Ridinstruktörers utbildning ..

Comatose

Trådstartare
Är det någon som har lust att förklara det här med 'ridledarutbildning', 'RIK I, II, III' osv?? Vad är "bäst" och vad innebär de olika utbildningarna??
 
Ridledar utbildning är det första steget mot en instruktörsutbildning. Den kallades tidigare RIK 0

RIK I, II och III och Långa kursen finns inte längre utan är ersatta med lband annat den ettåriga instruktörsutbildningen på Strömsholm samt Hippologutbildningen med inriktning ridlärare.

RIK I är ingen avslutat utbildning utan var den första kursen man gick efter RIK 0. Därefter praktiserade man och vlade antingen RIK II och sedan vidare till RIK III eller så gick man direkt på Långa kursen. :D
 
ett tillägg bara...för att få gå RIK 0 osv måste du först ha gått ULK (Ungdomsledarkurs)
 
Kursen var 3 v, vi red ca 3-3 1/2 h per dag. Plus att det var mkt teori och en del skriftliga prov mot slutet i dressyr, hoppning (fackunskap t.ex. om hinderavstånd), ridinstruktörskunskap (kommandon etc) samt att det ingick i kursen att ta bronsmärket och terrängmärket så vi gjorde ju teoriproven till dem oxå. Bronsmärket ska du hoppa bana 1.00 m samt rida LB dressyr godkänt. Terrängmärket ska du hoppa en bana i skogen med terränghinder ca 1 km lång och runt 80 cm höga inom idealtiden.

Man får betyg i dressyr, hoppning, häst/stall-skötsel, hur duktig man är som ridlärare på både teori och ridlektioner samt en sak till..teoretiska kunskaper kanske det var. :confused: Kan kolla på mitt diplom då jag är hemma, sitter inte där nu. Sen får man ett snittbetyg på 10-gradig skala.

Vi hade 4 elevledda lektioner, en i hoppning, en i dressyr, en i teori (mer praktiskt, kunde vara i stallet), en i ridlära.

Jag tyckte kursen var rolig om än väldigt intensiv. Ridmässigt tyckte inte jag att det var så svårt men det beror mkt på vilken häst du har med dig. Jag hade turen att ha med mig två stabila hästar av läromästartyp som var utbildade en bra bit över vad som krävdes och det underlättade ju en hel del. Vi böt hästar en del oxå föresten, så kursledaren fick se oss på ngt annat än våra egna. Tror vi böt 4 ggr under kursens gång.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 730
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 398
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp