Ridklubbens ponny sköts i magen och dog – polisen utreder

I måndags hittades den 19-åriga ponnyn Bella skadad i en hage vid Hageby ridklubb i Norrköping. Skadan var så allvarlig att hon dog.
Nu visar det sig att det var en skottskada i magen och inte en olycka, skriver Norrköpings Tidningar.
 
Nu spekulerar jag bara - Det är inte jaktsäsong (gissar jag), tjuvjakt?
Om det nu inte är någon som skjutit hästen med flit förstås, vilket är väl tråkigt nog minst lika möjligt :crazy:
 
Nu spekulerar jag bara - Det är inte jaktsäsong (gissar jag), tjuvjakt?
Om det nu inte är någon som skjutit hästen med flit förstås, vilket är väl tråkigt nog minst lika möjligt :crazy:
Vissa djur (ex vildsvin) är det i princip jaktsäsong på året om, men det finns ingen chans att man är ute på jakt och råkar skjuta en häst i en hage liksom i misstag. Jakt sker ju absolut inte med några tamdjur i närheten.
 
Vissa djur (ex vildsvin) är det i princip jaktsäsong på året om, men det finns ingen chans att man är ute på jakt och råkar skjuta en häst i en hage liksom i misstag. Jakt sker ju absolut inte med några tamdjur i närheten.

Det händer tyvärr. Det var ju inte länge sedan en shettis blev ihjälskjuten för jägaren trodde det var vildsvin. Det finns många fler.

https://svenskjakt.se/uncategorized/skot-hast-doms-till-dagsboter/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rx62W2/jagaren-skot-familjens-hast
https://www.sydsvenskan.se/2018-08-23/hall-koll-pa-hasten-sa-den-inte-blir-skjuten

Jag ser hellre att det är en oskicklig jägare än folk med bössa som springer omkring och skjuter hej vilt med vapen på drift.
 
Ja det har hänt, det stämmer, men att det skulle finnas många fall ställer jag mig tveksam till. Det står till och med i en av dina länkar att det är *extremt* ovanligt att tamboskap råkar bli skjutna. Man måste bryta mot så många regler för att det ska hända att det blir helt bisarrt. Jag hittar inga fall efter de du länkade som är från 2010.
 
Hageby är ett utsatt område med mycket gängkriminalitet. Ridskolan ligger ju väldigt nära husen, så min hypotes är snarare att det har någon koppling till detta. Sen om hästen sköts med mening eller inte låter jag vara osagt. Om de hade planer på att döda hästen hoppas jag dock att de hade skjutit hästen direkt mot hjärta/huvud. Nu blev det ju tyvärr väldigt plågsamt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I måndags sköts den 19-åriga hästen Bella till döds i en hage vid Hageby ridskola.
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I måndags hittades ridskoleponnyn Bella med ett sticksår i magen, en skada som visade sig vara så allvarlig att ponnyn fick avlivas. Nu...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den ponny som hittades död i sin hage utanför Jönköping – med ett saknat öra och öga – har inte utsatts för djurplågeri. En obduktion...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I måndags hittade Åsa Carlsson sin ponny Alinda död i hagen, med ett bortskuret öga och öra. Efter att den första chocken nu lagt sig...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp