Ridit ett år?

WiBE

Trådstartare
Hej!
Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har!
Först lite om mig då: jag har ridit ci. Ett år (varav en termin privatlektioner). Då har jag ridit en gång i veckan och även en gång i veckan via skolan en av terminerna. Dessutom har jag hjälpt till med en kompis häst lite då och då, men blir alldeles för sällan! :(
Även praoat på ett stort stall här i stan där jag fick mycket bra omdöme och även lovad helgjobb och sommarjobb när jag fyllt 15;)
Där fick jag testa på att som har med stall att göra och även skötsel osv. Älskar värkligen allting runtom själva ridningen också:)
Ska hoppa min första tävling imorgon (tror det blir ca. 50 cm) och känns helt sjukt med tanke på hur kort tid jag ridit om man räknar år. Problemet är ju att folk värkar göra det, istället för att titta på hur mycket man faktiskt kan.

Jag har lärt mig otroligt mycket under mitt år, och fått mycket beröm av utbildade ridlärare. Rider just nu med grupper som ridit ca. 5 år, men grejen är ju att de har ju liksom följt ”planen”, det har ju inte jag gjort. Har även lyckats hänga med i grupper där de andra ryttarna ridit betydligt längre.

Men mitt problem är alltså att folk värkar räkna år, istället för erfarenheter och det blir väldigt jobbigt för mig då jag liksom inte har ett bra ”cv” med mitt lilla, lilla år jämfört med andras 7-8...när jag tex ska leta efter medryttarhäst eller liknande. Dessutom tror jag folk har väldigt svårt att förstå hur mycket jag kan då jag bara berättar, ”jag har ridit ett år”. Så min fråga är alltså vad ni hade gjort om ni var i min sits? Nått tips på hur man kan skaffa sig ett bättre ”cv”?
Den enda som har hyfsad koll på hur mycket jag kan är min mamma men skulle vilja visa henne så mycket mer! Hur ska jag tex kunna visa det?

Tacksam för svar! Kram
 
Ett år ÄR väldigt lite även om du ridit två gånger i veckan. Dessutom är du väldigt ung. Jag förstår att det är svårt att hitta medryttarhäst i det läget.Jag tycker att du ska fortsätta att rida på ridskolan och ta privatlektioner vid sidan om ett bra tag till innan du skaffar medryttarhäst. Även om man själv tycker att man lärt sig mycket på ett år (det går väldigt fort i början), så har man väldigt mycket kvar att lära. Det inser man ofta först när man kommit längre. Att sitta och rida en massa ensam på en medryttarhäst när man ridit så lite som du, gör ofta mer skada än nytta, då man fortfarande behöver mycket hjälp för att inte befästa en massa felaktigheter. Jättebra att du är ambitiös och "vill mer", men ta det i rätt ordning är mitt råd - det tjänar du på i längden. Du har hela livet på dig. :)
 
Hej!
Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har!
Först lite om mig då: jag har ridit ci. Ett år (varav en termin privatlektioner). Då har jag ridit en gång i veckan och även en gång i veckan via skolan en av terminerna. Dessutom har jag hjälpt till med en kompis häst lite då och då, men blir alldeles för sällan! :(
Även praoat på ett stort stall här i stan där jag fick mycket bra omdöme och även lovad helgjobb och sommarjobb när jag fyllt 15;)
Där fick jag testa på att som har med stall att göra och även skötsel osv. Älskar värkligen allting runtom själva ridningen också:)
Ska hoppa min första tävling imorgon (tror det blir ca. 50 cm) och känns helt sjukt med tanke på hur kort tid jag ridit om man räknar år. Problemet är ju att folk värkar göra det, istället för att titta på hur mycket man faktiskt kan.

Jag har lärt mig otroligt mycket under mitt år, och fått mycket beröm av utbildade ridlärare. Rider just nu med grupper som ridit ca. 5 år, men grejen är ju att de har ju liksom följt ”planen”, det har ju inte jag gjort. Har även lyckats hänga med i grupper där de andra ryttarna ridit betydligt längre.

Men mitt problem är alltså att folk värkar räkna år, istället för erfarenheter och det blir väldigt jobbigt för mig då jag liksom inte har ett bra ”cv” med mitt lilla, lilla år jämfört med andras 7-8...när jag tex ska leta efter medryttarhäst eller liknande. Dessutom tror jag folk har väldigt svårt att förstå hur mycket jag kan då jag bara berättar, ”jag har ridit ett år”. Så min fråga är alltså vad ni hade gjort om ni var i min sits? Nått tips på hur man kan skaffa sig ett bättre ”cv”?
Den enda som har hyfsad koll på hur mycket jag kan är min mamma men skulle vilja visa henne så mycket mer! Hur ska jag tex kunna visa det?

Tacksam för svar! Kram

Så du har bara ridit ridskolehästar då gissar jag?
Det är en jäkla skillnad att rida privathäst då. Jag har haft folk här som ändå är 16-17 och har ridit lite på privathästar, och trots det så har de inte rett ut mina hästar alls. Och då är mina hästar rätt så enkla, om än känsliga för ryttarens hjälper.

Jag brukar be om en film när personen rider innan de får komma och prova. Oftast visar det ryttare som är för ostabila i sitsen för att klara av mina hästar.

Så om du verkligen tror att du rider så bra som du verkar tro, skicka med film när du rider. Får du nej då så tycker ju uppenbarligen inte de att du verkar tillräckligt duktig än.
 
Ridning är ju bara en liten del, skötseln är den större delen.

De flesta som vill ha medryttare vill ju ha någon som både kan rida och ta hand om hästar, sköta om dem och förstå när något är fel med dem. Så satsa på att bli skötare på någon häst utan att förvänta dig att du ska få rida, det är så man lär sig skötsel och hantering. Borsta, mocka, se en hälta, läsa av en häst med mera med mera.
 
Du är ju snart 15 år och då har du ju helgjobb och sommarjobb.

Hur mycket har du tid med?

Skolan är viktig för alla, jämnt. Det är viktigt med skolan.

Körkort är alltid bra och gärna e- kort. Se till att du får pengar att klara det. Hur tar du dig till sommarjobbet, cykel? Moped? Moppekort?
 
@ptr fast va?
TS är 14, skriver att hon kommer sommarjobba, helgjobba etc?
Varför skulle man slå ner på önskan att rida en privathäst eller rida allmänt ? Varför skulle det vara ekvivalent med att inte sköta skolan , och för den delen kunna ta e-körkort (?!) om x år? För sjutton 90 % av ryttare har inte e-kort - vad nu som sagt detta har att göra med något öht i sammanhanget ?

Jösses alltså, här ska minsann inga ”drömmar” och ”ambitioner” om än hur modesta stödjas utan TS bör tänka på ekonomin och inte rida . Typ . :cool:

Ibland blir jag bara matt .
 
TS : många hästägare som söker medryttare vill att denne är myndig pga ansvarsaspekter . Jag hade inte velat ha en så ung medryttare på min häst att handha/rida själv på dagar jag behöver avlastning .

Ett år att bara ha ridit är väldigt lite dessutom som du fått flera vettiga kloka svar om.

Jag tycker det låter som du har många möjligheter framöver inom kort framtid att vidareutvecklas då du blivit erbjuden extrajobb i stall etc . Du får säkert möjlighet att även rida i samband med det om du visar framfötterna och är duktig.

Medryttarhäst tror jag som sagt kan vara svårare att få i dagsläget men prova sätt upp lapp på ridskolan du rider på i första hand? Om ni har privathästar där utöver ridskolans hästar kanske någon behöver lite hjälp med skötsel nån dag i veckan eller lite lätt ridning, och kan få intygat av ridskolans personal som ju då känner dig vad som kan funka, samt att dessa finns omkring dig om/när du då skulle ha hand om/rida ev medryttarhäst.
Betydligt tryggare situation för hästägaren tänker jag så utifrån det kan det hända du får napp :)

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
@ptr fast va?
TS är 14, skriver att hon kommer sommarjobba, helgjobba etc?
Varför skulle man slå ner på önskan att rida en privathäst eller rida allmänt ? Varför skulle det vara ekvivalent med att inte sköta skolan , och för den delen kunna ta e-körkort (?!) om x år? För sjutton 90 % av ryttare har inte e-kort - vad nu som sagt detta har att göra med något öht i sammanhanget ?

Jösses alltså, här ska minsann inga ”drömmar” och ”ambitioner” om än hur modesta stödjas utan TS bör tänka på ekonomin och inte rida . Typ . :cool:

Ibland blir jag bara matt .
Det kan jag hålla med om - men var mer min tolkning på inlägget som det reagerades på.
 
Så du har bara ridit ridskolehästar då gissar jag?
Det är en jäkla skillnad att rida privathäst då. Jag har haft folk här som ändå är 16-17 och har ridit lite på privathästar, och trots det så har de inte rett ut mina hästar alls. Och då är mina hästar rätt så enkla, om än känsliga för ryttarens hjälper.

Jag brukar be om en film när personen rider innan de får komma och prova. Oftast visar det ryttare som är för ostabila i sitsen för att klara av mina hästar.

Så om du verkligen tror att du rider så bra som du verkar tro, skicka med film när du rider. Får du nej då så tycker ju uppenbarligen inte de att du verkar tillräckligt duktig än.
Jag skulle inte säga att det är särskilt stor skillnad. Många ridskolehästar rids ju i princip enbart av kunniga ryttare, och många privathästar rids enbart av mediokra ryttare. Alla ridskolehästar är inte nybörjarhästar.
 
Jag skulle inte säga att det är särskilt stor skillnad. Många ridskolehästar rids ju i princip enbart av kunniga ryttare, och många privathästar rids enbart av mediokra ryttare. Alla ridskolehästar är inte nybörjarhästar.

Plus ett på den! Det är ju inte två skilda raser, liksom... Det handlar om olika individer med olika jobb, helt enkelt. Vissa ridskolehästar är väldigt toleranta/lättridna medan andra är känsligare/svårare, precis som privathästar. För övrigt finns det nog betydligt fler privathästar som är väldigt illa ridna. Ridskolehästarna har åtminstone kunniga ögon på sig när de rids.
 
Jag skulle inte säga att det är särskilt stor skillnad. Många ridskolehästar rids ju i princip enbart av kunniga ryttare, och många privathästar rids enbart av mediokra ryttare. Alla ridskolehästar är inte nybörjarhästar.
Det kanske det inte är idag.

Jag vet bara att det är rätt vanligt att folk kontaktar mig och vill bli medryttare, som bara har ridit på ridskola och är "duktigast i gruppen" och ändå inte kan hålla skänklarna stilla för 5 öre, studsar runt i hela sadeln, ger typ 4dubbla kommandon samtidigt, vilket iaf min otroligt snälla häst får svårt med. Främst för att han verkligen försöker göra rätt.
 
Du har ändå bara ridit i ett år och oavsett hur mycket du lärt dig på ett år är du inte alls lika erfaren som dem som ridit och hållt på med hästar längre
Jag är inte mycket äldre än dig men har ridit sen innan jag kunde gå och har egna hästar på gården jag bor
Jag anser att jag fortfarande har mycket kvar att lära
Det är det som är så härligt med hästar, det finns alltid mer att lära och man kan aldrig kunna allt
Lycka till på tävlingen :)
 
Senast ändrad:
Det kanske det inte är idag.

Jag vet bara att det är rätt vanligt att folk kontaktar mig och vill bli medryttare, som bara har ridit på ridskola och är "duktigast i gruppen" och ändå inte kan hålla skänklarna stilla för 5 öre, studsar runt i hela sadeln, ger typ 4dubbla kommandon samtidigt, vilket iaf min otroligt snälla häst får svårt med. Främst för att han verkligen försöker göra rätt.
Fast det säger väl kanske med om dem än om ridskolehästarna? De kanske är duktigast i gruppen, men det beror ju på hur bra gruppen är. Man kan ju vara bäst i en nybörjargrupp, och i princip inte kunna nånting. Eller också vara bäst i en tävlingsgrupp, och tävla LA med bra resultat - då kan man i regel sitta någotsånär still och ger inte fyra kommandon samtidigt.

Att ens använda gruppen som måttstock säger ju en del, det låter som ganska unga och oerfarna ryttare?
 
Hej!
Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har!
Först lite om mig då: jag har ridit ci. Ett år (varav en termin privatlektioner). Då har jag ridit en gång i veckan och även en gång i veckan via skolan en av terminerna. Dessutom har jag hjälpt till med en kompis häst lite då och då, men blir alldeles för sällan! :(
Även praoat på ett stort stall här i stan där jag fick mycket bra omdöme och även lovad helgjobb och sommarjobb när jag fyllt 15;)
Där fick jag testa på att som har med stall att göra och även skötsel osv. Älskar värkligen allting runtom själva ridningen också:)
Ska hoppa min första tävling imorgon (tror det blir ca. 50 cm) och känns helt sjukt med tanke på hur kort tid jag ridit om man räknar år. Problemet är ju att folk värkar göra det, istället för att titta på hur mycket man faktiskt kan.

Jag har lärt mig otroligt mycket under mitt år, och fått mycket beröm av utbildade ridlärare. Rider just nu med grupper som ridit ca. 5 år, men grejen är ju att de har ju liksom följt ”planen”, det har ju inte jag gjort. Har även lyckats hänga med i grupper där de andra ryttarna ridit betydligt längre.

Men mitt problem är alltså att folk värkar räkna år, istället för erfarenheter och det blir väldigt jobbigt för mig då jag liksom inte har ett bra ”cv” med mitt lilla, lilla år jämfört med andras 7-8...när jag tex ska leta efter medryttarhäst eller liknande. Dessutom tror jag folk har väldigt svårt att förstå hur mycket jag kan då jag bara berättar, ”jag har ridit ett år”. Så min fråga är alltså vad ni hade gjort om ni var i min sits? Nått tips på hur man kan skaffa sig ett bättre ”cv”?
Den enda som har hyfsad koll på hur mycket jag kan är min mamma men skulle vilja visa henne så mycket mer! Hur ska jag tex kunna visa det?

Tacksam för svar! Kram

Jag är en till "tråkmoster".
Ett år är väldigt kort tid.
Jag tror säkert att du är duktig, men du har inte så mycket erfarenhet.
Erfarenheten är viktig när det handlar om oväntade situationer.
Att hantera att hästen beter sig på ett oväntat sätt när man exempelvis rider ut ensam. Vad händer om hästen blir skrämd, om den inte vill lyda?

Jättekul att du får "hopptävla". Jag är inte bra på hoppning, men tycker ändå inte att 50 cm är så mycket. Faktiskt. Så det är liksom ingen "merit" när det gäller att söka medryttarhäst.

Jag håller med dem som skrivit att de flesta hästägare nog vill ha en betydligt äldre och mer självgående medryttare än en 14-åring som ridit i ca ett år.
 
TS : många hästägare som söker medryttare vill att denne är myndig pga ansvarsaspekter . Jag hade inte velat ha en så ung medryttare på min häst att handha/rida själv på dagar jag behöver avlastning .

Ett år att bara ha ridit är väldigt lite dessutom som du fått flera vettiga kloka svar om.

Jag tycker det låter som du har många möjligheter framöver inom kort framtid att vidareutvecklas då du blivit erbjuden extrajobb i stall etc . Du får säkert möjlighet att även rida i samband med det om du visar framfötterna och är duktig.

Medryttarhäst tror jag som sagt kan vara svårare att få i dagsläget men prova sätt upp lapp på ridskolan du rider på i första hand? Om ni har privathästar där utöver ridskolans hästar kanske någon behöver lite hjälp med skötsel nån dag i veckan eller lite lätt ridning, och kan få intygat av ridskolans personal som ju då känner dig vad som kan funka, samt att dessa finns omkring dig om/när du då skulle ha hand om/rida ev medryttarhäst.
Betydligt tryggare situation för hästägaren tänker jag så utifrån det kan det hända du får napp :)

Lycka till :)
Om du sätter upp en lapp på ridskolan kan du ju skriva -jag rider i grupp X också.
 
Hej allihopa!
Tack för alla svar men tror folk missförstått min fråga lite, frågan är inte, hur ska jag få en medryttarhäst? Frågan är mer...hur ska jag börja förbereda mig redan nu, skaffa ett ”cv” så att sen om några år (när medryttarhäst är mer lämpligt) så ska jag vara mer ”intressant” när det är dags?
Och ja, jag har ridit privathästar också:)
Och det här hör inte alls ihop med att jag har något slags storhetsvansinne och tror jag klarar av allt, utan snarare hur ska jag förbereda mig inför att tex. Söka medryttarhäst i framtiden?
Känner att jag har tur som får börja helgjobba/sommarjobba på stall men undrar om ni har nån mer idée på vad man kan göra för att skaffa mer erfarenhet? :)
 
Om du rider ca 2 ggr i veckan och man räknar det på ca 50 veckor på ett år har du endast ridit ca 100 ggr.
Det är väldigt lite och betydligt mindre än vad en privatryttare gör varje år t.ex. En vanlig hästägare rider ca 3-6 ggr i veckan och det i sin tur betyder att de är uppe i samma antal gånger uppe på hästryggen redan efter 16-33 veckor. Då är det inte konstigt att man tycker att ett år är väldigt lite när det gäller medryttare.

Men, med det sagt så är det hur medryttaren är som person och hur den rider som är det viktigaste och visst skulle jag kunna ge en sådan person chansen men då gäller det att du rider upp för mig utan instruktioner om hur du ska rida och du ska kunna hantera hästar utan hjälp. Jag söker medryttare för att slippa göra något den dagen, inte vara någon som måste passa på eller lära ut saker.

Jag har haft hjälp av en 16 åring i stallet i två veckor och henne litade jag på till hundra procent och hon hanterade min hingst (in- och utsläpp) och har varit med på betäckningar på andra ställen.
Rida var hon inte duktig på men den ena hästen hade jag gladerligen lånat ut till henne då hon hade rett ut allt själv om det hänt något.
 
TS : många hästägare som söker medryttare vill att denne är myndig pga ansvarsaspekter . Jag hade inte velat ha en så ung medryttare på min häst att handha/rida själv på dagar jag behöver avlastning .

Ett år att bara ha ridit är väldigt lite dessutom som du fått flera vettiga kloka svar om.

Jag tycker det låter som du har många möjligheter framöver inom kort framtid att vidareutvecklas då du blivit erbjuden extrajobb i stall etc . Du får säkert möjlighet att även rida i samband med det om du visar framfötterna och är duktig.

Medryttarhäst tror jag som sagt kan vara svårare att få i dagsläget men prova sätt upp lapp på ridskolan du rider på i första hand? Om ni har privathästar där utöver ridskolans hästar kanske någon behöver lite hjälp med skötsel nån dag i veckan eller lite lätt ridning, och kan få intygat av ridskolans personal som ju då känner dig vad som kan funka, samt att dessa finns omkring dig om/när du då skulle ha hand om/rida ev medryttarhäst.
Betydligt tryggare situation för hästägaren tänker jag så utifrån det kan det hända du får napp :)

Lycka till :)
Tack för bra tips!
Himla tur att jag praoade just där! Hoppas att möjligheterna öppnar sig i framtiden när jag är redo:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp