Ridlärarbloggen: ”Olycka eller slarv?”

En fjärdedel av skadorna uppstod genom att hästen sparkat, trampat, bitit eller klämt den skadade. Andra vanliga orsaker till skador är ryck i grimskaft och att hästen sprungit på den skadade.
Jag fastnar vid ordet olycka. ”Det var en olyckshändelse”, hör jag ibland.
Men hur mycket är egentligen olycka och hur mycket är slarv?
 
Fast återigen, VARFÖR ska man ha olika ord på en olycka skapad av slarv (typ alla olyckor) och en olycka som bara uppstår (typ inga olyckor). Vad vinner samhället och språket på det? Och vad ska olycka skapad av slarv heta?
Att vilja skilja på olyckor skapade av slarv och andra olyckor leder i förlängningen, framförallt i dagens kall elaka samhälle, till just det jag skriver om i det inlägg du citerar.

Men det är ju en språklig fråga. Jag tror inte att krönikören syftar till att vi ska ändra vårat språkbruk vad gäller skador.

Men på svenska har ju olycka dubbel betydelse. O-lycka (otur). På engelska har orden accident inte alls det problemet.

Så krönikören hade kunnat välja titeln "otur eller slarv" för att vara lite tydligare.
 
Men det är ju en språklig fråga. Jag tror inte att krönikören syftar till att vi ska ändra vårat språkbruk vad gäller skador.

Men på svenska har ju olycka dubbel betydelse. O-lycka (otur). På engelska har orden accident inte alls det problemet.

Så krönikören hade kunnat välja titeln "otur eller slarv" för att vara lite tydligare.
Det som står är det här
"Jag fastnar vid ordet olycka. ”Det var en olyckshändelse”, hör jag ibland.
Men hur mycket är egentligen olycka och hur mycket är slarv?"

Orden slarv och olycka är inte ens i närheten av att betyda samma sak. För mig handlar det enbart om att nervärdera och skapa en "skyll dig själv" atmosfär när man försöker prata bort olyckor till folks eget ansvar som de får skylla sig själva för.
Är slarvolyckor inte olyckor behöver man i förlängningen inte skapa bra arbetsmiljö eller på något sätt hjälpa de som slarvat eftersom de medvetet skadat sig själva.
 
"Jag fastnar vid ordet olycka. ”Det var en olyckshändelse”, hör jag ibland.
Men hur mycket är egentligen OTUR och hur mycket är slarv?"
Okej jag citerade lite fel men för mig ändrar det ingenting. Tanken är fortfarande att skilja olycka från olycka. Även om man klantat sig är det en olyckshändelse, en olyckshändelse skapad av slarv.
 
Okej jag citerade lite fel men för mig ändrar det ingenting. Tanken är fortfarande att skilja olycka från olycka. Även om man klantat sig är det en olyckshändelse, en olyckshändelse skapad av slarv.

Hmm, jag läser krönikan som att poängen är att folk slarvar, det sker en olyckshändelse (accident), och istället för att reflektera över varför den hände och ändra rutinen så skyller folk det på att det var en olycka (unlucky).

Jag tänker tillexempel på den händelsen med barnvagnen. Det är inte olycka-otur att hästen sprang över barnet. Det var slarv och dåliga rutiner som ledde till en olycka-accident.

Om man skyller det på otur så kan man slippa undan att känna ansvar för att utbilda sig i säkerhetstänk och skaffa bättre rutiner.
 
Tror det vore bra om du läser bloggen, @Shaggy. Det står ingenstans att man får skylla sig själv och inte skulle ha rätt till vård om man skadat sig genom slarv.
Däremot skulle antalet skador per år kunna minska om man tänker igenom mer vad man gör, försöker hantera sin häst så säkert som möjligt. För det förekommer faktiskt mycket onödigt slarv.
Normal riskbedömning helt enkelt.
 
Hmm, jag läser krönikan som att poängen är att folk slarvar, det sker en olyckshändelse (accident), och istället för att reflektera över varför den hände och ändra rutinen så skyller folk det på att det var en olycka (unlucky).

Jag tänker tillexempel på den händelsen med barnvagnen. Det är inte olycka-otur att hästen sprang över barnet. Det var slarv och dåliga rutiner som ledde till en olycka-accident.

Om man skyller det på otur så kan man slippa undan att känna ansvar för att utbilda sig i säkerhetstänk och skaffa bättre rutiner.

Ja, det är olyckligt (haha) att olycka har dubbel betydelse i svenska språket :D

Jag håller med dig om att en del olyckor hade kunnat undvikas om folk bara hade mindre tillit till att "det händer inte mig" och "min häst är så snäll så jag kan strunta i säkerhetstänket".
 
Ja, det är olyckligt (haha) att olycka har dubbel betydelse i svenska språket :D

Jag håller med dig om att en del olyckor hade kunnat undvikas om folk bara hade mindre tillit till att "det händer inte mig" och "min häst är så snäll så jag kan strunta i säkerhetstänket".

Nu fick jag en låt i skallen, från Electric Banana Band eller vad dom nu hette... "Jag är ooolyckan, ole dooo-lyckan"
 
Jag funderade också lite över användningen av olycka i någon slags motsatsförhållande till slarv, för det är det ju inte. Slarv leder till olyckor och saker ingen kunde påverka leder till olyckor. Om hästen kommer lös och springer ut på vägen för att jag ledde den utan grimskaft eller för att jag fick en hjärtattack och kollapsade kan båda scenarierna leda till samma sorts olycka.

Sen hur man skulle skriva det istället...kanske så här: "Jag fastnar vid ordet olycka. ”Det var en olyckshändelse”, hör jag ibland.
Men hur mycket är egentligen oundvikligt och hur mycket är slarv?" Inte helt optimalt eftersom hon nämner olycka även tidigare, men det får i alla fall med att det finns två sorters olyckor.
 
Jag funderade också lite över användningen av olycka i någon slags motsatsförhållande till slarv, för det är det ju inte. Slarv leder till olyckor och saker ingen kunde påverka leder till olyckor. Om hästen kommer lös och springer ut på vägen för att jag ledde den utan grimskaft eller för att jag fick en hjärtattack och kollapsade kan båda scenarierna leda till samma sorts olycka.

Sen hur man skulle skriva det istället...kanske så här: "Jag fastnar vid ordet olycka. ”Det var en olyckshändelse”, hör jag ibland.
Men hur mycket är egentligen oundvikligt och hur mycket är slarv?" Inte helt optimalt eftersom hon nämner olycka även tidigare, men det får i alla fall med att det finns två sorters olyckor.
Så det finns två typer av olyckor - riktiga olyckor och oriktiga olyckor pga slarv? Fast är det inte lite slarvigt att leda häst om man tillhör riskgruppen för hjärtattacker? Eller att inte ha en inhägnad runt gårdsplanen för att hästar inte ska komma lösa när den som leder dem kollapsar - vilket de facto hade förhindrat följdolyckor vid hjärtattacken? Det är väldigt sällan som olyckor inte hade kunnat förhindras.

Hur slarvig får man vara? Vem bestämmer när det är slarv?
 
Så det finns två typer av olyckor - riktiga olyckor och oriktiga olyckor pga slarv? Fast är det inte lite slarvigt att leda häst om man tillhör riskgruppen för hjärtattacker? Eller att inte ha en inhägnad runt gårdsplanen för att hästar inte ska komma lösa när den som leder dem kollapsar - vilket de facto hade förhindrat följdolyckor vid hjärtattacken? Det är väldigt sällan som olyckor inte hade kunnat förhindras.

Nej, inte riktiga olyckor och oriktiga olyckor. Undvikliga olyckor och oundvikliga olyckor. Sen har du helt rätt att de flesta olyckor är undvikliga olyckor, men många skulle kräva absurda säkerhetsåtgärder.

Jag skulle säga att jag definierar slarv som när man struntar i rimliga säkerhetsåtgärder, ofta ihop med tanken "äsch, det går nog bra". För då har man en medvetenhet om att det kan gå fel och man gör en felaktig riskkalkyl. Men gränsen är så klart flytande för man kan argumentera över vad som är en rimlig säkerhetsåtgärd.

Tillägg: Sen kan vi ju blanda in misstag också. Då kanske man missförstår en instruktion eller glömmer hur man ska göra. Då har man inte medvetet tagit en risk, men en del skulle ändå säga slarv för att man inte varje gång checkar av att man vet precis hur man ska göra. Om man jobbar på ett kärnkraftverk bör man, för att undvika misstag och reducera risken att den mänskliga faktorn leder till olyckor, alltid dubbelkolla och trippelkolla att man förstått och gör rätt. Riktigt samma behövs kanske inte när man hanterar en häst.
 
Exemplet med att leda en häst i bara grimman utan grimskaft och få axeln sliten ur led är ju ett ganska tydligt exempel på en undviklig olycka om man följt säkerhetsstandard.

Det är ju liksom grundläggande grejer som folk numera skiter i att följa. Och sen skyller det på otur eller i värsta fall på hästen.
Exakt. 👆

En bekant till mig hade med sig sin inte speciellt hästvana sjuåring in i en hage med tre valacker och en hingst. Snälla hela högen, men hon hade lite dålig koll på sitt barn som plötsligt stod i mitten av en ring med nyfikna hästar. Hjärnskakning, brutet ben, eller dödsolycka hade ju alla varit olyckor men likväl extremt lätta att undvika. Känns lite som att köra bil och upptäcka en älg på vägen men inte bromsa för "det går säkert bra". Om det hade hänt något hade det ju definitivt varit en jättetragisk olycka men med bättre säkerhetstänk hade den ju aldrig hänt eller ens varit i närheten av att hända.

Jag håller absolut med @Shaggy om att man inte ska börja peka ut folk som "får skylla sig själva" för att kunna neka dem vård och andra dumheter, men om man inte får prata om vad som orsakar olyckor, hur ska vi då förhindra att de sker? Eller är t ex dödsolyckor bara något vi får leva med, ingen idé att ens fundera över hur vi förhindrar dem?

Förstår inte riktigt poängen med att inte vilja särskilja olyckor för att kunna kolla på orsaker, så att vi förhoppningsvis slipper folk som skadar eller i värsta fall förlorar livet. Det är väl jättebra med en tankeställare, som t ex detta blogginlägg!
 
Exemplet med att leda en häst i bara grimman utan grimskaft och få axeln sliten ur led är ju ett ganska tydligt exempel på en undviklig olycka om man följt säkerhetsstandard.

Det är ju liksom grundläggande grejer som folk numera skiter i att följa. Och sen skyller det på otur eller i värsta fall på hästen.
Jag håller med, men gissar att problemet är att man har rätt olika tänk kring vad som ingår i "grundläggande grejer".
 
Jag tror vi alla satt oss i dumma situationer någon gång under hästeriet. Jag har skadats lite mer allvarligt 3 ggr. Alla hade gått att undvika på sätt och vis.
Både i form av att alkoholiserad tränare borde vetat bättre när jag var 15 år och bröt nacken.
Men också att jag själv borde satt mina känslor åt sidan och inte balansera så nära kanten i ett jobb med en häst. Det var 4:e på tok för svåra och jag tyckte så synd om henne nu när hon köpt vad hon trodde var hennes enkla tävlingshäst. Jag fick tyvärr inte all info om hästen, viktig sådan utelämnades. Jag försökte pressa lite mer för att jag tyckte så synd om henne. Jag hade just fått jättesorgliga nyheter kvällen innan och var iom det inte mental där jag borde helt. Klantigt av mig.

Det är tyvärr ofta lite av ett lotto för många vad som sker avsuttet. Folk tar en massa lektioner uppsuttet. Men väldigt få tar lektioner i hantering etc.
Jag vet inte hur många gånger man väntat på att saker ska ske med vissa människor och hästar iom att man ser hur galet omedveten människan är om hur hästen är/känner etc och vad som är på väg att byggas upp där inne. Det är inte en fråga OM det ska hända, bara när.
Många låter bli att träna bort flykt, att hästen går för nära, att det inte går att röra den överallt etc. Man vet inte riktigt hur mycket av det som går att träna bort.
Många vet heller inte var de ska placera sig för att minska risk för att bli hoppad på, översprungen etc. Och många vet inte hur de ska agera i hagen, hur de ska lära hästar agera i hagen för att slippa skador.
Vet inte hur ofta jag hört om folk som gått in i hage med en massa hästar och ska ge någon av dem godis/mat och inte fattar att det kan vara farligt om hästarna börjar flytta på varann/bråka etc och sedan blir skadade.
Hästar behöver liksom inte ha så mycket flykt och rädslor som många tycker är helt ok och normalt. Det går att träna bort mycket. Och hästar behöver inte dra omkring på folk, behöver inte vara i läge för explosion, behöver inte försöka slå sig fria, de behöver inte rusa ut i hagen etc.
Det går att lära hästar att tagga ner, att låta bli att flytta på andra hästar om människan är i hagen etc.

Jag vet en gång när de stängt av vanliga vägen till hagarna iom grävning/bygg. Så man fick leda hästarna över ett dike för att nå hagarna. Det blev ett livsfarligt jippo för utsläpparen som inte fick över hästarna, höll på att bli hoppad på, tappat hästar etc. Utom en jag hade i träning som fått lära sig lite basics. Han gick lugnt över diket och kunde inte bry sig mindre. Samma när han rullat fast och han var helt cool i att jag ensam kom dit och kunde klättra lite på honom, fick lägga rep runt så jag kunde dra loss. Han leddes också in och ut ibland av en mycket långsam man med förståndshandikapp. När hästen kom var det full cirkus med att ens leda honom. Det går att göra så mkt för att minimera risker. Men det görs väldigt, väldigt sällan.
 
Visst är det enkelt att trycka på slarv och mänskliga faktorn. Ur ett arbetsperspektiv så är jag upplärd att det inte får stanna vid slarv eller mänskliga faktorn utan att det ska hittas orsak till varför det uppkom en olycka och jobba bort så det inte händer igen.

Nöjer sig någon vid förklaringen slarv eller mänskliga faktorn så finns det ju inget att jobba med så det inte händer igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 484
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp