Ridkläder för en återvändare

Väst och ridhjälm har jag faktiskt sedan tidigare år, ridhjälmen borde kanske bytas ut... möjligtvis... Satte på mig hjälmen häromdagen och blev förskräckt när jag såg hur gigantisk den såg ut på mitt huvud. Jag har så litet huvud och Charles Owen Wellington-hjälmen ser verkligen bisarr ut på mitt huvud. :laugh:

Googlar detta MIPS, ej hört om, och min hjälm verkar dock inte ha det? Var väl aldrig något fel på Wellington innan. Detta är en djungel alltså :confused:

Ridhjälm ska bytas vart 5:e år oavsett om man trillat av eller inte. Materialet åldras.

Som jag förstått det är MIPS mycket bättre än hjälm utan. Jag tror att det skyddar huvudet bättre mot vridmomentet när man slår i. Så har du en gammal hjälm utan mips så tycker jag att du bör köpa en ny med mips. Finns fler olika märken.
 
Ridhjälm ska bytas vart 5:e år oavsett om man trillat av eller inte. Materialet åldras.

Som jag förstått det är MIPS mycket bättre än hjälm utan. Jag tror att det skyddar huvudet bättre mot vridmomentet när man slår i. Så har du en gammal hjälm utan mips så tycker jag att du bör köpa en ny med mips. Finns fler olika märken.
Tack för tips! Det får jag helt enkelt kika på då. Satans sport. :D
 
Cellbes har ju ridkläder numera. Har inte köpt därifrån så vet inget om kvalitet och sånt men tipsar ändå. :D
 
Ridhjälm ska bytas vart 5:e år oavsett om man trillat av eller inte. Materialet åldras.

Som jag förstått det är MIPS mycket bättre än hjälm utan. Jag tror att det skyddar huvudet bättre mot vridmomentet när man slår i. Så har du en gammal hjälm utan mips så tycker jag att du bör köpa en ny med mips. Finns fler olika märken.
Sålänge man hittar en mips-hjälm som passar ens huvud.. Nu finns det ju fler att välja på, men jag har hittills inte provat någon som varit bekväm på mitt huvud..
MIPS är ju dessutom inte allt. I folksams senaste test av ridhjälmar var det ju MIPS-hjälmar i toppen men även några MIPS-hjälmar som fick lägre poäng.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar
 
Framförallt på överdelar undrar jag om ni vet några sköna tröjor som är bra att rida i. Utan luva, bra tyg som andas men inte totalt slickad på kroppen utan gärna lite halv loose. Slimtröjor verkar det nämligen finnas massor av så där har jag redan hittat lite bra alternativ. Spelar absolut ingen roll om det är något ridsportsmärke eller annat sportmärke/dylikt.
Hej från en till återvändare! Började rida igen vid nyår efter ett uppehåll på 10-15 år :)

Tröjor som du beskriver tror jag du kan hitta på vilken sportaffär som helst egentligen, bland typ löparkläder. Jag har en från Nike (Elements halfzip tror jag den heter) som jag haft länge, den har gått från träningströja till ridtröja. En annan jag gillar köpte jag billigt på Stadium outlet. Lager157 kan också ha sköna och billiga om man vill ha budgetalternativ: https://www.lager157.com/sv-se/article/tröja-wipptal_62525?attr1_id=7
 
Hej från en till återvändare! Började rida igen vid nyår efter ett uppehåll på 10-15 år :)

Tröjor som du beskriver tror jag du kan hitta på vilken sportaffär som helst egentligen, bland typ löparkläder. Jag har en från Nike (Elements halfzip tror jag den heter) som jag haft länge, den har gått från träningströja till ridtröja. En annan jag gillar köpte jag billigt på Stadium outlet. Lager157 kan också ha sköna och billiga om man vill ha budgetalternativ: https://www.lager157.com/sv-se/article/tröja-wipptal_62525?attr1_id=7

Det är väl något åt det hållet jag tänker mig, men kanske lite tjockare tyg/mer strukturerat. Fattar inte ens hur du hittade den där på Lager 157 för när jag söker efter den bland tröjor och träningskläder kommer den inte upp. :laugh:

Tror faktiskt som du säger att det är lättare dock att hitta det jag söker på sportaffärer än på just ridsportsaffärer. Får ta mig en tur i stan och leta runt!
 
Tittade nu på ridskolans jag tänkt börja på hemsida. De verkar faktiskt ha ungefär sådan tröja jag tänker mig via Prima4you. :D
 
Sålänge man hittar en mips-hjälm som passar ens huvud.. Nu finns det ju fler att välja på, men jag har hittills inte provat någon som varit bekväm på mitt huvud..
MIPS är ju dessutom inte allt. I folksams senaste test av ridhjälmar var det ju MIPS-hjälmar i toppen men även några MIPS-hjälmar som fick lägre poäng.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar

Absolut, såna tester är superbra att kolla på! MIPS är ingen garanti för att det är en bra hjälm men de hjälmar som får bäst betyg i tester har MIPS. Jag kikade på en sån test innan jag köpte hjälm senast och kommer titta när nästa hjälm ska köpas också. Nuvarande hjälm är 3 år gammal och jag har inte trillat av så det dröjer förhoppningsvis 2 år till innan jag behöver köpa en ny.
 
Cellbes har ju ridkläder numera. Har inte köpt därifrån så vet inget om kvalitet och sånt men tipsar ändå. :D
Jag upptäckte det häromveckan när jag köpte badkläder så jag klickade hem en av deras funktionsridtoppar också. Den är duglig för priset är mitt omdöme efter att ha ridit i den. Ingen toppkvalitet som kommer att hålla 15 år direkt, men fin färg och modell samt sval och skön i värmen.
 
Jag upptäckte det häromveckan när jag köpte badkläder så jag klickade hem en av deras funktionsridtoppar också. Den är duglig för priset är mitt omdöme efter att ha ridit i den. Ingen toppkvalitet som kommer att hålla 15 år direkt, men fin färg och modell samt sval och skön i värmen.
Samma här, såg det för en vecka sedan när jag satt och kollade runt! Undersökte inte utbudet närmare, men ska nog göra det kanske. Funktionsridtoppar lär man ju behöva någon i alla fall. :)
 
Grävde bland min förvaring och ser att jag har ett par svart Pikeur Lucinda kvar och ett par svarta Pikeur Candela grip. Båda i storlek 76 och de är inte mycket använda. Finns det andrahandsvärde på dem? Jag är inget fan av svarta ridbyxor.
 
Tittade nu på ridskolans jag tänkt börja på hemsida. De verkar faktiskt ha ungefär sådan tröja jag tänker mig via Prima4you. :D
Ett varningens finger bara, jag har haft klubbkläder genom dem som visserligen är snygga men absolut inte står emot det wear and tear det blir i stallmiljö, men då är det främst lärttviktsvästar och -jackor som gått sönder i fickor/ytmaterial alldeles för lätt.
 
Ett varningens finger bara, jag har haft klubbkläder genom dem som visserligen är snygga men absolut inte står emot det wear and tear det blir i stallmiljö, men då är det främst lärttviktsvästar och -jackor som gått sönder i fickor/ytmaterial alldeles för lätt.
Jag tänker inte så mycket ytterkläder utan mer sweatshirts och piké kanske. Sen ska jag bara rida en gång i veckan max, så det känns ändå okej. :D
 
210A376D-1F33-4C9C-9DE3-7912B245C17E.jpeg

Fick hem stövlarna idag och tror jag bestämt mig men skulle behöva era smakråd. Jag har väldigt långa och smala ben så att hitta passande stövlar är rätt svårt. Dessa sitter riktigt tight och ena sidan var tom lite svår att få igen spännet på, men det gick. Tror det blir perfekt när man ridit in dem lite kanske?

De känns iaf inte för smala utan är typ första stövlen som sitter bra hela vägen upp. Många andra modeller brukar vara jättetight längs med dragkedjan och vaden men uppe på den ”höga” delen där det där guldmärket sitter och uppåt brukar många glappa i sidan för mig. Det gör inte dessa.

Det känns dock också, vilket ni kanske ser i knävecket, som att dessa idag är liiite för höga. Men samma där tänker jag att de ju sjunker lite och då borde bli alldeles perfekta, eller vad tror ni?
 
Visa bifogad fil 74047
Fick hem stövlarna idag och tror jag bestämt mig men skulle behöva era smakråd. Jag har väldigt långa och smala ben så att hitta passande stövlar är rätt svårt. Dessa sitter riktigt tight och ena sidan var tom lite svår att få igen spännet på, men det gick. Tror det blir perfekt när man ridit in dem lite kanske?

De känns iaf inte för smala utan är typ första stövlen som sitter bra hela vägen upp. Många andra modeller brukar vara jättetight längs med dragkedjan och vaden men uppe på den ”höga” delen där det där guldmärket sitter och uppåt brukar många glappa i sidan för mig. Det gör inte dessa.

Det känns dock också, vilket ni kanske ser i knävecket, som att dessa idag är liiite för höga. Men samma där tänker jag att de ju sjunker lite och då borde bli alldeles perfekta, eller vad tror ni?
De ser bra ut! Kommer sjunka lite sen👍
 
Om de är lite höga gå till skoaffären och köp en korksula för hälen att lägga i. (Alltså inte en hel sula utan bara delen under hälen). De brukar finnas i 1/2 och 1 cm tjocklek och kostar max 50 kr för ett paket.
 
Om de är lite höga gå till skoaffären och köp en korksula för hälen att lägga i. (Alltså inte en hel sula utan bara delen under hälen). De brukar finnas i 1/2 och 1 cm tjocklek och kostar max 50 kr för ett paket.

Ja men precis, min kompis gav mig nyss samma tips. Hade inte ens tänkt tanken och det är ju en smart lösning om inte annat. Känner mig otroligt nöjd, betalade 1000kr på rea från MyOne för att det var en udda storlek. Annars är ordinarie pris på olika sidor 4000-4500 kr. :laugh:
 
Angående överdelar gör jag precis som @Lingon, stallet är sista anhalten innan tröjorna slängs. Jag har massor från vanliga sportaffärer, typ stadium och liknande och köper alltid herrmodell (eller övertar tröjor av pappa när han inte vill ha dem på jobbet längre) eftersom jag hatar när tröjor är för slimmade eller är korta/glider upp. Eftersom jag rider med säkerhetsväst upplever jag att en kort tröja lätt fastnar mellan kroppen och västen och kasar upp medan man rider, sjukt obehagligt. Särskilt nu på sommaren när man inte har något annat på sig, utan det är den tröjan och västen.

Efter min egen tråd om ridbyxor här beställde jag också ett par Function från Maya Delorez och är än så länge riktigt nöjd. Jag har korta ben och upplever ofta att ridbyxor har långa ben som skapar massa tyg nere vid fötterna på mig, men inte med de här. 👌
 
Har fortfarande inte hittat någon bra väst än och blir lite galen. Vill verkligen ha en :arghh:
Uhip har hybrid-västar med stretchpaneler i sidorna. Även deras vanliga västar är ganska smidiga, inte så stora och puffiga. Ett billigare alternativ är en väst från Everest (Stadium), jag älskar min. De är lite tunnare än de flesta andra men värmer ändå bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp