Bukefalos 28 år!

Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

bapro

Trådstartare
Jag funderar på en sak. Jag tävlar för en klubb sedan flera år tillbaka och har bott i samma stad som klubben jag tävlar för i flera år. I januari i år flyttade jag till en annan stad 7 mil söderut och här är reglerna för ridhuskort helt annorlunda. Eftersom jag tävlar för min gamla klubb så kostar det 3500kr för mig att lösa ridhuskort på närmaste ridhus här (som är bara några kilometer från vår nya gård). Anledningen att det kostar så pass mycket är att jag tävlar för en annan klubb (alltså inte den som har ridhuset). Jag är medlem i "den nya" klubben som alla andra men representerar alltså en annan klubb på tävlingar. Alla andra medlemmar i denna klubb betalar 900kr istället eftersom de tävlar för denna klubb (ja de få som tävlar då, de flesta är hobbyryttare). I detta ridhus finns jättelite tider, det är jämt bokat nästan så nu har jag kollat upp ett annat ridhus som är ca 2mil bort istället. Där har de ett nybyggt ridhus med jättemycket ledig tid. Om jag blir medlem i den klubben också så kostar det mig 6000kr per år att rida i deras ridhus (alltså ännu dyrare!) Även här av samma anledning - att jag tävlar för en annan klubb. För alla andra medlemmar både sådana som tävlar för klubben, men även de som inte tävlar alls (de flesta) så kostar det 700kr - det kallar jag skillnad!!
FÅR en klubb göra olika regler för medlemmar. Jag menar jag vill ju vara medlem i klubbarna... Anledningen att jag väljer att tävla för min gamla klubb är att vi tävlar i elitserien i laghoppning, en möjlighet som inte finns på någon av klubbarna i "min nya hemstad"?? Dessutom har vi bra sammanhållning på den gamla klubben med massor av tävlingsryttare och framförallt tränare som jag trivs med. Om jag byter klubb skulle jag inte komma med på dessa träningar eftersom klubbmedlemmar går i första hand. I min nya stad finns bara en handfull tävlingsryttare på låg nivå, någon laghoppning är det inte fråga om (inte ens i division 1 eller 2) och några tränare på min nivå finns inte heller :(

Varför kan jag inte bara få fortsätta tävla för min gamla klubb, men vara medlem även i de andra två och betala samma (rimliga) summa som alla andra för att rida i ridhusen?

Vad tycker ni? Är detta rätt eller fel av klubben att behandla medlemmar olika och skulle jag kunna vända mig nån annan stans (typ till kommunen, som faktisk äger anläggningen) och be dem ändra på reglerna??
För mig är detta nåt helt nytt, sådana här regler har vi inte på min gamla klubb, är man MEDLEM så är man och vill man av nån anledning tävla för nån annan klubb så får man det. Det är ju inte så kul att vara "helt ensam" i sin diciplin från en klubb...

Hur gör man på "era" klubbar? Spelar det nån roll vilken klubb man tävlar för när man löser ridhuskort?
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Jag är i samma läge som du, rider för en klubb och en annan, av samma anledning som du också :D

Där jag rider kostar det 500,- mer om året om man inte tävlar för dem (2500 istf 2000, men jag får sponsring av den klubben jag tävlar för som väger upp den kostnaden dessutom), det tycker jag är en okej skillnad, skulle betala 3000 om det var så för just den anläggningen (två ridhus varav ett nytt, stor utebana, ena ridhuset alltid ledigt, stor hinderpark). Jag kan förstå att klubben vill locka tävlingsryttare att rida för dem på det här viset! Dock tycker jag att de prisskillnader du nämner är alldeles för stora :crazy: Samtidigt kan klubbarna inte börja särbehandla ryttare, får en specialregler kommer det fler som vill ha det...
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Det låter helt sjukt i mina öron :eek:
Inte just att de har olika avgifter, utan att det är sån enorm skillnad.

Fast sen tycker jag det låter väldigt konstigt att du måste betala mer just för att du tävlar för en annan klubb.
Jag kan förstå om de lägger ner priset för de som är licensierade, men då ska det ju vara för just för det och inte av någon annan anledning. Om du förstår hur jag menar. :p

Här betalar man olika avgifter om man är uppstallad eller om man kommer utifrån. Dvs de som står på anläggningen betalar mindre (typ 1000 kr /år)
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Det låter verkligen helt galet med de stora prisskillnaderna! Har du frågat verkligen rakt ut vad det är som gör skillnad för just dig som tävlar för en annan klubb? Jag förstår ju om man sänker för just tävlingsryttarna, för att sponsra dem och pusha dem i sin träning. Hobbyryttare däremot visar ju upp klubbens namn lika mycket som du gör (alltså inte överdrivet mycket, utom det man kanske pratar med andra om). Har du koll på om hobbyryttarna inte har tävlingslicens löst för klubben?
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

För mig är det självklart att man betalar en högre summa om man tävlar för annan klubb, man väljer ju vilken som är ens "hemmaklubb", det är där man också jobbar och drar in pengar och därmed är med och sponsrar sitt eget billigare anläggningskort.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Fast blir det inte lite konstigt om man väljer att sponsra tävlingsryttarna med en lägre avgift, men hobbyryttarna ska betala mer?! Den klubben hade nog inte haft många hobbyryttare kvar... Det är väl mer rättvist att sponsra licensavgiften eller något sådant istället.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Jag säger ingenting om det är rätt eller fel av klubben att dra ut det på det hållet, om de nu gör det (eller hade gjort det). Jag håller med om att det är bättre att sponsra licensavgiften eller liknande.
I det här fallet letade jag mest efter en "logisk" förklaring varför det ska bli såpass mycket dyrare för att man väljer att tävla för en annan klubb som kan matcha den tävlingsnivå man eftersöker.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Jag tror de försöker "tvinga till sig" tävlingsryttare vilket inte blir riktigt rätt heller...
Odie: I den dyrare klubbens fall så får medlemmarna som tävlar för klubben hjälpa till på klubbens lucisashow varje år för att få det billigare ridhuskortet. De som vägrar hjälpa till får betala 6000kr även om de tävlar för denna klubb. Problemet för mig är att jag inte ens får möjligheten att hjälpa till (vilket jag gärna gör även om jag tävlar för annan klubb) för att slippa betala 6000kr. Jag blir då en medlem som vill hjälpa till istället för att betala - men inte FÅR pga att jag tävlar för en annan klubb...
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Anledningen säger dom är att de tidigare haft lata ryttare som bytt klubb för att slippa hjälpa till på tävlingar och andra evenemang. men grejen är ju det att de måste ju ändå hjälpa till på den andra klubben... Det kan ju finnas andra anledningar att man byter klubb än att man inte orkar hjälpa till! Jag tror att regeln kom till för över 10 år sedan och att det var en eller ett par ryttare som "orsakade den" Nu har inte klubben längre så många aktiva tävlingsryttare (de som finns rider väl en 4-5 lokala tävlingar i snitt per år) och de ser nog ingen anledning att ändra på det heller... men jag funderar på att ta mig ett snack med dem och verkligen förklara läget. Det är ju inte av illvilja jag inte väljer att tävla för deras klubb... Men då jag vart med och kvalat den andra klubbens lag till elitserien och tappar min tränare om jag byter klubb så känns det ju inte roligt för mig att byta...
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Jag blir då en medlem som vill hjälpa till istället för att betala - men inte FÅR pga att jag tävlar för en annan klubb...
Men det är ju självklart, du gör ju ingen reklam för den klubben heller.

Ju fler medlemmar ju mer inkomster för klubben. Så enkelt är det. Du hjälper kanske till som funktionär, men du gör ingen reklam som de andra gör när de tävlar.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

men de medlemmar som inte tävlar alls (de flesta) gör ju heller ingen reklam för klubben?
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Ju fler medlemmar ju mer inkomster för klubben. Så enkelt är det.

Så enkelt är det tyvärr inte. Många gånger så är en medlem som varken rider, tävlar eller hjälper till som funktionär en ren förlustaffär! Det är för att avgifterna till förbundet är så höga så med själva medlemsavgiften bara så går man minus.

I vår klubb jobbar vi inte alls längre för att få fler medlemmar, vi förlorar på det. De medlemmar vi får in måste generera andra pengar, t ex ridavgifter, reklam för klubben genom tävling eller hjälp när vi själva arrangerar tävlingar.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Vad jag vet är det fullt "lagligt" att ha sådana avgifter. En klubb jag förut var mycket aktiv i hade funderingar på att göra samma sak.

Egentligen ser jag inget konstigt i det, klubben vill ha tävlingsryttare, de ger sina tävlingsryttare valuta för pengarna, alltså billig ridhushyra. Har klubben medlemmar som tävlar för klubben så får ju klubben reklam. Det och funktionärer på sina tävlingar om det finns regler för att man som tävlande för klubben även måste hjälpa till på tävlingar.

Det är ju bara att välja vilket ridhus man vill använda! ;)
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Det är ju bara att välja vilket ridhus man vill använda! ;)

Finns massor med privata ridhus som inte har nån klubb ansluten ... Där man ofta kan lösa terminskort för relativt facila summor.

Där jag bor finns säkert en 10-20 ridhus inom ca 3 mils avstånd.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Hos oss kostar det 1200kr/år om man tävlar för klubben.
Annars kostar det 2400kr/år.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Så många ridhus finns inte där jag bor, men som du säger, de privata har oftast hela andra avgiftsbelopp! Och struntar ju i om man är medlem i en klubb eller inte!

I ridhuset jag red förra vintern (privatägt) var det samma avgift vare sig man var medlem i klubben som är på anläggningen eller om man inte var det.
Det man tjänade på att vara medlem i klubben är att man får billigare träning.
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

fast man kan väl tävla för den ena klubben och vara med i laget hos den andra, om det inte finns ett elitlag i din nya klubb? så var det sist jag tävlade lag, för 10 år sen eller så. min hemmaklubb hade inga lag alls och knappt några tävlingsryttare, därför kunde jag tävla lag för en annan samt då vara med på de träningar och så "lagklubben" hade (kanske krävs nån sorts dispens?) Nån som har koll på det och vet hur jag menar?
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Om klubben väljer att subventionera sin ridhusavgift för de som tävlar för klubben istället för att tex betala dessas licens må väll vara till klubben att bestämma .
Detta har inte med att göra om man är medlem eller inte att göra ?!

Utan en subventionskostnad för den som träning som sen visar klubben utåt ..


3600 /12 är 300 kr i månaden i ridhusavgift är inte heller hutlöst dyrt .

Mia
 
Sv: Ridhuskort!? Betalar alla medlemmar lika mycket?

Trist, det var ju en ganska bra lösning tycker jag. Mina kunskaper är ganska förlegade alltså=)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 961
Senast: Enya
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 596
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
22
· Visningar
1 632
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 359
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp