Ridklubb inför viktgräns på 90 kilo för ryttare

Fördelningen av vikten är nästan viktigare än kg. Att man får plats i sadeln.
Men det är ju jobbigt som instruktör att hamna i diskussion om... Så en viktgräns är vettig om man tar emot många vuxna. De jag tagit emot som väger över 90 kg är rätt få och brukar faktiskt fråga vid första kontakt om vikten är ok.

Värre med de yngre för där är det en svår avvägning med hur man lotsar dom från sina små favoriter fast kompisarna som är längre kan rida ponny... Mer känsligt.
 
Jag tycker inte det är konstigt med viktgräns då vi behöver tänka på hästarnas hälsa. Jag skulle tex inte vilja sätta mig på en häst nu med tanke på vikt.
Det jag blir trött på är dock de kommentarer som har uppstått på denna artikel och liknande artiklar på facebook och andra sociala medier. Kommentarer om "tjocka vidriga kärringar" och om att folk är så "vidrigt tjocka idag."
Där håller jag med. Det är värre för min del när folk skriver sådant. Slutade rida för 3 år sedan när jag tog bort min haflinger. Anser mig vara för tung nu för tiden så kör istället men min dröm är att någon dag kunna rida igen. Men de tar i mot oavsett om jag går ned i vikt eller inte för jag kommer aldrig bli super tunn oavsett hur mycket vikt jag tappar ( kommer väl alltid se ut som den tjocka vidriga kärringen 😅 ) de gör mig omotiverad att ens försöka ta mig tillbaka till ridningen pga av allt som skrivs. Men min högsta dröm är att kunna rida på min travhäst när han går i pension om 2-3 år.
 
Där håller jag med. Det är värre för min del när folk skriver sådant. Slutade rida för 3 år sedan när jag tog bort min haflinger. Anser mig vara för tung nu för tiden så kör istället men min dröm är att någon dag kunna rida igen. Men de tar i mot oavsett om jag går ned i vikt eller inte för jag kommer aldrig bli super tunn oavsett hur mycket vikt jag tappar ( kommer väl alltid se ut som den tjocka vidriga kärringen 😅 ) de gör mig omotiverad att ens försöka ta mig tillbaka till ridningen pga av allt som skrivs. Men min högsta dröm är att kunna rida på min travhäst när han går i pension om 2-3 år.
Vad är det som säger att du måste vara "supertunn" för att rida? En normalbyggd man som rider kan ju lätt väga 90 kg, och med lite hull mer än så. Med en korrekt byggd viktbärande större häst bör utan problem kunna bära en van ryttare på drygt 90 kg (troligtvis mer).

Lägger till att jag med "korrekt byggd" avser korrekt byggd för uppgiften att bära en större och tyngre ryttare.
 
Vad är det som säger att du måste vara "supertunn" för att rida? En normalbyggd man som rider kan ju lätt väga 90 kg, och med lite hull mer än så. Med en korrekt byggd viktbärande större häst bör utan problem kunna bära en van ryttare på drygt 90 kg (troligtvis mer).

Lägger till att jag med "korrekt byggd" avser korrekt byggd för uppgiften att bära en större och tyngre ryttare.
Absolut men när man läser vissa kommentarer så känner jag personligen att jag är glad att jag slutat med ridsporten. Fått min dåliga dos av den så de räcker och blir över. Vi får väl se kanske skaffar mig en ridhäst igen längre fram i livet men just nu duger de utmärkt med min gamla travhäst ❤️🐴
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
78
  • Artikel
Hästnyheter Under fyra dagar arrangeras hopptävlingen Skärgårdscupen på Karlskrona-Lyckå Ridklubb. Upp mot 360 ryttare och lika många hästar tävlar...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inför beslutet om hur Sydostlänken ska dras stiger oron i Olofströms Ridklubb. – Vilken korridor de än väljer så är det kört för oss...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp