Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

ridkapsoner

orion_x

Trådstartare
Jag försöker få klarhet i det här med ridkapsoner och försöker komma fram till vilken det är jag bör inskaffa. Så nu undrar jag vilken variant ni har som finns här. Kan ni berätta vad ni tycker är bra och vad ni tycker är dåligt med era modeller? Ska man ha en fast eller rörlig? Cykelkedja, spansk eller portugisisk?

oerhört tacksam för så många synvinklar det går.

S

Spider84

Sv: ridkapsoner

Vilken som är bra beror ju på vad för häst man ska ha den till.

Själv kan jag bara ha cykelkedje kapson på min madam. Eller ja jag kan givetvis ha vad som helst, men det är den enda jag tycker funkar bra. Den är det många hästar som funkar på, men jag vet att det finns folk som föredrar de med hela järn kring nosen också.
Smaken är som baken.
Det bästa är om du kan prova olika varianter. Om någon finns i närheten med en kapson så du kan låna den en vecka eller nåt sånt.

Sen vet jag inte vad du menar med fast eller rörlig... Utveckla gärna så kan jag ge mitt svar på det i alla fall.

S

Spider84

Okej.

Då blir det samma svar som jag skrivit innan; beror på hästen eller ja, nog mer på ryttaren eller hästen.

Jag föredrar den ledade; flerledade = cykelkedja.

Först och främst för att den passar alla hästar form mässigt och sen för att jag tycker den är överlägsen alla andra i att kunna ge och sända information mellan ryttare och häst.

sante: var köpte du din kapson? Är ute efter en sådan :)
Har tyvärr ingen koll alls på kapsoner så det vore roligt med lite åsikter om skillnader mellan dem :) Går alla att "böja till" ngt efter nosryggen eller måste man beställa särskilda storlekar? Och finns det vissa man bör undvika? Finns det de som upplevs skarpare och de som är mildare?

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5920 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
265
Kropp&Själ Har ganska nyligen blivit diagnostiserad med depression efter en skada i höstas som gett diverse fysiska och psykiska effekter. Nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 991
Gravid-1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
2 486
Gnägg Jag behöver bara få skriva av mig och hoppas det är okej. Jag ska snart ta farväl av min älskade häst som fått bedömningen av veterinär...
2
Svar
21
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundyrken
  • Allmänna fodertråden

Hästrelaterat

• Veka kotor och x bent