californication

Trådstartare
Hur mycket tror ni att det kostar att bygga ett uppvärmt, väl isolerat ridhus? Tänk lagom storlek att ha på egen gård, för att endast rida själv i. :bump::angel:
 
Sv: Ridhus

Ridhuset där jag rider, är nybyggt, inte riktigt färdigt än, det ska in uppvärmt rum där man kan sitta och titta på dem som rider samt toa m.m.
det är inte uppvärmt, det har hittills kostar 2,5 miljoner.
 
Sv: Ridhus

När mitt förra stall byggde ridhus hamnade notan på ca en miljon, och då byggde vi sargen själva.
Inget uppvärmt eller toa/fikarum, då blir det dyrare.

Tillägg: 20x40 m var det!
 
Sv: Ridhus

När mitt förra stall byggde ridhus hamnade notan på ca en miljon, och då byggde vi sargen själva.
Inget uppvärmt eller toa/fikarum, då blir det dyrare.

Tillägg: 20x40 m var det!

Hur mycket tror du att det skulle gå på att dra in värme? en miljon till?

Toa/Fikarum är inte nödvändigt om man skall ha det på egen gård ju. :p Inte heller läktare.
 
Sv: Ridhus

En jag brukar träna för ibland byggde isolerat med stor uppvärmd del för publik och sånt.
30 x 65 m. 6 miljoner kostade det. Billigt och bra. ;)
 
Sv: Ridhus

Om du hade haft lite mindre krav hade du kunnat komma billigare undan, det kommer kosta multum att ha ridhuset uppvärmt nämligen.
 
Sv: Ridhus

Lite KL
Glöm inte heller kostnaden för uppvärmingen när det väl är färdigt. Det är ju inte precis billigt att värma upp en stor och luftig byggnad.
 
Sv: Ridhus

Hur mycket tror ni att det kostar att bygga ett uppvärmt, väl isolerat ridhus? Tänk lagom storlek att ha på egen gård, för att endast rida själv i. :bump::angel:


intressant tråd den ska jag följa, frågan är ju om man kan göra ridhus då har man förmodligen egen mark att ta av...hmm...borde väll jordvärme vara ett bra allternativ för uppvärmning???eller? visst dyrt att instalera men sen är det ju "gratis" så att säga...

tänk om man kunde ta värmen från gödselstacken till vara är ju ett annat alternativ fast de klart måste vara många hästar man har då för att klara uppvärminingen i ett ridhus...vill också ha....;)
 
Sv: Ridhus

är du multimiljonär eftersom du funderar på ett uppvärmt ridhus till enbart dig själv??? :p

dom allra enklaste alternativen brukar gå på ca en miljon, några hundra tusen mindre om man har kontakter och kan få tag på billiga materialer och gör jobbet själv.
 
Sv: Ridhus

Hur mycket tror ni att det kostar att bygga ett uppvärmt, väl isolerat ridhus? Tänk lagom storlek att ha på egen gård, för att endast rida själv i. :bump::angel:

Byggnadsmässigt runt 3-3.5 miljoner. Sedan kommer du att ha en riktigt stor kostnad varje år för uppvärmningen - att hålla 1200 m2 (20mx60m) med gigantisk luftvolym uppvärmt är inte billigt.

Varför vill man ens ha värme i ett ridhus i själva "riddelen"? Är förmodligen inte alls speciellt sunt för hästarna. Ska man bara isolera lite mindre delar för publik/fika/toa/sadelkammare faller både byggnads- och värmningskostnaden en hel del...
 
Sv: Ridhus

Jag har inget själv men förra stället jag jobbade på hade de uppvärmt ridhus på. Detta var 20 x 60 m med stor läktare. Dock ingen wc eller uppvärmt rum i anslutning till just detta.

I det andra ridhuset hade de dock wc & klubbrum (uppvärmt) och liten läktare men själva ridhuset var ej uppvärmt. Detta var nog 20 x 40 m


Det uppvärmda ridhuset var superfint, och typ nybyggt, det är nog det finaste ridhuset jag har ridit (näst efter det gamla ridhuset på strömsholm som jag ridit i en gång :D )

Vill inte skriva ut här var det finns men är du intresserad kan du skicka PM så svarar jag på vilken ridklubb/anläggning som har det så kan du kontakta ägarna om du skulle vara intresserad av att få reda på vad det kostade att bygga...

Klart att det Är skönt på vintern att kunna ha några plusgrader i ridhuset, ryttaren som jag jobbade hos talade även om att det förekom någon gång att hon satt och red i typ 15-20 grader i t-shirt och tyckte att det var lite häftigt och kunna göra det på vintern.. men det är nog inte så särskilt sunt för hästarna med den omställningen. Men Ett par plusgrader så det ligger över nollan skadar nog inte..
dock lär det vara en jäkla kostnad men de finns ju de som har ordentligt med pengar...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhus

Kan du itne bara isolera istället? Sparar ju mycket pengar. Och sen tror inte jag, precis som många andra här, att det är så bra för hästarna med en sån värmeomställning vintertid.
 
Sv: Ridhus

Kan du itne bara isolera istället? Sparar ju mycket pengar. Och sen tror inte jag, precis som många andra här, att det är så bra för hästarna med en sån värmeomställning vintertid.

Fast jag har inga planer på att ha det så varmt. Snarare runt 5c, max 10c. :) Dvs inte varmare än i varmstall.

Och nej, jag har inga planer på att bygga ridhus, eftersom jag bor hos mamma i hyresrätt ;) men jag är ändå nyfiken på kostnaden. :laugh:
 
Sv: Ridhus

Jag *tror* att ridhuset i stallet där kusen är inackorderat kostade ca en miljon. Då gjorde de mycket jobb själva. 23*60m fast nu när sargen är uppe blir det lite mindre, i plåt oisolerat.
Om jag personligen skulle bygga ridhus så skulle jag hellre ha ett mindre isolerat ridhus i trä (förutom taket såklart! ;) ) eftersom träet och isoleringen dämpar ljud utifrån. Nu förstärks ljudet snarare, och med tanke på att det snart kommer gå en järnväg förbi precis bakom ridhuset så känns det inte som någon hit, när det blåser låter det väldigt mycket i ridhuset av metallen som vibrerar, rasar det snö från taket förstoras det ljudet osv.
Sen blir det SVINKALLT på vintern! Riktigt rått i luften. Det man slipper är nederbörd och vind, men är det -5 grader ute kan det kännas som -10 till 15 grader inne, är det -10 grader ute känns det som -20 grader inne osv :crazy: Sen iom att det är så kallt så blir kondensen som droppar från taket till isklumpar i underlaget som är svåra att få bort.
Det har sina fördelar också såklart - billigare att bygga, kräver lite underhåll och man behöver inte klippa icke-tävlingshästar för att det blir varmt i ridhuset.

Jag skulle gissa på 1,5-2mille om man gör en del själv på ett litet (20*40) isolerat ridhus med sarg. Vill man ha större eller mer "lyx" kan det nog dra iväg rejält.
 
Sv: Ridhus

har varit och kollat på ny stallplats idag, och OM jag blev glad när jag kom in på stallplanen och såg ett stort "ridhus". men lika fort blev jag besviken och fick reda på att det inte fanns ridhus där, endast paddock. Men som här, om man har en stor maskinhall s.a.s, redan. Hur mkt kan det gå på att göra om det till ridhus utan att förstora det el. dyl. Bara en fantasitanke såklart, men är lite nyfiken :) någon som vet ungefär ?
 
Sv: Ridhus

ulitmata hade varit en "extra" ladugård modell: behövs inte till något att bruka som enklare ridhus
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 823
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 972
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp