Ridhusbotten

sir gilbert

Trådstartare
Hur ofta och på vilket sätt sköts ridhuset där du rider?

På ett ungefär hur många ryttare utnyttjar ridhuset per dag?

Vilket underlag tycker du är bäst på ridhusbotten.
 
Sv: Ridhusbotten

Generellt harvas ridhuset ordentligt 1-2 ggr i veckan vid normal användning ca 15-20 hästar /dag. Underlaget är traditionell sand/spån (vilket jag tycker är allra bäst-många nymodigheter visar sig inte fungera...) Det mockas någorlunda duktigt varje dag (och fyrkanten kan behöva skottas för hand ibland). Vattning sommartid behövs nästan varje dag. Vintertid lägger vi in lite snö och harvar ner (och saltar vid behov) för att slippa "frysdamm". Ett par gånger per år behövs en rejälare traktor, ibland med skopa för att dra ut underlag från hörnen, ibland med en djupare harv för att luckra ordentligt,
Toppunderlaget behöver fyllas på med nån centimeter, varannat år med sand och varannat år med spån. Normalintervallet för att helt byta toppskiktet brukar ligga på 4-6 år. (Kom ihåg att gammalt ridhusunderlag är förbrukat, dvs ingenting att lägga i hagar eller paddockar).
För att övrigt hålla ridhuset trevligt så sopas sargväggarna ofta, (det blir så fult med damm på väggarna), och under "vattningssäsongen" så spolar vi av väggarna.
 
Sv: Ridhusbotten

Jag har uppfattningen att skötsel av ridhusbotten oftast är just botten! Cha9 - när kan vi flytta till dig???
 
Sv: Ridhusbotten

*KL*
Hemma i vårt ridhus, är det jag som sköter ridhuset (mamma brukar hjälpa till i mån av tid) vi harvar och krattar kanterna måndagar, onsdagar och fredagar.
Nu har vi lagt in nytt underlag också och i sommar ska vi byta ut sargen och fixa ännu bättre underlag.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 933
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 787
Senast: fio
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 719
Senast: Shixle
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp