är landskapsbilden som är problemet så knappast en skalbagge.
Nej, inte enligt artikeln. Men jag är som sagt bekant med dem och vet att det var tal om skalbaggarna redan från början.

Jag är inte heller säker på att de hade full koll på det tillstånd som krävdes, iallafall sa de till oss att det kom som en chock då de trodde att de hade fått de tillstånd de behövde (bygglov). Men det kanske bara var en lögn, vad vet jag. Eller så visste de om skyddsområdet men antog att även den aspekten vägdes in i bygglovet, även om jag vet att det inte är så, så kanske de inte hade koll. Vad vet jag.
 
I bygglovsprövningen ska bygglovhandläggaren ha upplyst sökande om att dispens krävs från landskapsbildsskyddet, det ska framgå av bygglovet vilka ytterligare tillstånd/dispenser som krävs för att en byggnation ska få äga rum. Om bygglovhandläggaren/nämnden har missat detta så hoppas jag att ridhusägaren undersöker möjligheterna att begära skadestånd!
 
Jag känner till vilket ridhus det är och om jag inte minns fel är det någon sällsynt skalbaggeart i området som är skyddad, vilket försvårar det hela (så var det iaf för grannen). Kan inte svära på att det är de som stört även här, men hur som helst så är ju ridhuset redan byggt och har varit där i något år nu. Känns helkonstigt att riva det igen, mer rimligt att betala vite då. Naturen är ju redan "förstörd" liksom...
Den går förmodligen att återställa genom att riva ridhuset.


Frågan här är väl om ridhuset byggts i god tro eller att de chansat. Är det byggt i god tro så bör de bli kompenserade och om de chansat så får de i mina ögon stå sitt kast.
 
Den går förmodligen att återställa genom att riva ridhuset.


Frågan här är väl om ridhuset byggts i god tro eller att de chansat. Är det byggt i god tro så bör de bli kompenserade och om de chansat så får de i mina ögon stå sitt kast.
Ja jo, men det är inte bara ridhuset utan de har gjort om ganska mycket i övrigt. Men strunt samma. Detta är längs en större väg där hästgårdarna ligger på rad och 500 m bort åt ena hållet finns ett stort ridhus ihopbyggt med stall, och kanske 1000 m bort åt andra hållet ett till. De är tydligen helt ok. (Ingen av dessa är samma granne som haft stök med skalbaggarna)
 
Ja jo, men det är inte bara ridhuset utan de har gjort om ganska mycket i övrigt. Men strunt samma. Detta är längs en större väg där hästgårdarna ligger på rad och 500 m bort åt ena hållet finns ett stort ridhus ihopbyggt med stall, och kanske 1000 m bort åt andra hållet ett till. De är tydligen helt ok. (Ingen av dessa är samma granne som haft stök med skalbaggarna)
Det är fel och ge tillstånd i efterhand bara för att byggnaden finns, då är det typ bara att bygga för att kringgå och tilltvinga sig tillstånd.
 
Fast i det här fallet hade de ju fått bygglov..... Det är helt makalöst att myndigheter kan få fatta felaktiga beslut och sen ska den enskilde stå med kostnader och jobb.
Det beror ju på vad de fått för info förutom bygglovet. Har de fått det och en uppmaning att gå vidare och söka tillstånd eller har de inte haft någon aning?
Det är makalöst både hur folk och myndigheter kan ställa till det, här vet vi inte vilket.
 
Det beror ju på vad de fått för info förutom bygglovet. Har de fått det och en uppmaning att gå vidare och söka tillstånd eller har de inte haft någon aning?
Det är makalöst både hur folk och myndigheter kan ställa till det, här vet vi inte vilket.
Man kunde ju tänka sig att myndigheterna hade kommunicerat och samarbetat. Jag förstår inte hur ett bygglov kan utfärdas utan att personerna egentligen har lov att bygga. Åtminstone här där jag bor sitter det många olika myndigheter odyl med i arbetsgruppen som godkänner bygglov (museieverk och liknande).
 
Det är fel och ge tillstånd i efterhand bara för att byggnaden finns, då är det typ bara att bygga för att kringgå och tilltvinga sig tillstånd.
Jo, det håller jag med om. Om det som de sa till oss stämmer visste de ju inte om det dock, man kan ju tycka att det borde stå i bygglovet. Himla tråkigt att bygga ett ridhus som man sedan måste riva, både ur miljösynpunkt och ekonomisk synpunkt.

Men men, det är väl bara för dem att köra in en traktor i ridhuset och kalla det maskinhall, så ska det ju vara ok :up:
 
Som med komplementbyggnader. Det finns inga klara regler över hur långt ifrån bostadshuset en komplementbyggnad får ligga, hur stora den ska får vara osv (får inte dominera). "Det beror på". Men det är ÄNDÅ upp till den enskilda att göra rätt och kommer kommunen sen på att det blev fel, trots att klara direktiv inte finns, så är det den enskilde som får ta smällen. Det är inte ens samma regler kring VAD som är en komplementbyggnad i olika kommuner. Fantastiskt.
 
Hur kan ett bygglov utfärdas utan att det finns godkännande från länsstyrelsen om det nu är ett krav?
Man kan göra det och skriva i bygglovet att godkännande från länstyrelsen krävs, det är dock inte så snyggt. Bygglovsnämnder är politiska de kan alltså fatta lagstridiga beslut, tjänstemännen som hanterar byggloven ger ett förslag till beslut men det händer att nämnderna väljer att gå åt ett annat håll.
 
Man kunde ju tänka sig att myndigheterna hade kommunicerat och samarbetat. Jag förstår inte hur ett bygglov kan utfärdas utan att personerna egentligen har lov att bygga. Åtminstone här där jag bor sitter det många olika myndigheter odyl med i arbetsgruppen som godkänner bygglov (museieverk och liknande).

Kommunicera, ja, men det vore ju helt regelvidrigt att neka bygglov baserat på aspekter som inte faller inom lagstiftningen för bygglov? (Nu vet jag inte exakt vad som gäller i det här fallet, men eftersom landskapsbildsskydd är olika utformat för varje sådant område kan man anta att det inte kan falla in under samma lagstiftning per automatik.)

En one stop-shop hade helt klart varit gynnsamt när det gäller mycket myndighetsutövning, men det är ett jäkligt stort projekt att komma dit.
 
Jo, det håller jag med om. Om det som de sa till oss stämmer visste de ju inte om det dock, man kan ju tycka att det borde stå i bygglovet. Himla tråkigt att bygga ett ridhus som man sedan måste riva, både ur miljösynpunkt och ekonomisk synpunkt.

Men men, det är väl bara för dem att köra in en traktor i ridhuset och kalla det maskinhall, så ska det ju vara ok :up:
Jag tänkte på samma sak, om inte annat kan de använda det som maskinhall/förråd.

Sen kan man undra varför maskinhallar kräver mindre administration än ridhus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 746
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp