Ridintyg grönt kort

slant98

Trådstartare
Vad krävs för ett ridintyg? Vår ridlärare började prata om att ryttaren måste visa på payandjump att den klarar tävling. Enligt mig står det inget om det på själva ridintyget. Tänk om ryttaren vill tävla dressyr? 🤔🤔
 
Står ingenstans om P&J så det är något din ridlärare hittat på själv
Antingen ska man tagit märke 3 eller startat en klubbtävling (eller högre) i valfri gren

//Cewe GK-utbildare sen 10 år tillbaka
 
Står ingenstans om P&J så det är något din ridlärare hittat på själv
Antingen ska man tagit märke 3 eller startat en klubbtävling (eller högre) i valfri gren

//Cewe GK-utbildare sen 10 år tillbaka
Men på själva intyget står det egentligen ingenting om att man ska ha startat något alls?? Vi har inte haft möjlighet att göra det... kan hon ens skriva provet då och komplettera med det senare?
Står ingenstans om P&J så det är något din ridlärare hittat på själv
Antingen ska man tagit märke 3 eller startat en klubbtävling (eller högre) i valfri gren

//Cewe GK-utbildare sen 10 år tillbaka
det där med märke 3 eller startat klubbtävling. Det står ju som _exempel_ på sätt att ”bevisa” sin ridkunskap, inte att det måste vara det..??
 
Vad krävs för ett ridintyg? Vår ridlärare började prata om att ryttaren måste visa på payandjump att den klarar tävling. Enligt mig står det inget om det på själva ridintyget. Tänk om ryttaren vill tävla dressyr? 🤔🤔
Nu är det väl runt 20 årsedan jag tog grönt kort,
Men vi fick typ visa upp för kursledaren att vi kunde hantera häst/ponny i skritt trav och galopp. Inget avancerat alls.
 
Vi skulle visa att vi kunde hantera hästen i alla gångarter, tror vi skulle ta något litet skutt. Detta var dock 15 årsen säkert. :)
 
Jag tog grönt kort förra året (som vuxen, jag och alla tonåringarna :D). Min ridlärare skrev under intyget, hon visste ju att jag kunde rida på den nödvändiga nivån.
 
Jag tog grönt kort förra året (som vuxen, jag och alla tonåringarna :D). Min ridlärare skrev under intyget, hon visste ju att jag kunde rida på den nödvändiga nivån.

+ 1 på det, fast för ett par år sedan.

Tog grönt kort på klubb i närheten och min tränare skrev ett enkelt intyg om att jag kunde hantera hästen på lämpligt sätt i alla gå gångarter. :)
 
Hade du tävlat på någon klubbtävling då?
Ja, men inte så att den ridläraren var medveten om det. :D

(Jag hade alltså tävlat klubbtävlingar som ungdom, men ridläraren hade mig som elev som vuxen).

Såg dock på Facebook att du verkade ha ställt samma fråga där, och precis som vissa svarade så måste ridläraren vara lägst level I eller licensierad tränare med lägst C-tränarbehörighet.
 
exempelintyget på Svenska ridsportförbundets hemsida står det:
"Intyg förkunskap ridning/körning inför Grönt kort utbildning

Ryttaren
ska med en god sits på ett säkert, balanserat och följsamt sätt kunna rida
hästen i samtliga gångarter. (inkluderar sadling, tränsning, visitering m.m.)

Kusken ska visa körning på ett säkert och balanserat sätt, på ett fyrkantigt spår, i skritt
och trav samt göra halt. (inkluderar selning, tränsning, visitering m.m.)

För funktionsnedsatta med fysiska problem krävs endast ridprov/körprov.
Rid/körprovet ska vara individanpassat.

För personer med kognitiv funktionsnedsättning, krävs inget eget Grönt kort.
Personen tävlar på målsmans eller annan myndig persons Grön kort.

Exempel på prestation som motsvarar ovanstående krav i samtliga grenar är:
* Genomfört och godkänt lägst märke III.
* Fullföljt en start i någon av grenens lägsta tävlingsklass på klubbtävling.

Uppsuttna krav gäller inte medföljande målsman, annan medföljande myndig person.
Uppsuttna krav gäller istället för ryttaren under 14 år. (gäller ej personer med mental
funktionsnedsättning)

Intygas av Svensk Ridlärare lägst level I eller licensierad tränare med lägst
C-tränarbehörighet. För kusk intygas av behörig tränare i körning"
 
exempelintyget på Svenska ridsportförbundets hemsida står det:
"Intyg förkunskap ridning/körning inför Grönt kort utbildning

Ryttaren
ska med en god sits på ett säkert, balanserat och följsamt sätt kunna rida
hästen i samtliga gångarter. (inkluderar sadling, tränsning, visitering m.m.)

Kusken ska visa körning på ett säkert och balanserat sätt, på ett fyrkantigt spår, i skritt
och trav samt göra halt. (inkluderar selning, tränsning, visitering m.m.)

För funktionsnedsatta med fysiska problem krävs endast ridprov/körprov.
Rid/körprovet ska vara individanpassat.

För personer med kognitiv funktionsnedsättning, krävs inget eget Grönt kort.
Personen tävlar på målsmans eller annan myndig persons Grön kort.

Exempel på prestation som motsvarar ovanstående krav i samtliga grenar är:
* Genomfört och godkänt lägst märke III.
* Fullföljt en start i någon av grenens lägsta tävlingsklass på klubbtävling.

Uppsuttna krav gäller inte medföljande målsman, annan medföljande myndig person.
Uppsuttna krav gäller istället för ryttaren under 14 år. (gäller ej personer med mental
funktionsnedsättning)

Intygas av Svensk Ridlärare lägst level I eller licensierad tränare med lägst
C-tränarbehörighet. För kusk intygas av behörig tränare i körning"

Det tycker jag tyder på att ryttaren inte måste ha gjort enligt exempel, men att den ska ha visat färdigheter i ridningen på motsvarande nivå.
 
Ja, men inte så att den ridläraren var medveten om det. :D

(Jag hade alltså tävlat klubbtävlingar som ungdom, men ridläraren hade mig som elev som vuxen).

Såg dock på Facebook att du verkade ha ställt samma fråga där, och precis som vissa svarade så måste ridläraren vara lägst level I eller licensierad tränare med lägst C-tränarbehörighet.
Tänkte att det kanske är andra folk på facebook :) ridlärarens utbildning är jag helt med på, men kan inte förstå vad som egentligen krävs för ridkunskap, eller hur den ska ”bevisas”/visas... verkar tolkas olika på olika ställen och det är ju egentligen heltokigt!!!
 
Tänkte att det kanske är andra folk på facebook :) ridlärarens utbildning är jag helt med på, men kan inte förstå vad som egentligen krävs för ridkunskap, eller hur den ska ”bevisas”/visas... verkar tolkas olika på olika ställen och det är ju egentligen heltokigt!!!

Jag tolkar att det som krävs i ridkunskap är:
Ryttaren ska med en god sits på ett säkert, balanserat och följsamt sätt kunna rida
hästen i samtliga gångarter. (inkluderar sadling, tränsning, visitering m.m.)

Vilket kan visas genom (men måste inte ske på det sättet)

* Genomfört och godkänt lägst märke III.
* Fullföljt en start i någon av grenens lägsta tävlingsklass på klubbtävling.

För den som ska intyga som vill göra det lätt för sig så är det lättast att säga att personen som ska ta grönt kort ska ha godkänt märke III eller fullföljt start i någon av grenens lägsta tävlingsklass på klubbtävling.

Men det är inget "SKA" krav på att det måste ske på det sättet. Därför kan den som ska intyga ridkunskapen göra det på annat sätt t.ex. som någon annan skrev, att den normalt rider för den som skriver intyget och då har ju den sett att "grönt kort ryttaren" har de kunskaper som angivs utan att ryttaren behöver göra specifikt ridprov eller starta i tävling.
 
Tänkte att det kanske är andra folk på facebook :) ridlärarens utbildning är jag helt med på, men kan inte förstå vad som egentligen krävs för ridkunskap, eller hur den ska ”bevisas”/visas... verkar tolkas olika på olika ställen och det är ju egentligen heltokigt!!!
Precis som @Cinzia säger, det är själva momenten som ska ha uppvisats och inte tävling/märkestagning i sig. Att det är både hoppning och dressyr bland kraven är förmodligen för att det inte är separata gröna kort för olika grenar.

Däremot så kan det ju vara så att en ridlärare inte är villig att skriva under om eleven inte har deltagit i någon av de aktiviteterna och läraren inte anser att eleven har de kunskaper som krävs för grönt kort, men inte vill formulera det på ett sätt som blir för krasst för en ung person. Eller att den specifika ridläraren är ovillig att göra det (de ska ju ändå intyga något) om det inte sker standardiserat.

Men, om kraven på ridkunnighet är uppfyllda, då borde du kunna komma runt det genom att kontakta en annan ridlärare/tränare. Trist om man bokat en kurs som blir lidande, men kraven är ju där för att inte försätta ryttare i situationer som de inte ännu har verktyg att hantera.

RYTTARMÄRKE III Ridmomentet kan genomföras på valfritt sätt – exempelvis lektionstid, klubbtävling, programridning, ridläger, särskilda märkesaktiviteter eller som avslutning på terminen.

Dressyr: Märke III rids enskilt med bedömning enligt särskilt bedömningsprotokoll. Fokus ligger på ryttarens hjälper, känsla och inverkan. Viktigt är också samverkan och effektivitet av vikt, skänkel och tygelhjälper. Det ska tydligt framgå att ryttaren kan inverka på hästen med bibehållen balans och utan att ändra sin sits.

Hoppning: Ryttaren ska under periodens gång visa att den behärskar att rida flera hinder i följd, 0,70 för ridhäst, 0,60 D-ponny, 0,50 C-ponny, 0,40 B-ponny, 0,30 A-ponny (rättuppstående och stigsprång) enligt typskiss. Bedömning enligt särskilt bedömningsprotokoll för Märke III.
 
Precis som @Cinzia säger, det är själva momenten som ska ha uppvisats och inte tävling/märkestagning i sig. Att det är både hoppning och dressyr bland kraven är förmodligen för att det inte är separata gröna kort för olika grenar.

Däremot så kan det ju vara så att en ridlärare inte är villig att skriva under om eleven inte har delt
Precis som @Cinzia säger, det är själva momenten som ska ha uppvisats och inte tävling/märkestagning i sig. Att det är både hoppning och dressyr bland kraven är förmodligen för att det inte är separata gröna kort för olika grenar.

Däremot så kan det ju vara så att en ridlärare inte är villig att skriva under om eleven inte har deltagit i någon av de aktiviteterna och läraren inte anser att eleven har de kunskaper som krävs för grönt kort, men inte vill formulera det på ett sätt som blir för krasst för en ung person. Eller att den specifika ridläraren är ovillig att göra det (de ska ju ändå intyga något) om det inte sker standardiserat.

Men, om kraven på ridkunnighet är uppfyllda, då borde du kunna komma runt det genom att kontakta en annan ridlärare/tränare. Trist om man bokat en kurs som blir lidande, men kraven är ju där för att inte försätta ryttare i situationer som de inte ännu har verktyg att hantera.


Men, om kraven på ridkunnighet är uppfyllda, då borde du kunna komma runt det genom att kontakta en annan ridlärare/tränare. Trist om man bokat en kurs som blir lidande, men kraven är ju där för att inte försätta ryttare i situationer som de inte ännu har verktyg att hantera.
 
Däremot så kan det ju vara så att en ridlärare inte är villig att skriva under om eleven inte har deltagit i någon av de aktiviteterna och läraren inte anser att eleven har de kunskaper som krävs för grönt kort, men inte vill formulera det på ett sätt som blir för krasst för en ung person. Eller att den specifika ridläraren är ovillig att göra det (de ska ju ändå intyga något) om det inte sker standardiserat.
Om ridläraren inte anser att hon gör detta så hade jag hellre fått ett ärligt svar så och också få reda på vad hon isåfall behöver jobba på :)
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 627
Senast: Fiador
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp