Ridhusunderlag

AlinaT

Trådstartare
Behöver lite tankar o idéer här.

Botten i vårt ridhus börjar bli lite väl dålig nu, och det är ju inte bara att knäppa på fingrarna för att få fram pengar till nytt underlag.

Ridhuset är byggt 2001, så det är inte särskilt gammalt egentligen. Är 40x20.
Tråkigt nog är det nog dåligt gjort ifrån början, för lite underlag inlagt, och kanske lite fel underlag oxå. Är nån sand/grusblandning. Inte vi som byggt, så vet inte hundra hur blandningen är.
Harva kan man ju göra, nu ligger maskinerna under snö, och det ligger snö för den stora porten, så får bli när det har tinat upp, men det hjälper kanske 1 dag, sen är det hårt igen.
Inte så att man inte kan rida, och hästarna far knappast illa av det som det är nu, men något mjukare och bättre underlag är helt klart att föredra!

Tyvärr när man har harvat så har man kommit åt mattan så den är lite uppriven på nåt ställe.

Så ska man göra om får man göra allt ifrån början.
Ut med allt underlag, ut med mattan och på med ny.

Ridklubben bytte underlag för något år sedan, men dom är inte riktigt nöjda. Visst är underlaget bra i sig, men det sliter mycket på hovarna. Är nån träflis/sågspånsblandning av något slag.

Är ett privatstall vi har och är upp till 10 hästar som rids per dag. Ofta färre.

Vad kan man tänka sig för blandning som är både ekonomisk samt bra svikt på, som inte sliter för mycket på hovarna! (Det är väl inga problem:angel:) Hemskt gärna något som inte dammar så hemskt, men det kan man ju faktiskt åtgärda genom att salta också!

Någon som har bra tips?
 
Sv: Ridhusunderlag

terratex tycker jag verkar jättebra. det skulle jag valt om jag hade ett ridhus att ha det i. :p
 
Sv: Ridhusunderlag

ring runt till gårdar och klubbar i er närhet. fråga va dom har. frpga om du får komma och känna och rida på underlaget.
alla underlag behöver skötas, salt, vattten och sladd/harv.
 
Sv: Ridhusunderlag

Terratex o alla andra liknande sand/fiber underlag som säljs av flera företag är super men kräver STORA mängder vatten för att fungera optimalt dvs inte släppa eller bli tungt som det lätt blir när man inte vattnat ordentligt.
Talar av egen erfarenhet, vi har terra tex variant och tyvärr inte så stora vattenmängder som behövs så det fungerar sådär om man nu ska vara krass o kräsen, terra tex underlagen är nästan i behov att att dränkas ned ordentligt en gång i veckan och däremellan vattnas lite lagom varje dag, man får nog räkna med 10-15 kubik vatten i veckan OM man nu vill hålla sitt underlag optimalt dvs elastiskt men samtidigt fast och utan att det blir gropar eller spår i det.

Finns säkert flera som har fiber/sand varianter som inte vattnar så mycket som det behövs och tycker det är ok, men enligt 90% av alla referenter jag varit i kontakt med (tyvärr efter jag köpte mitt underlag) pratar om vatten o åter vatten....

Kan man då inte vattna på vintern (vilket är fallet för många denna vinter) så blir underlaget inte kul att rida på.

Det absolut viktigaste är sand kvalitén före fiberna, fiberna tillsätter bra egenskaper men om sanden inte är av rätt sort fungerar det inte som det ska med fiberna heller. En hel vetenskap. Kan tyvärr inte säga vilken sand som är den bästa mer än att Danmark o Holland har optimala sandsorter men då är det stora plånboken som gäller.

Håller själv på och letar nytt/kompletterande underlag och hoppas på att hitta en super sand här i sverige ;)
Snart kommer det att komma lite alternativa metoder också där man kan förbehandla sand o fiber med s k coating som gör att underlaget inte ska behöva vattnas eller saltas (dvs att det inte fryser) men än så länge har detta inte kommit ut på marknaden, jag är mest en supernörd på att undersöka marknaden vad gäller ridhus underlag så jag har verkligen gottat mig i detaljer kring detta :)

Tror man kommer ganska långt med traditionella underlag dvs sand/stenmjöl/klenflis om man inte är så många som sliter på underlaget dagligen, det kräver mindre och enklare skötsel och är lätt att undvika damm genom saltning, terra tex dammar ju inte direkt men det blir djupt o mjukt när det inte är blött så salt hjälper inte på samma vis med terra tex, i alla fall inte sommartid. Vi saltade nu i vinter o det har fungerat ok men det hade behövt vatten också - svårt med -10 grader var o varannan dag, då fryser det så småningom igen (om man inte har isolerat ridhus då ;)

Men visst, alla underlag vare sig de är moderna eller traditionella kräver ju rätt förarbete och rätt materialval till topplagret så att slutresultatet blir bra! :)
 
Sv: Ridhusunderlag

Delvis KL

Vi har terratex i vårt ridhus med otto-matta under. Inlagt i början av sommaren -09 och har hållit sig bra utan hysteriskt vattnande under sommaren/hösten. I mitten av dec -09 "vattnades" underlaget med terratex egen anti-frysvätska och underlaget har verkligen varit SUPER under den här kalla vintern! Anti-frysvätskan ska även göra så att underlaget inte dammar/inte behövs vattnas fullt så ofta under den varmare årstiden.

Dock är väl terratex rätt dyrt och TS ville väl ha tips på underlag som inte gör allt för stora hål i plånboken? Jag skulle följa Remmis tips, höra med andra i närheten om vad de har för underlag och om möjligt provrida.
 
Sv: Ridhusunderlag

Till alla:

Tack för bra o utförliga svar.

Kikade på terra-tex igår, och det verkar onekligen bra.
Låter dock kanske inte optimalt att behöva vattna så mycket, kan bli svårt med egen brunn och sommarvärme/torka.
Mailade igår om prisuppgift på terra-texet och det ska bli intressant med svar. Kan dock tänka mig att det blir lite väl dyrt för vad vi har möjlighet då.

Bra idé att åka runt på olika ställen också, om inte annat kan man kika och ställa frågor!

Självklart är det viktigt att underhålla underlaget också, det säger jag inte nej till. Vi har som sagt kanske inte varit de mest flitiga på att harva.
Tråkigt att det inte gjordes helt rätt från början, är man ändå o pungar ut med pengar för ett ridhus så hade ju jag sett till att det hade bra förutsättningar från start, men vi alla är ju olika och man har inte alltid råd till allt man vill heller så klart. Innan vi flyttade dit plattade dom bara ridhuset, alltså bara slätade till ytan... Så det är ju helt klart mjukare nu än när vi flyttade dit för några år sedan.

Är det någon med ytterligare förslag och idéer på hur man på ett smidigt sätt kan göra så är det varmt välkommet! Även andra med funderingar är välkomna att ta upp det här vad klart! :)
 
Sv: Ridhusunderlag

Det är stor skillnad på terratex med ottomatta o utan mattan, lägger man mattan så använder man betydligt mindre mängd sand eftersom mattan ska stå för elasticiteten som man annars får med vattnad sand :)
6-7 cm torr sand blir inte lika djup men 10-15 cm torr sand.
Ottomattan ger också en annan stadighet i underlaget då det hålls bättre på plats.
 
Sv: Ridhusunderlag

Terratex billigaste variant brukar väl ligga omkring 130-150 000 för en 20x60 bana skulle jag tro.
 
Sv: Ridhusunderlag

Läste lite om otto mattan igår.
Lägger man den ovanpå sanden då typ, eller läggs den på ett hårt packad lager sant med lite sand ovanpå?
 
Sv: Ridhusunderlag

Ottomattan läggs på stenmjölet dvs materialet innan topplagret.
På otto mattan läggs sedan sand/terratex.
Finns kanske flera varianter att göra detta men tror detta är det vanligaste.
 
Sv: Ridhusunderlag

Läser med intresse ditt inlägg. Vi bygger för närvarande ett nytt ridhus 20*60 ridyta men har inte bestämt underlaget ännu. Jag är projektledare för bygget. Eftersom du verkar väl påläst och dessutom (erfaren?) hoppryttare så är jag intresserad av att få ta del av dina kunskaper om olika alternativ till val av underlag./Leif
 
Sv: Ridhusunderlag

Kan passa på att tipsa om underlaget i ridhuset där jag rider då. De har Pro Fiber-underlag. Underbart att rida på!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 026
Senast: EmmaW
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 200
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 717
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp