Ridjacka + kjol eller ridkappa?

Eva S

Trådstartare
Hallå!
Jag rider på ridskola (och enbart inomhus) och funderar på att köpa antingen en ridkappa eller jacka + kjol. Är inne på Alaska eller Ice från Uhip. Vad är bäst och smidigast att rida i? Tacksam för all input 🤗
 
Hallå!
Jag rider på ridskola (och enbart inomhus) och funderar på att köpa antingen en ridkappa eller jacka + kjol. Är inne på Alaska eller Ice från Uhip. Vad är bäst och smidigast att rida i? Tacksam för all input 🤗

Jag hade inget av det när jag red inomhus. Jag tycker ett par bra vinterridbyxor kombinerat med en lagom jacka (med tunna lager på lager under) blir smidigt att rida i. Mina vinterridbyxor är ett par ridleggings som är fleecefodrade. Supersköna och varmare än vanliga men man blir inte klumpig. Sen kan jag ha en termokjol/ridkjol utanpå medan jag gör i ordning hästen och väntar på att lektionen ska börja. Den är enkel att ta av precis innan man börjar rida. Men jag bor i Skåne så vi har sällan så många minusgrader.
 
Jag hade inget av det när jag red inomhus. Jag tycker ett par bra vinterridbyxor kombinerat med en lagom jacka (med tunna lager på lager under) blir smidigt att rida i. Mina vinterridbyxor är ett par ridleggings som är fleecefodrade. Supersköna och varmare än vanliga men man blir inte klumpig. Sen kan jag ha en termokjol/ridkjol utanpå medan jag gör i ordning hästen och väntar på att lektionen ska börja. Den är enkel att ta av precis innan man börjar rida. Men jag bor i Skåne så vi har sällan så många minusgrader.
Vinterridbyxor är i och för sig en smart idé! Kanske bättre att satsa på det än ridkappa. Aldrig ridit i annat än jacka så jag vet inte riktigt hur pass klumpigt och osmidigt det är. Frusen av mig så behöver lite värme trots inomhus.
 
Vinterridbyxor är i och för sig en smart idé! Kanske bättre att satsa på det än ridkappa. Aldrig ridit i annat än jacka så jag vet inte riktigt hur pass klumpigt och osmidigt det är. Frusen av mig så behöver lite värme trots inomhus.

Jag menar inte termobyxor utan antingen varma leggings under vanliga ridbyxor (kan behövas en storlek större en vanligt) eller fodrade ridleggings eller liknande. Termoridbyxor är varmare men klumpigare och jag (som är frusen) hade blivit för varm under en ridlektion.
 
Jag menar inte termobyxor utan antingen varma leggings under vanliga ridbyxor (kan behövas en storlek större en vanligt) eller fodrade ridleggings eller liknande. Termoridbyxor är varmare men klumpigare och jag (som är frusen) hade blivit för varm under en ridlektion.
Fodrade ridleggings kanske jag ska kika på. Så skönt med leggings!
 
Jag tycker jacka+kjol är det bästa. Då kan man enkelt ta av det ena eller det andra om man blir för varm om just benen eller överkroppen. Eller ta av kjolen när man börjar bli lite uppvärmd och ta av jackan lite senare om man blir ännu varmare. Det är väldigt sällan jag direkt blir så varm att jag vill ta av både och samtidigt.
 
Jag tycker jacka+kjol är det bästa. Då kan man enkelt ta av det ena eller det andra om man blir för varm om just benen eller överkroppen. Eller ta av kjolen när man börjar bli lite uppvärmd och ta av jackan lite senare om man blir ännu varmare. Det är väldigt sällan jag direkt blir så varm att jag vill ta av både och samtidigt.
Ja det ger nog bättre valmöjligheter att ha tvådelat. Jobbigt om jag köper kappan och tycker att det blir otympligt att rida i..
 
Har en uhipkappa som jag älskar, men jag har aldrig på mig den när jag rider i ridhuset... Det blir för varmt, isolerat men inte uppvärmt ridhus. Utomhus och i stallet är den dock ovärderlig!
 
Har en uhipkappa som jag älskar, men jag har aldrig på mig den när jag rider i ridhuset... Det blir för varmt, isolerat men inte uppvärmt ridhus. Utomhus och i stallet är den dock ovärderlig!
Kanske borde satsa på jacka, jag behöver ju inte supermycket värme i stallet då jag sällan är där annat än för ridpass. Blir kanske mer användbart med plaggen var för sig!
 
Säger oxå alla gånger kjol och jacka. Har en kappa, dock inte uhip, och den är alldeles för varm inomhus och används bara vid riktigt kalla uteritter. Dessutom är den inte heller bra att ha att jobba i då jag blir varm om överkroppen men ofta fryser om rumpan..
 
Hallå!
Jag rider på ridskola (och enbart inomhus) och funderar på att köpa antingen en ridkappa eller jacka + kjol. Är inne på Alaska eller Ice från Uhip. Vad är bäst och smidigast att rida i? Tacksam för all input 🤗

Nu rider jag på en ridskola utan ridhus så är utomhus hela året. Har kjol och jacka tycker det funkar bra. Är skönt att kunna använda vinterridjackan med bara t-shirt under lite tidigare på året. Men då är det ju också om det blir väldigt blåsigt som jag tycker jackan är skön men inte känner behov av kjolen t.ex. Tömkör också en del och då tycker jag kjol är smidigt.
 
Hallå!
Jag rider på ridskola (och enbart inomhus) och funderar på att köpa antingen en ridkappa eller jacka + kjol. Är inne på Alaska eller Ice från Uhip. Vad är bäst och smidigast att rida i? Tacksam för all input 🤗
Jag gillar kjol och jacka, eller snarare jag har kjol och jacka men i ridhuset rider jag praktiskt taget aldrig med jacka, däremot när det är rejält kallt med ridkjol.

Tjock jacka är ju lite klumpigt så på överkroppen gillar jag väst så jag har armarna fria o jackan åker av när man är varm. Rumpan däremot är ju hemskt att frysa om. Så ned till en hel del minusgrader har det gått bra.

Enda gången jag har använt kappan för ridning (som jag använder när jag cyklar annars) var utomhus i skogen i rejäla minusgrader. (om jag red ut om vintern skulle jag praktiskt taget bo i den, men nu gör jag inte det tyvärr.)
 
Jag rider på ridskola och köpte ridkjol mest för att ha innan lektionerna. Annars rider jag i varma vinterfodrade ridtights.
Ridkjolen är jätteskön att ha om man till exempel sitter och väntar på läktaren eller när man borstar.

Hade kappa innan men det var så omständligt att klä på sig = för varm kanske, sen klä av sig = för kall etc.
 
Jacka + kjol i ditt fall.
Jag har både jacka + kjol och kappa. Använder jacka och kjol såhär års när det behövs eller om jag ska rida lektion (lätt att ta av kjolen om man blir för varm). Annars kör jag kappan hela vintern sen.

Jag är en sånn som avskyr lager på lager. Tycker bara det är klumpigt. Nej jag vill ha t-shirt, tröja och jacka. Ev kör jag väst + jacka ibland.
 
Jag har både, tycker kappa är smidigt! Då har jag uhips korta kappa som är lite tunnare. Den rider jag ofta i.
Sen har jag en längre tjockare kappa från uhip, den blir ju lite osmidig och den använder jag ibland vid uteritter eller om jagrider i paddocken.
Kjol och jacka använder jag ibland, men faktiskt inte lika ofta, tror det blir bra när det blir lite kallare.
 
När jag rider ut har jag jacka och egentillverkad ridkjol av en ull-filt. Jag hade svårt att hitta ridkjol som satt bra och gick över knäna när jag rider. Jag måste säga att ridkjol i da shit. Så himla smidigt.
 
Jag som bor i södra norrland använder kappa betydligt mer än jacka och väljer därför kappa före annat. I ridhuset är det så varmt hela vintern att jag aldrig behöver rida i ytterplagg. Rider däremot alltid ut i kappa. De få gånger jag har ridit i oisolerat ridhus här uppe hade jag valt kappa.
 
Kappa blir alldeles för varmt att rida inomhus med, i alla fall där jag bor. Jag älskar min kappa, men då spenderar jag mycket tid i stallet och där är den guld värd. Den är också fantastisk på uteritter, men i ridhuset blir den för varm och lite bökig, kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hej! Jag ska snart köpa en vinterkappa inför vintern, det lutar mot att jag ska köpa en uhip kappa så nu har jag några frågor till er...
2
Svar
29
· Visningar
5 828
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 543
Senast: Vitavi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 107
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp