Ridklubb tvingas ställa in verksamhet efter sadelstöld

Jag förstår ridskolan, om ni hade sett hur mycket nervositet det framkallar för många att rida utan stigbyglar i 10 minuter så förstår man att barbacka i vissa grupper är otänkbart. "Kom ni som vågar" kan ju också leda till väldigt mycket negativa känslor hos de med starkare självbevarelsedrift. Hoppas ridskolan lyckas få fram medel för att köpa nya sadlar snabbt så de kan komma igång igen 😬
Förvisso, men att säga att man inte kan rida en enda häst är lite fel. Kanske inte vem som helst som kan rida barbacka (har själv trauma för att rida barbacka så vet hur det är), hade känts bättre om det stått i artikeln att de inte kunde ha vissa lektioner just nu istället för att hästarna inte går att rida.
 
Ridskolor har ju sällan onödigt flashig utrustning till sina hästar så frågan är om inte åtminstone en del av sadlarna snart dyker upp dumpade någonstans. Är det inte någon form av lyxridskola så brukar ju utbudet bestå till största del äldre sadlar och ofta av allroundmodell och de får man knappast några större pengar för på begagnatmarknaden.
Nä, va jag sett och hört om Tämta är det ingen lyxridskola direkt. En gammal klasskompis red där.
 
Förvisso, men att säga att man inte kan rida en enda häst är lite fel. Kanske inte vem som helst som kan rida barbacka (har själv trauma för att rida barbacka så vet hur det är), hade känts bättre om det stått i artikeln att de inte kunde ha vissa lektioner just nu istället för att hästarna inte går att rida.
Var inte tränsen också stulna?
 
Förvisso, men att säga att man inte kan rida en enda häst är lite fel. Kanske inte vem som helst som kan rida barbacka (har själv trauma för att rida barbacka så vet hur det är), hade känts bättre om det stått i artikeln att de inte kunde ha vissa lektioner just nu istället för att hästarna inte går att rida.

Jag skulle säga att hästarna nog inte går att rida, känns direkt olämpligt att hålla ridlektion på ridskola med 5-10 i hästar i ridhuset som har varken sadlar eller träns på. Oavsett nivå på ryttarna.
 
Jag tror inte på ett beställningsjobb utan det är nog snarare saker som skall gå på export.
Nästan så man börjar fundera på om det kanske inte är "de vanliga tjuvarna" som varit i farten. Kan det varit någon som inspirerats av tidningsartiklarna om vilka värden de "professionella" tjuvarna kommit över som nu står inför åtal och tror att de lätt kan göra sig en hacka? Jag har själv varit utsatt för sadelkammarstöld och känner även flera andra som blivit det, och både hos mig och de jag känner har tjuvarna haft stenkoll på vilka märken som är dyrare på både sadlar och träns, allt som är låg-mellanprisklass har man inte gjort sig besväret att bära med sig utan det lämnades kvar. På en ridskola lär det inte vara många sadlar/träns i dyrare prisklass så frågan är om det är någon/några som inte har så bra koll som varit i farten nu och därmed inte har de vanliga kanalerna att avyttra stöldgodset.

Jag funderade på samma sak faktiskt. Jag har inte varit så orolig för att bli av med mina sadlar även när det hände i närheten pga att det var sadlar som inte är så eftertraktade på marknaden.
Beställningsjobb var vanligare förr. Då kunde en sadelkammare vara länsad på vissa märken men idag tar de allt. En av mina sadlar som blev stulen för fyra år sedan var en äldre syntetsadel. Kunde inte ens vara värt besväret att bära iväg (nypriset på den var runt 5000 kr och den var som sagt inte ny) och min andra sadel var en speciell sadel, såld i mycket få exemplar i Sverige och än färre med den färgkombinationen. Båda svårsålda i Sverige men idag säljs inte de av ligor stulna sadlarna på hästnet eller andra annonskanaler, de säljs utomlands. Jag var också naiv och trodde aldrig att någon skulle komma på tanken att stjäla i min sadelkammare. Stallet ligger ett fåtal meter från huset, vi har hund, larm och vi bor långt in på en liten grusväg och mitt stall syns inte från den större vägen men de här ligorna tar allt. Alla boende längs vägen hade haft inbrott samma natt som vi, de tar inte bara sadlar utan också diverse annat, fyrhjulingar, röjsågar, motorsågar, gräsklippare och annat som kan omvandlas till pengar.
 
Beställningsjobb var vanligare förr. Då kunde en sadelkammare vara länsad på vissa märken men idag tar de allt. En av mina sadlar som blev stulen för fyra år sedan var en äldre syntetsadel. Kunde inte ens vara värt besväret att bära iväg (nypriset på den var runt 5000 kr och den var som sagt inte ny) och min andra sadel var en speciell sadel, såld i mycket få exemplar i Sverige och än färre med den färgkombinationen. Båda svårsålda i Sverige men idag säljs inte de av ligor stulna sadlarna på hästnet eller andra annonskanaler, de säljs utomlands. Jag var också naiv och trodde aldrig att någon skulle komma på tanken att stjäla i min sadelkammare. Stallet ligger ett fåtal meter från huset, vi har hund, larm och vi bor långt in på en liten grusväg och mitt stall syns inte från den större vägen men de här ligorna tar allt. Alla boende längs vägen hade haft inbrott samma natt som vi, de tar inte bara sadlar utan också diverse annat, fyrhjulingar, röjsågar, motorsågar, gräsklippare och annat som kan omvandlas till pengar.
Här är det olika, vid en del inbrott vet de exakt vad de vill ha och var det finns men sen finns det också de som länsar allt, de kan ta även trasiga saker utan värde. Hade vi haft en gränskontroll hade det inte behövt vara så för det mesta försvinner nog utomlands, i Sverige är det svårare och större risk att sälja skulle jag tro.
 
Har lite svårt att förstå varför de inte kan rida en enda häst. En del hästar borde väl kunna ridas barbacka? På min ridskola så rider alla grupper barbacka minst en gång per termin. Oftast blir det då lugnare lektioner med mest skritt, trav och tölt och galopp är frivilligt för dem som vill testa. Kan givetvis förstå att kanske inte alla hästar är lämpliga för barbackaridning men borde väl ändå varar ett utmärkt tilfälle att få träna sits och balans för eleverna i ponnygrupperna t.ex. Sen kan man också ställa om vissa grupper till att arbeta hästarna från marken eller välja ut några lämpliga hästar som man longerar eleverna på t.ex.
De tog allt. Träns och sadlar
 
Jag skulle säga att hästarna nog inte går att rida, känns direkt olämpligt att hålla ridlektion på ridskola med 5-10 i hästar i ridhuset som har varken sadlar eller träns på. Oavsett nivå på ryttarna.
Det jag menade var att det är fel att skriva att hästarna inte går att ridas, för det kan man fortfarande göra har inte skrivit något om att de ska hålla lektioner så. Det är mer sanningsenligt att istället skriva att de inte kan ha lektioner igen förrän de fått fram sadlar osv.
 
Det jag menade var att det är fel att skriva att hästarna inte går att ridas, för det kan man fortfarande göra har inte skrivit något om att de ska hålla lektioner så. Det är mer sanningsenligt att istället skriva att de inte kan ha lektioner igen förrän de fått fram sadlar osv.
Då tycker vi olika :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under många år har Lilla Gubben Cup lockat många hästtokiga till Vimmerby. I år tvingas dock tävlingen ställas in på grund av för få...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter åratal av verksamhet utomhus året runt inviger Åre Ridklubb sitt efterlängtade ridhus i dag, söndag. "Nu kan vi äntligen...
Svar
0
· Visningar
1 304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När taket ska förstärkas på Hippologum i Umeå tvingas eleverna rida utomhus. Hittills har föreningen tvingats ställa in fem tävlingar...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av hästarna på Karlshamns ridklubb har fått corona. Ridklubben har nu stängt delar av sin verksamhet. – Hästen har haft feber, ont i...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp