Ridklubb tappar medlemmar efter höjda lektionspriser

Harplinge ridklubb utanför Halmstad valde att höja priserna för ridlektioner förra sommaren. Detta efter att foderpriserna skenat i väg till följd av torkan. En negativ konsekvens har blivit att man de senaste månaderna tappat medlemmar.
 
Samtidigt har man insamlingar till en ny ridskoleponny?
Kanske insamlingen borde gå till foder till förmån att sänka medlemspriser istället? Men vad vet jag....

Nu vet vi ju alla dock att det ÄR dyrt med ridning så
 
Samtidigt har man insamlingar till en ny ridskoleponny?
Kanske insamlingen borde gå till foder till förmån att sänka medlemspriser istället? Men vad vet jag....

Nu vet vi ju alla dock att det ÄR dyrt med ridning så

Majoriteten av deras ponnys är kanske äldre och då behöver man köpa in en ny nu så att den kan hinna läras upp i tid tills de äldre ska pensioneras. Bara en gissning. Ridskolor vill ju helst slippa köpa flera samtidigt både av ekonomiska anledningar men även för att man inte vill eller kan ha för många gröna ponnys i verksamheten samtidigt.

Att folk slutar när det blir dyrare är ju bara naturligt. Det finns ju alltid en grupp som ligger gränsen till vad de har råd och när det då kommer en höjning så måste de sluta även de inte vill.
 
Majoriteten av deras ponnys är kanske äldre och då behöver man köpa in en ny nu så att den kan hinna läras upp i tid tills de äldre ska pensioneras. Bara en gissning. Ridskolor vill ju helst slippa köpa flera samtidigt både av ekonomiska anledningar men även för att man inte vill eller kan ha för många gröna ponnys i verksamheten samtidigt.

Att folk slutar när det blir dyrare är ju bara naturligt. Det finns ju alltid en grupp som ligger gränsen till vad de har råd och när det då kommer en höjning så måste de sluta även de inte vill.

Håller med i allt du säger men gråter man ut över foderpriser i lokaltidningen så rimmar det illa enligt mig.

Pensionera dessa gamla hästar då och ge bort dom så slipper man ju en del foderkostnader
 
Håller med i allt du säger men gråter man ut över foderpriser i lokaltidningen så rimmar det illa enligt mig.

Pensionera dessa gamla hästar då och ge bort dom så slipper man ju en del foderkostnader

Säljer man alla hästar så är problemet permanent löst :idea:.

I övrigt behöver man se till hela verksamheten och ekonomin för att uttala sig om det är klokt eller inte att köpa en häst. Det känns väldigt märkligt att om någon uttalar sig om foderpriser så är ridskolan automatiskt diskvalificerad från att köpa hästar oavsett anledning.
 
Håller med i allt du säger men gråter man ut över foderpriser i lokaltidningen så rimmar det illa enligt mig.

Pensionera dessa gamla hästar då och ge bort dom så slipper man ju en del foderkostnader
Samtidigt måste man ju ha hästar att sätta elever på om man ska ha någon inkomst alls. Det är mycket mer stabilt och långsiktigt att köpa in en ny häst innan det är kris och panik, så den kan skolas in i lugn och ro och de äldre kan pensioneras när man sett att man har en säker efterträdare.
 
Och vad ska eleverna rida på då? Färre av de gamla hästarna och inte köpa nya?

Om nu elever hoppar av pga höjda medlemspriser så behövs väl ingen ny häst att sätta icke befintliga medlemmar på?


Det framgår liksom inte om man jämför artikeln med deras FB. Deras hemsida är tillfälligt nere så jag vet inte hur många hästar de har eller hur gamla de är.

Så vad vi spekulerar i här är ju 50/50
 
Om nu elever hoppar av pga höjda medlemspriser så behövs väl ingen ny häst att sätta icke befintliga medlemmar på?


Det framgår liksom inte om man jämför artikeln med deras FB. Deras hemsida är tillfälligt nere så jag vet inte hur många hästar de har eller hur gamla de är.

Så vad vi spekulerar i här är ju 50/50
Många ridskolor har kö, ridsporten är på frammarsch, för att folk slutar innebär det inte per automatik att man får färre ridande.

Om du nu inte vet, hur kan du då vara så tvärsäker på att man löser problemet med höga foderpriser genom att aldrig köpa nya hästar? Om foderpriset fortsätter ligga högt behövs definitivt en annan strategi än att aldrig köpa nya hästar och för att ens kunna få det att gå ihop så är inte ett krympande hästantal det viktigaste, inte gör det att man kan behålla lektionspriset nere, tvärt om.

Och ridklubbar brukar inte redovisa sin ekonomi/beläggning fullt ut på hemsidor eller FB.
 
Det jag reagerade på var att höjningen varit 10-15 kr per lektion. Visst, många bäckar små och jättetråkigt för de barn vars föräldrar inte har råd... men i ett helhetsperspektiv känns det inte ohanterbart. Hur många lektioner per vecka rider barn typiskt?
 
Det jag reagerade på var att höjningen varit 10-15 kr per lektion. Visst, många bäckar små och jättetråkigt för de barn vars föräldrar inte har råd... men i ett helhetsperspektiv känns det inte ohanterbart. Hur många lektioner per vecka rider barn typiskt?
Övervägande delen skulle jag säga rider en gång i veckan. Sen är det ju att när fakturan kommer är det oftast för ett halvår i taget och då blir det ett belopp som känns gigantiskt.
När jag var liten kunde man betala per vecka eller månad på ridskolan. Fördel för den som rider, nackdel för ridskolan om många är dåliga på att betala.
 
Det jag reagerade på var att höjningen varit 10-15 kr per lektion. Visst, många bäckar små och jättetråkigt för de barn vars föräldrar inte har råd... men i ett helhetsperspektiv känns det inte ohanterbart. Hur många lektioner per vecka rider barn typiskt?

Åtminstone de som var på mina ridskolor red oftast 1-2 lektioner. De som var med och tävlade väldigt mycket typ 3, kanske 4 st någon gång precis före viktig tävling.
 
Det jag reagerade på var att höjningen varit 10-15 kr per lektion. Visst, många bäckar små och jättetråkigt för de barn vars föräldrar inte har råd... men i ett helhetsperspektiv känns det inte ohanterbart. Hur många lektioner per vecka rider barn typiskt?

Jag har jobbat på fyra ridskolor, majoriteten av eleverna har ridit en dag i veckan.
 
Samtidigt har man insamlingar till en ny ridskoleponny?
Kanske insamlingen borde gå till foder till förmån att sänka medlemspriser istället? Men vad vet jag....

Nu vet vi ju alla dock att det ÄR dyrt med ridning så
Men detta är väl en ganska märklig bedömning? Jag vet inte hur det ser ut just i detta specifika fallet men det kan finnas flera olika anledningar till att de söker en ny häst eller ponny. Ibland kan ju det vara ganska avgörande i hur man lägger upp grupperna. Och sen att det alltid måste finnas ett långsiktigt tänk, som att flera kanske börjar bli till åren eller att visa inskolningar inte passat riktigt som ridskolehästar och att man därför söker. Oftast kollar man väl alltid lite hur marknaden ser ut och om tillfälle dyker upp, via kontakter eller liknande
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sommarens torka har gjort att foderpriserna skjutit i höjden. Och det påverkar ridskolorna, som i många fall behövt höja priserna för...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp