Ridkläder?

lisabeth

Trådstartare
Vad har ni för ridkläder?
Vad behöver man egentligen?

Jag har
-6 par ridbyxor varav 3 jag gillar
- 3 långärmade tröjor till ridning sedan använder jag mina vanliga tröjor och T-shirts med
-2 hjälmar
-2 par stövlar
-3 par ridskor
-1 par vinter ridstövlar
-lång regnkappa
-stor tjock vinter ridkappa, egentligen lite för tjock?
-Regn jacka
-lättviksjacka

Är det väldigt mycket?
 
Hur mycket rider du, och hur mycket tid spenderar du i stallet?

Jag har ungefär lika mycket men endast en hjälm och ett par "vanliga" ridstövlar. Å andra sidan spenderar jag 3 timmar om dagen i stallet. Det är ganska mycket tid och jag vill ha kläder som passar, är bekväma och funktionella till väder och det jag skall göra där.
 
Jag har:
1-2 par ridbyxor
Alla tröjor som blivit slitna blir stalltröjor.
Har kanske 4 stall/ridjackor i olika modeller
3 par ridstrumpor
1 hjälm
2 par ridvantar
2 par ridskor
1 par stövlar att rida i
1 par chaps
1 par stövlar att ha i stallet (varma muckboots)
1 kavaj
2 par tävlingskjortor
2 mössor med lampa
Ett antal västar ( vet inte hur många jag fått!🙈)
 
Jag tycker typ inte att man kan ha för mycket rid/stallkläder :laugh:
Tycker inte det du beskriver är mycket, jag har mer.

Jag är i stallet varje dag och vill ha kläder som funkar i olika väder och under olika säsonger. Behöver ha ett gäng uppsättningar för att kunna byta till rent ofta utan att behöva köra tvättmaskinen konstant, och så gillar jag att kunna färgmatcha både mig själv och med hästen.
 
Jag har två hästar varav en ridhäst. Ridhästen är dock ny och fortfarande både under igångsättning och att hon ska vänja sig vid allt hemma - dvs ridning några gånger i veckan, men även en del tömkörning/promenader i skogen etc. Utöver det rider jag även lektion en gång i veckan på annan häst för att hålla igång min ridning. Planen är att rida ganska allround men utan några större tävlingsambitioner - möjligtvis komma ut på typ lägsta nivåerna i dressyr/hoppning/WE/etc. om några år.

Jag har:
- 2 par ridbyxor, varav 1 par som jag gillar (jag känner att jag behöver i alla fall 2 par till som jag gillar, och jag hade kunnat göra mig av med paret jag inte gillar)
- 1 ridhjälm
- 1 säkerhetsväst
- 1 par ridskor med shortchaps till (dock behöver både skorna och shortchapsen bytas ut snart)
- 1 par gummistövlar, som även används till annat
- 1 par vinterstövlar, som även används till annat
- 2 par ridvantar
- Reflexregnjacka
- Regnjacka (inte optimal, blir tajt med säkerhetsvästen under jackan)
- Vinterjacka (inte optimal, för lång för att vara smidig med sadeln)


Allmänt känner jag nu att jag hade behövt köpa in mer ridkläder :D Men i mitt fall blir det lätt så att jag prioriterar att köpa andra saker än ridkläder...
 
Detta! Jag har aldrig förstått varför man köper stalltröjor, de är ju sånt som blir över från verkliga världen. Sponsras av min sambo när hans egna tröjor råkar krympa i tvätten.😂

Min reaktion också! Det är sista anhalten för mina tröjor innan de slängs.
 
Rider inte aktivt just nu, så jämfört med förr har jag lite.

1 par låga chaps
1 par ridskor
1 hjälm
2 västar
2 tunnare jackor
1 tjock jacka
2 långärmade ridtröjor
2 kortärmade ridtröjor
1 tjock stickad isländsk tröja
1 ull underställ
Många ullstrumpor
2 olika par vantar

När/om jag hittar nån häst att hjälpa till med hade jag gärna köpt in 1 regnställ, 1 par extra ridbyxor (kanske fodrade), kanske en säkerhetsväst, bra varma stall skor och ridstövlar 😅🙈

Tycker om att byta kläder efter säsong, blir även snabbt varm och svettig när jag är aktiv och även omvänt så blir jag snabbt kall vid inaktivitet. Byter gärna ytterkläder beroende på aktivitet när jag är i stallet pga det. Just det lagret närmast kroppen föredrar jag om det är i ull/funktions material för jag tycker det transporterar bort fukt och torkar snabbare än tex bomull. Av den anledningen flyttar jag även mindre gamla kläder från "vanliga" garderoben till stallet än jag gjort, dom blir inte så praktiska eller bekväma i stallet för mig längre sedan jag upptäckt ull och andra material som är ägnat för sport och aktivitet.
 
Jag har en häst, är i stallet ett par timmar åt gången ca 6 gånger i veckan

- 1 ridhjälm
- ingen aning om hur många ridbyxor. 8 kanske? 1 par sommar och 1 par vinter och resten 'vanliga' + ett par som ska säljas
- 2 vintertröjor, 2 sommartröjor, 4 mittemellantröjor. Alla i funktionsmaterial.
- 2 tjockare tröjor. Behövs ersättas
- 1 sommarjacka, 1 vår/höstjacka, 1 vinterkappa, 1 rejäl reflexjacka + några extra som jag inte använder längre som ska säljas, skänkas eller slängas
- ett antal västar att stärka med. 1 termo och en i smart sommarmaterial och sen hur många som helst som jag fått som funktionärskläder
- 2 par termobyxor
- 2 ridkjolar, en vinter och en bara regn
- 1 par ridskor
- 1 säkerhetsväst

Det känns både som att jag har hur mkt kläder som helst och som att jag glömt nåt. Vissa saker har jag stora mängder av då det inte är så länge sen som jag var ett par dagar varje vecka i olika stall och inte vill riskera att sprida smitta - dubbla uppsättningar av allt...
 
Man behöver inga kläder man inte gillar. Trots detta har jag två lådor med ridbyxor varav typ tre par är i normal rotation. Har väldigt många ridtröjor (långärmade i funktionsmaterial), kanske uppåt tio stycken men använder en ny varje dag jag är i stallet så jag ser inte hur jag skulle klara mig bra på färre. Det är rätt skönt att gå igenom och göra sig av med sådant man inte gillar/använder, även om det är jobbigt... 😇
 
ett total ridbyxor/ridtights flera används flitigt några är kvar som bra att ha,

Har inga speciella tröjor mer jackor/västar som bara används i stall. På något sätt blir alla kläder nästan stallkläder till sist :rofl:

1 par ridskor och 1 par stallskor som jag går i och mockar i.
i par gummistövlar.
 
Jag rider i jeans, alltså inga särskilda ridbyxor. Jacka mm efter väder; sällan dedikerade ridkläder utan mycket hellre arbetskläder av bra kvalitet. Är det fint väder rider jag gärna i någon mer eller mindre fodrad jacka från t ex Carhartt eller Key, jag har flera som funkar lika bra till häst som "civilt", annars använder jag väldigt gärna grejor från Fristads i hästsammanhang.
Två hjälmar, två par boots, stålhättade stallskor, litet olika handskar.
 
Jag rider många hästar om dagen och har inte överdrivit mkt kläder. Jag sliter ut tex ett par ridbyxor i taget osv. Känns rätt onödigt att ha tusen olika plagg. Har några fintröjor som jag har när jag åker och tränar men annars är det utsorterade tröjor osv från den vanliga garderoben. Är noga med jackor då jag inte vill frysa men jag köper ordentliga plagg som jag sedan har länge. Byter inte varje säsong som vissa av mina vänner gör och tycker det är viktigt att göra 🙄
 
Det är väl kanske lite OT men när en skriver/säger att man byter tex kläder efter säsong, menar man då helt nya kläder med typ den färgen som är inne just då eller menar man jag byter till mina sommar kläder jag haft i typ 7 år?
 
Detta! Jag har aldrig förstått varför man köper stalltröjor, de är ju sånt som blir över från verkliga världen. Sponsras av min sambo när hans egna tröjor råkar krympa i tvätten.😂
Usch, jag tycker det känns jättetrist. För min egen del alltså, bryr mig inte vad andra har på sig ;)
Jag tycker det är roligt att ha fina ridkläder och "överblivna" eller utslitna tröjor känns ofta inte så roliga. Men framförallt så har jag verkligen inte samma typer av plagg i min vanliga garderob som i min stallgarderob, och jag uppskattar också funktionella material och passform som underlättar rörlighet i stallet.

Vissa t-shirtar hamnar i stallgarderoben när de blir utslitna, men jag använder mycket hellre tex t-shirts i funktionsmaterial som är inköpta specifikt till stallet.
 
Det är väl kanske lite OT men när en skriver/säger att man byter tex kläder efter säsong, menar man då helt nya kläder med typ den färgen som är inne just då eller menar man jag byter till mina sommar kläder jag haft i typ 7 år?
Jag menar främst utifrån vinter/vår/sommar osv. Alltså kläder för olika väder :)
 
Det är väl kanske lite OT men när en skriver/säger att man byter tex kläder efter säsong, menar man då helt nya kläder med typ den färgen som är inne just då eller menar man jag byter till mina sommar kläder jag haft i typ 7 år?

Bland mina vänner är det säsongens färg som gäller och inte efter årstiderna..
 
Måste infika i tråden. Har ingen koll på hur många av varje plagg jag har. Tror 4 ridhjälmar varav två används beroende på tillfälle.
Ridbyxor kanske ett 10-15 st. Har nyligen slängt två väldigt slitna plus i minsta laget.

Vad gäller att stallkläder blir av gamla slitna vardagskläder blir det svårt då vardagskläder = stallkläder.
Dvs det är betydligt mer ovanligt med ”normala” civila kläder eller vad det kallas. Mina vanliga kläder som jag sällan använder hinner aldrig bli slitna. Om man inte räknar med nattkläder dådå och kanske underställ. Fast underställ används iofs under rid/stallkläder under vinterhalvåret.
 
Usch, jag tycker det känns jättetrist. För min egen del alltså, bryr mig inte vad andra har på sig ;)
Jag tycker det är roligt att ha fina ridkläder och "överblivna" eller utslitna tröjor känns ofta inte så roliga. Men framförallt så har jag verkligen inte samma typer av plagg i min vanliga garderob som i min stallgarderob, och jag uppskattar också funktionella material och passform som underlättar rörlighet i stallet.

Vissa t-shirtar hamnar i stallgarderoben när de blir utslitna, men jag använder mycket hellre tex t-shirts i funktionsmaterial som är inköpta specifikt till stallet.

Lite så jag funkar med. Tidigare så brukade utslitna kläder hamna i stallgarderoben men efter att jag började använda kläder som jag köpt specifikt efter mina behov i stallet så känns det svårt att gå tillbaka. De kläder jag använder utanför stallet funkar dåligt i stallet av olika anledningar, tråkigt ur miljösynpunkt men jag använder sen oftast plaggen till de tar slut (eller säljer/skänker) oavsett om det är inköpt som stall- eller civila kläder
 
Lite så jag funkar med. Tidigare så brukade utslitna kläder hamna i stallgarderoben men efter att jag började använda kläder som jag köpt specifikt efter mina behov i stallet så känns det svårt att gå tillbaka. De kläder jag använder utanför stallet funkar dåligt i stallet av olika anledningar, tråkigt ur miljösynpunkt men jag använder sen oftast plaggen till de tar slut (eller säljer/skänker) oavsett om det är inköpt som stall- eller civila kläder
Ja precis!
Däremot så använder jag en hel del av mina träningskläder i stallet. Jag tränar ändå aldrig så de kommer bättre till nytta vid ridningen. Då är det ju funktionsmaterial så mkt bättre lämpande :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker ofta på den unge mannen som försvann här på ön förra året. Det är en liten ö men med över 50% national park och oändliga...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: Seabaz
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag beställde ett par specialdesignade och måttbeställda dressyrstövlar i somras/höstas men nu när stövlarna levererades till...
Svar
7
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp