Ridintyg grönt kort kurs?

Jaggillarhästar

Trådstartare
Hejsan! Jag har två frågor om intyg för en grönt kort kurs
1-vad menas med ”uppsuttna krav gäller istället ryttare under 14”? Jag är över 14, betyder det att jag inte behöver något intyg?
2-på intyget står det ingen om lastning och häst med hand, men på vissa hemsidor står det att man behöver ha intyg på det? Kommer vi lära oss lastning på kusen eller ska jag göra det med ridskolan innan?
 
1. "Uppsuttna krav gäller inte medföljande målsman, annan medföljande myndig person. Uppsuttna krav gäller istället för ryttaren under 14 år (gäller ej personer med intellektuell funktionsnedsättning). "

Uppsuttna krav gäller alla förutom målsman/myndig person till ryttare under 14 år. Du som är över 14 måste alltså uppfylla det uppsuttna kravet.

2. På intyget om förkunskaper står att du ska kunna:
"Visa häst vid hand
Binda upp en häst med säkerhetsknut
Genomföra en lastning med eller utan häst samt att muntligt kunna redogöra för hur en häst ska vara utrustad när den åker transport, och hur man på ett säkert sätt lastar och lastar en häst.
Visitering.
Ta på och av ett hästtäcke.
Dekorativ hästvård."

Allt detta måste du alltså lära dig innan första tillfället på kursen. Men alla dina frågor är sånt du bör ta upp med den som är ansvarig för grönt kort i din förening.

Läs igenom allt på RF hemsida så får du rätt information: https://www.ridsport.se/Utbildning/grontkort
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 069
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 368
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp