Ridhus regler

ellabostrom

Trådstartare
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....
 
De regler jag stött på har varit (förutom manageavgift):

Ridhus 1:
  • Ridskolan har företräde, då det är ridskoleverksamhet.
  • Varje ryttare ska mocka efter sig.
  • Det du plockar fram ska du plocka undan efter dig.
  • Visa hänsyn mot varandra, stora som små.
Ridhus 2:
  • All ridning på *** sker på egen risk
  • Vid all motionering/arbete av häst, såsom ridning, longering, tömkörning och löshoppning, ska hjälm användas. Använd gärna handskar vid longering och tömkörning.
  • Vid longering och tömkörning ska träns alternativt kapson användas. Håll säkerhetsavstånd till sargen minst 3 meter. Vid longering flyttas volten hela tiden.
  • Inga lösa hästar i manegen. Löshoppning får endast ske med tillåtelse av styrelsen.
  • Du ansvarar för att plocka tillbaka hindermaterial till sin plats efter att du hoppat. Inget hindermaterial får lämnas i manegen utan tillåtelse. Vid hoppning: Ropa när hinder skall hoppas enligt reglerna vid framhoppning.
  • Ryttaren ansvarar för att plocka upp bajs efter sin häst. *** styrelse tar sig rätten att bötfälla ryttare som ej mockat efter sin häst med 500 kr/tillfälle. Upprepade tillfällen kan medföra avstängning från ridning på anläggningen på tid bestämd av styrelsen (manegeavgift betalas ej tillbaka).
  • Mobiltelefoner används inte vid hästhantering eller från hästryggen men är bra att ha i fickan om något händer.
  • Knacka/ropa och invänta svar innan du går in i manegen.
  • Förbjudet att vänta med eller göra i ordning sin häst inne i ridhusentrén. Visa omdöme vart du lägger av jacka, täcke och dylikt.
  • Högerregeln gäller vid möte.
  • Vid enskild träning får endast 2 lamprader i stora ridhuset användas och 3 rader i lilla. Släck belysningen efter avslutat ridpass.
  • Instruktörsledd träning får endast ske i samråd med ***.
  • Var snäll mot din häst. Spö och sporrar används endast som en hjälp. I annat fall kan du komma att bli avstängd från ridning på anläggningen på tid bestämd av styrelsen (manegeavgift betalas ej tillbaka).
  • Din häst måste vara vaccinerad för att få vistas på anläggningen.
Tycker inte det är konstigt att de som äger anläggningen som sätter reglerna så länge de är rimliga och inga "fantasi"-regler så att säga.
 
Självklart bestämmer den som äger ridhuset vilka regler som gäller. Jag tycker också det är sunt att den som bokar en tid först även bestämmer vilken aktivitet som ska ske den tiden, om jag t. ex. har bokat ridhuset för att rida igenom ett dressyrprogram blir det ju jättesvårt om någon annan plötsligt kommer och bygger upp en hoppbana! Vill man hoppa får man väl boka så många tider som behövs för att man ska hinna släpa fram och tillbaka allt.
 
I det närmaste ridhuset, gäller att man måste boka senast två dagar innan om man vill ha träning i hela ridhuset, byggande av hinder och så vidare ingår i den bokade tiden. Vanligtvis så sker träning endast i halva ridhuset så då kan andra nyttja andra halvan.
 
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....

Känns inte som helt orimliga regler - vill du värma länge kan du ju värma först, och sen ge hästen en paus medans du tar fram hinder, så borde det inte ta så lång tid innan hästen är redo att träna när du sitter upp igen. 2
Turordningsregeln är väl bara ett nödvändigt ont för att undvika konflikter där en vill dressyrträna, en annan hoppa etc. Vet andra ställen som t.e.x enbart tillåter hoppning en dag i veckan, eller att ridbanan måste bokas för t.ex. longering eller tömkörning...
 
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....
Du har inte tänkt tanken att det kanske finns en anledning till de två nya reglerna?
 
I många ridhus som jag varit i, har det varit en regel att tömkörning/longering bara får utföras om de andra i ridhuset är okej med det. Samma med hoppning/bommar - de flesta har haft en eller två angivna dagar/kvällar i veckan då hoppning har företräde i ridhuset, övrig tid har andra haft företräde (vilket i praktiken kan innebära att hoppning/träning med bommar inte kan/får utföras på andra dagar).
 
I många ridhus som jag varit i, har det varit en regel att tömkörning/longering bara får utföras om de andra i ridhuset är okej med det. Samma med hoppning/bommar - de flesta har haft en eller två angivna dagar/kvällar i veckan då hoppning har företräde i ridhuset, övrig tid har andra haft företräde (vilket i praktiken kan innebära att hoppning/träning med bommar inte kan/får utföras på andra dagar).
Fick mig att påminnas om några regler för "ridhus 1" de har en dag på helgen, när vissa tider har företräde, t ex. 9-10 löshoppning, 10-11 hoppning. Tycker det känns helt okej, då har man en dag när man vet att man kan göra vissa aktiviteter. :)
 
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....

Självklart bestämmer ägarna. Oavsett nivån på avgiften. De regler du berättar känns både bra och rimliga.

Vill en bestämma själv är det bara att köpa gård och bygga ridhus. Lätt som en plätt.
 
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....

Självklart har ägaren rätt att bestämma reglerna, vill du som ryttare inte rätta dig efter dem inkl att reglerna kan ändras, så går det bra att rida i något annat ridhus/på någon annan anläggning där upplägget passar dig bättre.

Reglerna du beskriver ovan är dessutom högst rimliga.
 
Jag tycker också att det är självklart att ridhusets ägare bestämmer reglerna. Man kanske kan komma med förslag och önskemål men annars är det ju bara att gilla läget.
Tycker inte heller att reglerna du tar upp låter konstiga. Men jag fattar inte riktigt varför du måste rida fram innan din bokning börjar? Varför bokar du inte så lång tid som du behöver på ditt pass?
 
Tycker inte alls dom är konstiga.
Alla hopp träningar som jag varit på har det varit att plocka fram efter framridning när tränaren anlänt, antingen leder halva gruppen 2 hästar och halva bygger eller tar tyglarna över halsen och håller samtidigt som bära bommar och stöd.

Att höra om det är okey med andra i ridhuset om det är ok att ta fram bommar eller annan aktivitet tycker jag inte alls är konstigt utan fullt normalt.
 
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....

Jag rider i min grannes ridhus och följer givetvis hennes regler. Hennes enda regler är dock att plocka upp all skit, säga till när man vill löshoppa så underlaget kan fixas före och efter samt plocka undan/återställa hinder när man hoppat. Rider man i ett allmänt ridhus där det är flera som har ridhuskort så är det mkt rimligt att man inte kan låta hinder stå framme hela dagen om det både är dressyr och hoppryttare som nyttjar ridhuset. Hade jag kommit för att rida dressyrprogram hade jag varit rätt irriterad om det alltid stod hinder i vägen. De flesta allmäna ridhus häromkring brukar ha speciella hoppdagar typ 2 dagar i veckan och en halv dag för löshoppning. Likadant med longering, tömkörning och bommar. Man frågar av hänsyn om det går bra att longera lite när det finns andra i ridhuset. Jag själv tycker det är helt ok eftersom vårt ridhus är stort. Dock blir det lite trångt i ett 20x40 ridhus så då hade jag sagt nej till longering när jag själv rider. Så med andra ord. Suck it up eller rid i annat ridhus...
 
Skul
Tycker inte alls dom är konstiga.
Alla hopp träningar som jag varit på har det varit att plocka fram efter framridning när tränaren anlänt, antingen leder halva gruppen 2 hästar och halva bygger eller tar tyglarna över halsen och håller samtidigt som bära bommar och stöd.

Att höra om det är okey med andra i ridhuset om det är ok att ta fram bommar eller annan aktivitet tycker jag inte alls är konstigt utan fullt normalt.
Skulle jag aldrig göra, min häst är en unghäst som
Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta?
Vi har 2 nya regler som ägaren nyss ändrat bara för att det ska vara dem som visar att det är DEM som bestämmer och inte vi som även betalar extra hyra för ridhuslånet:crazy:
1. Man får bygga fram MAX 20 min innan träningen börjar. Om träningen börjar 18.00 ska man alltså hinna bygga fram och sedan rida fram från 17:40 på 20 minuter.
2. Den som är först in i ridhuset bestämmer aktivitet. Jag får alltså inte lägga fram bommar om den andra inte vill det.

innan var det bygga fram max en timme innan men eftersom det blev en diskussion från stallägaren där hon gick emot sina egna ord så har dem självklart nu ändrat den regeln enligt deras passande....

STOPP I DEN HÄR TRÅDEN. Jag har fått mina svar nu tack.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 620
Senast: Cambrie
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp