myfairlady91

Trådstartare
Funderar på att bygga ridhus hemma på gården under 2007, har suttit och kollat lite på olika företag. Men min stora fråga är - takhöjden i ett ridhus? man kan ju köpa en hall från J***b L***h där måtten är 22 x 42 x 4. Är det lagom takhöjd?

Tycker ni att jag ska bygga ett ridhus som är 20 x 40 meter och sen bygga en lite större paddock typ 20 x 60? Ridhuset kommer isf ligga där paddocken ligger just nu, kan inte lägga ett större ridhus där. Ska jag bygga ett större ridhus (får lägga det någon annanstans på gården isf) så har jag kvar min lilla paddock (17 x 43 meter med lutning).
Jag kommer i stort sett vara själv i ridhuset, inga inackorderingar än så länge och kommer det att bli det så blir det bara en eller två hästar till. Kanske att det kommer hållas träningar där iofs..

Och sen då underlaget.. vad är bra? Ni som har byggt ridhus hur lång tid tog det att få ridhuset färdigt? Och hur lång tid tog det innan ni kunde börja rida i det ordentligt?
 
Sv: Ridhus!

För att få anordna tävlingar måste takhöjden vara minst 4,50. Även om du inte kommer att ha tävlingar, blir ridhuset attraktivare för uthyrning till kurser och lektionsridning om man håller måttet.
Du kanske klarar dig bra med den 20*40 storleken på ridhuset, men en dag kanske man vill förlänga ridhuset. Då är det ju bra om det är placerat så att det är möjligt att bygga ut.
Vi har oxå planer på att bygga ridhus till sommaren, håller precis på att försöka få ner allt på paper och göra en skiss så att vi kan söka bygglov.
Underlag tycker jag oxå är jättesvårt, det finns lika många åsikter som det finns ryttare;) .
Jag kan inte tyda vilken tillvekare som du menar. Du kan ju Pm:a mig så kan vi ju utbyta lite erfarenheter.
 
Sv: Ridhus!

Jag har PM;at dig då jag också gärna skulle vilja veta tillverkarens namn.

Vi går också i ridhus funderingar men har bara kommit så långt att vi tittar runt efter priser för stomme och tak. Innan man tar ett beslut är det bra att ha en hum om totalkostnader..... Vi kommer, om det här blir av, att använda oss av Paddex som underlag så vår erfarenhet av denna är god.
 
Sv: Ridhus!

Kommer ni att bygga stomme och tak själva? Har ni fått fram nån rimlig kalkyl?

Vill gärna vara med i er PM-korrespondens....
 
Sv: Ridhus!

jag vill också vara med om att få lite input om företag som är prisvärda.

Skicka gärna ett PM om du har något företag som du tänkt använda dig av!

Paddex, är inte det ganska dyrt?
 
Sv: Ridhus!

jag vill också vara med om att få lite input om företag som är prisvärda.

Skicka gärna ett PM om du har något företag som du tänkt använda dig av!

Paddex, är inte det ganska dyrt?

Priset för Paddex är väldigt beroende av transportsträckan, det är transporten som är dyrast.
 
Sv: Ridhus!

ok, vart tillverkas paddex ??

Paddex kommer från Oxelösund (ligger utanför Nyköping). Det är faktiskt en restprodukt från SSABs ståltillverkning, så det är inget de "tillverkar" utan de tar tillvara på material som blir över. Smart!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 727
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp