Ridklubb lurad vid hästköp

Så konstigt att man gör sådana här artiklar men aldrig beskriver hästen? Hur ska man då veta vilken häst det gäller? Visst, man kan söka sig reda på ridskolans facebook eller liknande men ändå.
 
Vilket fult försäljningsknep om det nu är sant, säljer en häst för X, köparen ångrar sig och säljaren köper tillbaka för Y, sedan lägger ut den för X igen.
Har det dessutom hänt ett par gånger så har säljaren tjänat sig en hacka. Tycker i och för sig synd om hästen i det här fallet som blir som en vandringspokal fram å tillbaka. :(
 
Så konstigt att man gör sådana här artiklar men aldrig beskriver hästen? Hur ska man då veta vilken häst det gäller? Visst, man kan söka sig reda på ridskolans facebook eller liknande men ändå.
Va inte speciellt svårt att hitta, låg som tredje inlägg på deras FB sida. Vet dock inte om artikeln på Transås tidning ser annorlunda ut gentemot den som ligger hos ridsport.

tranasrk.jpg
 
Vilket fult försäljningsknep om det nu är sant, säljer en häst för X, köparen ångrar sig och säljaren köper tillbaka för Y, sedan lägger ut den för X igen.
Har det dessutom hänt ett par gånger så har säljaren tjänat sig en hacka. Tycker i och för sig synd om hästen i det här fallet som blir som en vandringspokal fram å tillbaka. :(
Fast det är ju inte riktigt sant, dels behöver hästen mat när den kommer tillbaka, dels lägger säljaren ner tid (som är pengar), i vissa fall behövs hyra betalas för boxen, sen ska den oftast besiktigas igen = mer tid, osv osv. Plus att säljaren troligen behöver lägga tid och krut på att "rida till" hästen, få ordning på hantering, så att den är i det skick som den var när den såldes.
Så försäljningsknep, nej inte direkt.

Ingen säljare vill sälja samma häst på nytt..

Det är lätt att bara se att åh stackars köpare som blivit lurad, när så kanske inte är fallet. De har fått info om hur hästen är hos säljaren - är köparna seriösa så har de provat, besiktigat osv. Sedan att den skiftar beteende när den hamnar i ny miljö och med ny ridning och nya rutiner, är inte alltid så konstigt. Då får man göra det bästa som går, både från säljare och köpares sida, vilket kanske inte är att skrika högt att man blivit lurad..

I detta fall så kanske säljaren har tipsat om att det egentligen är en bra häst till sin bekanta, som då köpt den. (Gissning hej vilt)
Men att direkt dra koppling till att säljaren har lurat dem, nej, det skulle jag akta mig för.
De har ju fått sälja hästen till det pris som den är värd för tillfället, hos dem. Då kvittar det väl vem som köper så länge det är ett bra hem?
 
Fast det är ju inte riktigt sant, dels behöver hästen mat när den kommer tillbaka, dels lägger säljaren ner tid (som är pengar), i vissa fall behövs hyra betalas för boxen, sen ska den oftast besiktigas igen = mer tid, osv osv. Plus att säljaren troligen behöver lägga tid och krut på att "rida till" hästen, få ordning på hantering, så att den är i det skick som den var när den såldes.
Så försäljningsknep, nej inte direkt.

Ingen säljare vill sälja samma häst på nytt..

Det är lätt att bara se att åh stackars köpare som blivit lurad, när så kanske inte är fallet. De har fått info om hur hästen är hos säljaren - är köparna seriösa så har de provat, besiktigat osv. Sedan att den skiftar beteende när den hamnar i ny miljö och med ny ridning och nya rutiner, är inte alltid så konstigt. Då får man göra det bästa som går, både från säljare och köpares sida, vilket kanske inte är att skrika högt att man blivit lurad..

I detta fall så kanske säljaren har tipsat om att det egentligen är en bra häst till sin bekanta, som då köpt den. (Gissning hej vilt)
Men att direkt dra koppling till att säljaren har lurat dem, nej, det skulle jag akta mig för.
De har ju fått sälja hästen till det pris som den är värd för tillfället, hos dem. Då kvittar det väl vem som köper så länge det är ett bra hem?
Nu stämmer inte det jag skrev ändå, för det var inte säljaren som köpte tillbaka hästen utan en bekant till säljaren, som sen lagt ut hästen igen för samma pris som säljaren hade från början.

Men oavsett om man säljer hästen för säg 70 000 och sen köper tillbaka den för 40 000, en häst kostar knappast 30 000kr på några månader, hästen jag hade kostade ungefär 5000-6000kr i månaden.
 
Nej men det tror jag inte men däremot tror jag de oseriösa har lägre priser och jag upplever ridskolor i min närhet struntar vem dom köpet ifrån så länge hästen kan passa deras verksamhet..

Ja, och då får man liksom skylla sig själv när snålheten bedrar visheten 🙄

Men det var ju en artikel för inte så längesedan om just detta hur ridskolor handlar med bedragare och folk utan tillstånd etc vilket gör att ridskolorna faktiskt upprätthåller denna typ av verksamhet istället för att branschen självsaneras!

Blir lite offerkofta när man lägger ut buhu vi har blivit lurade av ökända bedragare på sin fb sida! Det är liksom bara en googling bort att få reda på detta!
 
Då får man göra det bästa som går, både från säljare och köpares sida, vilket kanske inte är att skrika högt att man blivit lurad..

Om jag fattat det rätt hade ridskolan hästen i 4-6 månader för att låta den landa, låta ridlärarna rida hästen under den tiden för att utbilda den och få den att funka i verksamheten. Men dem fick den inte att funka.
 
Ja, och då får man liksom skylla sig själv när snålheten bedrar visheten 🙄

Men det var ju en artikel för inte så längesedan om just detta hur ridskolor handlar med bedragare och folk utan tillstånd etc vilket gör att ridskolorna faktiskt upprätthåller denna typ av verksamhet istället för att branschen självsaneras!

Blir lite offerkofta när man lägger ut buhu vi har blivit lurade av ökända bedragare på sin fb sida! Det är liksom bara en googling bort att få reda på detta!

Håller med.
 
Idag är det jättesvårt att hitta verksamhetshäst så jag förstår om man köper det som finns om man behöver få in nya hästar. Jag har själv ett par verksamheter jag aldrig skulle våga/vilja köpa ifrån men jag förstår som sagt att man chansar om en häst som verkar lämplig dyker upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tidigt på lördagsmorgonen brann en ladugård vid Hageby ridklubb i Norrköping ner till grunden. En man i 25-årsåldern häktades under...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ägare köpte hästar för runt 120 miljoner kronor på auktion i Lexington, USA, förra veckan. Dyrast: Stoet Kadena som Marcus...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På lördag bjuder Karlstad ridklubb in till familjedag med bland annat ridning och käpphästhoppning. – Jag hoppas att många som inte...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När priset för ridskolehästar fortsätter att öka, måste ridklubbarna söka upp andra hästar för att kunna bedriva ridskola. Vid Älvdalens...
2
Svar
33
· Visningar
2 053
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp